عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تحول سلامت مشکل مدیریتی به ویژه در زمینه منابع دارد. اگر قانون برنامه ششم توسعه که تکلیف را روشن کرده است رعایت می شد، بخشی از مشکلات حل شده بود.

قانون در اجرای طرح تحول سلامت اجرا نشده است

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تحول سلامت مشکل مدیریتی به ویژه در زمینه منابع دارد. اگر قانون برنامه ششم توسعه که تکلیف را روشن کرده است رعایت می شد، بخشی از مشکلات حل شده بود.

علی نوبخت روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در صورتی که پرونده سلامت الکترونیک در مراکز درمانی و بیمارستانی اجرایی می شد، 30 درصد هزینه ها صرفه جویی شده و حتی شاید بهتر می توانستیم طرح تحول سلامت را اداره و اجرا کنیم.


وی با بیان اینکه قانون در این زمینه رعایت نشده که این مشکلات را به همراه داشته است، اظهار داشت: تنها روش برای رفع این مشکل رعایت قانون است که در ماده 70 تا 74 قانون برنامه ششم توسعه، تکلیف تمام این مسائل روشن شده است.


نوبخت ادامه داد: به دلیل اینکه قانون اجرا نشده، بسیاری از این دردسرها به وجود آمده است، انتظار می رود با مدیریت درست بخشی از این مسائل به نتیجه مورد نظر برسد.


وی درخصوص اینکه آیا وزیر بهداشت جدید می تواند از نظر مدیریتی برنامه بهتری برای اجرای طرح تحول سلامت داشته باشد، اظهار داشت: امیدواریم این موضوع محقق شود؛ باید جامعه پزشکی، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت همه دست به دست هم بدهند تا این کار مهم انجام شود.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: البته فقط هدف طرح تحول سلامت مهم است؛ استراتژی های طرح در برخی زمینه ها باطل بوده است و باید اصلاح شود. هدف این است که ملت در مراجعه به بیمارستان ها و خدمات گران درمانی با مشکل مواجه نشوند و آنها را تحت پوشش قرار دهیم، این هدف هم مقدس است.


وی خاطرنشان کرد: ما برای رسیدن به این هدف طرح تحول سلامت، هر مسیری را که طی کنیم، فقط به نفع مردم و برای خدمات رسانی بهتر به مردم است.
نوبخت درباره حمایت های مجلس شورای اسلامی از این طرح گفت: به طور قطع حمایت جدی از این طرح انجام خواهیم داد اما به شرط اینکه قانون اجرا شود. ما قانون وضع کردیم، نظارت هم می کنیم و اگر قانون اجرا شود سیستم به دردسر نمی خورد.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: طرح تحول سلامت را با قدرت به ویژه در مورد کاهش پرداختی ها از جیب بیمار ادامه می دهیم. به خصوص سال آینده که فشار تحریم ها بیشتر می شود ادامه این حمایت ها ضرورت دارد. تهیه دارو برای بیماران خاص و صعب العلاج نیز با جدیت دنبال می شود.
وی تاکید کرد: طرح تحول سلامت یکی از طرح های بنیادین و اساسی دولت تدبیر و امید است و کاهش هزینه های کمرشکن بیماران به ویژه در حوزه بستری مهمترین نقطه قوت طرح تحول سلامت به شمار می رود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha