شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 264488

در این زمینه دانش آموختگان کافی در کشور وجود دارد و باید شرایط برای استخدام یا خرید خدمت از این افراد در آموزش و پرورش فراهم شود اما در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش برای استخدام این مراقبان سلامت مشکلاتی دارد.

هر 4 مدرسه یک مراقب سلامت داشته باشد

سلامت نیوز:سید حامد برکاتی روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا درباره اهمیت حضور مراقبان سلامت در مدارس افزود: در این زمینه دانش آموختگان کافی در کشور وجود دارد و باید شرایط برای استخدام یا خرید خدمت از این افراد در آموزش و پرورش فراهم شود اما در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش برای استخدام این مراقبان سلامت مشکلاتی دارد.

* نظارت مستمر بر بوفه‌های مدارس
وی درباره نظارت بر بوفه‌های مدارس بیان کرد: برای مدیریت بوفه‌های مدارس، تفاهم‌نامه‌ای بین دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اداره کل سلامت آموزش و پرورش منعقد شده است. مواد آسیب رسان برای کودک و نوجوان و مواد غذایی بیهوده مانند پفک و چیپس و فست فودها مشخص شده است. بر این اساس مصرف همه انواع غذاهای آماده و همه انواع کالباس و سوسیس در بوفه‌های مدارس ممنوع است.
برکاتی ادامه داد: در این زمینه هم وزارت بهداشت و هم وزارت آموزش و پرورش نظارت، پیگیری و برخورد کرده است. برای اجرای این موارد اقدامات خوبی انجام شده، اما به هر حال باید در این زمینه بیشتر کار شود.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره ضمانت اجرایی این تفاهم‌نامه بیان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه باید آموزش و پرورش و بهداشت محیط گزارش‌هایی ارائه کنند. از طرفی ضابطانی وجود دارند که حداقل سالی یک بار از بوفه‌های مدارس بازدید می‌کنند و گزارش می‌دهند.

* بهداشت محیط مدارس
برکاتی درباره بهداشت محیط مدارس نیز اظهار داشت: سلامت محیط مدرسه و مواردی از قبیل اینکه به ازای هر چند دانش آموز باید چند چشمه توالت بهداشتی وجود داشته باشد و اینکه آیا هواکش سرویس بهداشتی، محافظ دارد یا خیر، استانداردهای مشخصی دارد.
وی ادامه داد: از طرفی سلامت خود دانش آموزان نیز برای وزارت بهداشت اهمیت دارد. همه دانش آموزان از لحاظ بینایی، شنوایی، چاقی و لاغری، بهداشت پوست و مو توسط پزشک معاینه می‌شوند. اگر دانش آموز مبتلا به دیابت و بیماری‌های دیگر باشد در این معاینه‌ها مشخص می‌شود. این کارها در پایه اول انجام می‌شود و مشابه این موارد در پایه‌های چهارم، هفتم و دهم نیز مراقبت‌های بهداشتی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha