عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظام پرستاری، رفع مشکلات جامعه پرستاری اعم‌از اجرای قانون تعرفه پرستاری و بهره‌مندی از مزایای مشاغل سخت را از طریق سازمان برنامه و بودجه امکانپذیر دانست.

حل مشکلات پرستاران در گروی تصمیم سازمان برنامه و بودجه است

سلامت نیوز:عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظام پرستاری، رفع مشکلات جامعه پرستاری اعم‌از اجرای قانون تعرفه پرستاری و بهره‌مندی از مزایای مشاغل سخت را از طریق سازمان برنامه و بودجه امکانپذیر دانست.

حیدر علی عابدی  در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به انتشار خبری از سوی معاون پرستاری وزارت بهداشت مبنی بر اینکه قانون تعرفه پرستاری ضمانت اجرایی ندارد، گفت: هم‌اکنون دو مشکل اساسی در حوزه پرستاری وجود دارد که یکی از آنها فشار کار بیش از حد به این قشر است که پرستاران را از تمام حقوقی که دارند اعم از بازنشستگی و مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور محروم کرده است، همچنین آنها نه تنها از این مزایا استفاده نمی‌کنند، بلکه اضافه کار اجباری هم به آنها تحمیل می‌شود.  


روزگار به پرستاران سخت می‌گذرد
نماینده  مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این مشکل عمده‌ای است، چرا که پرستاران هم تعدادشان کاهش یافته و هم فشار کار زیادی بر آنها تحمیل می‌شود، بنابراین تعداد زیادی از پرستارانی که در شرایط کنونی فعالیت دارند، فرسوده شده‌اند و روزگار بر آنها سخت می‌گذرد.


پرستاران قربانی توزیع درآمدهای بیمارستانی هستند
وی تصریح کرد: نابرابری در توزیع درآمدهای بیمارستانی از دیگر مشکلات این قشر است، کما اینکه در این مورد یک طرف قشر پزشکان هستند که کارانه حساب شده و قابل قبولی را دارند و یک طرف هم پرستاران هستند که با اینکه قرار بوده است کارانه آنها بر اساس تعرفه خدمات پرستاری پرداخت شود، هنوز از این حق بهره‌مند نشده‌اند.


قانون تعرفه پرستاری 10 سال تعطیل مانده است
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در تبصره بند (ث)ماده 74 برنامه ششم توسعه آمده که دولت مکلف است کارانه پرستاران را تامین و پرداخت کند و این زمانی میسر می‌شود که دولت در این مورد لایحه ارائه دهد، و این در حالی است که سه سال است که این در لایحه بودجه دیده نشده، و نه تنها این قانون ده سال است که تعطیل باقی مانده، بلکه تاکید مجددی که در قانون برنامه ششم بر آن شده است نیز سه سال است بدون پاسخ مانده است و با اینکه دولت باید این مهم را پیش‌بینی کند، اما متاسفانه در لایحه بودجه 98 هم نیامده است.


وی افزود: وجود این مشکلات به عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت بهداشت و درمان برمی‌گردد، چرا که مجلس در این رابطه کار خود را انجام داده است، اما رفع مشکلات این حوزه هم در رابطه با استخدام پرستاران و هم کاهش فشار کار این قشر و هم پرداخت کارانه آنها بر اساس تعرفه خدمات پرستاری از جمله وظایف وزارت بهداشت است که باید با حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صورت بگیرد.


این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: امیدواریم دکتر نمکی که تجربه خوبی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور داشته و دید خوبی هم نسبت به جامعه پرستاری دارد این مشکلات را حل کند.


مجلس نمی‌تواند مستقیم به اجرای تعرفه‌های پرستاری ورود پیدا کند
عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی نظام پرستاری، در پاسخ به گلایه معاونت پرستاری وزارت بهداشت مبنی بر اینکه حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان از سوی رئیس سازمان نظام پرستاری برای اجرای تعرفه‌های پرستاری به وزارت بهداشت پیشنهاد شد و وزارتخانه نیز این پیشنهاد را به مجلس ارائه داد که تصویب نشد، یادآور شد: مجلس بر اساس اصل 75 قانون اساسی نمی‌تواند طرحی ارائه دهد که بار مالی برای دولت ایجاد کند و باید حتما منبع مالی آن مشخص باشد، بنابراین اگر مسیر این پیشنهاد به این صورت بوده، اشتباه بوده است، چرا که باید این درخواست به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام می‌شد تا محل تامین منابع آن را تعیین می‌کرد، در غیر این صورت اگر مجلس هم در این مورد اقدام کند، قطعا از طرف شورای نگهبان رد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha