یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 264516

یک متخصص تغذیه در خصوص رواج رژیم های لاغری و درمانی غیر علمی و نامناسب در جامعه هشدار داد و گفت که این نوع رژیم ها با آسیب هایی که به بافت غیرچربی بدن ( عضله و استخوان)می زنند باعث کاهش عمر افراد می شوند .

رژیم های غذایی نامناسب عمر را کوتاه می کند

سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه در خصوص رواج رژیم های لاغری و درمانی غیر علمی و نامناسب در جامعه هشدار داد و گفت که این نوع رژیم ها با آسیب هایی که به بافت غیرچربی بدن ( عضله و استخوان)می زنند باعث کاهش عمر افراد می شوند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر اکبر فاضل تبار ملکشاه روز یکشنبه افزود : رژیم های غذایی نامناسب و بویژه رژیم های تک ماده ای که در آن فقط به خوردن یک قلم ماده غذایی توصیه می شود باعث از دست رفتن بافت های عضلانی، استخوانی و از دست رفتن آب بدن می شوند که به کاهش وزن می انجامد.

وی با اشاره به اینکه براساس مطالعات آینده نگر، طول عمر افراد به حفظ و ماندگاری بافت های غیر چربی( استخوانی و عضلانی) وابسته است، ادامه داد : افراد برای درمان بیماری های غیر واگیرشان از جمله دیابت، کبد چرب و یا برای لاغرشدن به سمت رژیم های غذایی می روند در حالی که تنها با کاهش چربی چنین مشکلاتی برطرف می شود و لزوما نیازی به کاهش وزن ندارند.

رئیس انجمن تغذیه مازندران نقش رژیم غذایی را در درمان و سلامت افراد حدود 40 درصد و عمده نقش را شیوه زندگی سالم عنوان کرد و اظهار داشت: به عنوان مثال نخوردن صبحانه سبب تجمع چربی خواهد شد و تاثیر رژیم غذایی را می کاهد .

وی گفت: این که نسخه رژیم های غذایی را چه افرادی می پیچیدند نکته حائز اهمیت و مهمی است که حتما باید براساس متد و روش های علمی و پزشکی و زیر نظر متخصصان امر انجام شود تا در جای خود اثر بگذارد .

دکتر فاضل تبار افزود : براساس قانون کشورمان رژیم درمانگران ( کارشناس ، کارشناس ارشد و دکترا و متخصص تغذیه) ، افراد دارای صلاحیت برای تعیین رژیم غذایی به شمار می روند اما متاسفانه در واقعیت مساله به طور دیگری است .

عضو بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت : تاکید بر این نکته که باید نسخه رژیم درمانی افراد توسط این کارشناسان و متخصصان پیچیده شود از آن جهت است که آنان با بررسی وضعیت فرد، رژیم متناسب با شرایط جسمی ، فیزیکی ، اقتصادی و فرهنگی تعیین و توصیه می کنند و نااگاهی افراد سودجو سبب آسیب های جسمی روحی و مالی افراد می شود .

وی با اظهار این که رژیم غذایی هر فرد بر اساس ساختار ژنتیکی و فیزیکی با دیگران متفاوت است ، گفت : به علت تفاوت های ژنتیکی که طی سالیان دراز رخ داده، رژیم غذایییک فرد نمی تواند برای دیگری کاربرد داشته باشد ولی متاسفانه این موضوع در جامعه و میان مردم ما رواج دارد که نسخه های یکسان برای یکدیگر می پیچند و انتظار کاهش وزن و سلامتی را دارند .

این متخصص تغذیه افزود: رژیم غذایی به این معنا نیست که فرد با مشقت و سختی مواجه باشد و غذا نخورد. این موضوعی است که توسط سودجویان به جامعه تزریق می شود تا با شکست متوالی در کاهش و تثبیت وزن، عزت نفس و اعتماد بنفس افراد کاهش پیدا کرده و براحتی اسیر تبلیغات غیر علمی در شبکه های تبلیغاتی شوند .

وی ویژگی رژیم غذایی مناسب را با سه خصیصه اعتدال ، تنوع و تناسب در مصرف غذاها توصیف کرد و گفت : متخصصان و کارشناسان تغذیه به افراد می آموزند چه زمان و چقدر از هر غذا را می توانند بخورند و این مهم با شیوه ای که در جامعه متداول شده تفاوت بسیاری دارد .

عوارض رژیم های نامناسب

رئیس انجمن تغذیه مازندران عوارض رژیم نامناسب را ظاهری و درونی اعلام کرد و گفت : سردردهای شدید مداوم ، خستگی ، عدم کارایی ، پرخاشگری ، حساس شدن، حریص شدن به غذاها، آسیب به پوست و ریزش مو از عوارض ظاهری این نوع رژیم ها است .

وی همچنین از دست رفتن آب بدن ، از بین رفتن پروتئین و عضله ، استخوان ، یبوست ، بار زیاد کلیوی در نهایت کم شدن از عمر را از عوارض جدی این رژیم های نامناسب برشمرد و گفت : به طور مثال رژیم هایی که توصیه به مصرف زیاد پروتئین به دلیل داشتن سدیم بالا سبب افزایش دفع کلسیم ادراری شده که تداوم این رژیم خاص بیشتر از سه هفته شرایط از دست رفتن کلسیم را بیشتر مهیا کرده، پوکی استخوان را سبب می شود .

دکتر فاضل تبار به یک مشاوره غلط درباره رژیم های نامناسب که سلامت فرد را به خطر می اندازد اشاره کرد و افزود : در حالی افراد برای کاهش تری گلیسیریدیا همان چربی بد دور قلب ، رژیم خوردن میوه را دنبال می کنند که میوه ها دارای قند ساده بوده که مصرف بیش از توصیه آن، خود تبدیل به چربی می شوند .
وی ادامه داد : پس رژیم انحصاری میوه نمی تواند برای هر فردی، درمانگر و یا لاغر کننده باشد و سلامتی فرد را حفظ و تضمین بکند .

دکترای تغذیه گفت : شیوه های نادرست استفاده از رژیم غذایی در برخی موارد با کاهش متابولیسم پایه باعث می شود تا بدن با کالری اضافه رو به رو شود و برای فرار از خطر و حفظ بقا شیوه دیگری را اتخاذ می کند و چربی های اضافه در ناحیه شکم و احشا را تجمیع می کند .

وی افزود: این تجمع چربی در ناحیه شکمی پیش آگاهی خطر کبدچرب و سکته قلبی است که باید این نوع چاقی ها را جدی گرفت .

دکتر فاضل تبار گفت: رژیم غذایی بدون آموزش خطاهای شیوه زندگی سالم نمی تواند پایایی و ماندگاری را داشته باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha