سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 264585

متولیان و دست اندرکاران حوزه سلامت، با تاکید بر اینکه ایران گرفتار «سونامی» سرطان نشده است، در عین حال نسبت به شیوع رو به افزایش برخی سرطان ها در کشور هشدار می دهند.

پنج سرطان شایع در ایران

سلامت نیوز:متولیان و دست اندرکاران حوزه سلامت، با تاکید بر اینکه ایران گرفتار «سونامی» سرطان نشده است، در عین حال نسبت به شیوع رو به افزایش برخی سرطان ها در کشور هشدار می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، بررسی ها نشان می دهد که تغییر سبک زندگی و گرایش به سمت مصرف غذاهای آماده و فست فودها، منجر به افزایش موارد ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش شده است. در این بین، افزایش مصرف کنندگان قلیان و سیگار نیز، منجر به بالا رفتن آمار سرطان ریه شده است. این در حالی است که سرطان پستان در این سال ها نیز رشد نگران کننده داشته است و سرطان پوست نیز در حال افزایش است.

شاید شیوع رو به افزایش همین چند نوع سرطان در کشور، کافی باشد که متوجه عواقب و عوارض سرطان در تمامی جنبه های آن باشیم. از هزینه های سنگین درمان گرفته تا آسیب های روحی و روانی خانواده هایی که یکی از اعضای خانواده مبتلا به سرطان شده است.

یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان مردان و زنان سرطان معده است که تشخیص زودرس آن نقش مهمی در روند درمان و طول عمر بیماران دارد.

شیرین حقیقی فوق تخصص خون و سرطان بالغین، با عنوان این مطلب که افراد بالای ۴۰ سال، بیماران مبتلا به پولیپ معده، افراد سیگاری و کسانی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان دارند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان معده هستند، گفت: مناطق شمال و غرب کشور، پرخطرترین منطقه کشور در میزان بروز سرطان معده هستند.

وی با اشاره به نیتریت موجود در مواد غذایی و ارتباط آن با بروز سرطان معده، افزود: نیتریت موجود در برخی مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس، فست فودها، غذاهای مانده، غذاهای دودی و غذاهایی که حاوی نمک فراوان هستند، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

[quote-left]مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس، فست فودها، غذاهای مانده، غذاهای دودی و غذاهایی که حاوی نمک فراوان هستند، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند [/quote-left]
در همین حال، رضا ملک زاده رئیس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که ۱۶ درصد از ۳۸۰ هزار مرگ و میر طی سال ۲۰۱۷ در کشور، به علت سرطان بوده است، گفت: در حال حاضر، سرطان دومین علت مرگ و میر در ایران است.

وی با اعلام اینکه هر سال ۱۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در ایران شناسایی می شود، افزود: یکی از عوارض مرگ و میرهای ناشی از سرطان ها مرگ های زودهنگام است بطوریکه ۳۴ هزار نفر از موارد فوتی زیر ۷۰ سال و ۱۱ هزار نفر نیز زیر ۵۰ سال بوده اند.

ملک زاده از سرطان پستان به عنوان یک مشکل جدی در بین زنان نام برد و گفت: ۲۷ درصد سرطان ها مربوط به دستگاه گوارش و کبد است. بطوریکه سرطان معده با ۱۱ درصد و سرطان کولون با ۹ درصد به ترتیب از شیوع بیشتری برخوردارند.

پنج سرطان شایع در ایران

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، به سرطان های شایع در کشور اشاره کرد و افزود: به طور کلی در بین زنان و مردان ایرانی پنج سرطان پستان، پروستات، پوست، معده و روده بزرگ از شیوع بیشتری برخوردارند.

وی، سرطان های شایع در مردان را به ترتیب سرطان معده با ۱۷.۷۴ درصد، پوست ۱۷.۴۹ درصد، و سرطان پروستات با ۱۶.۹۳ درصد، به عنوان سه سرطان شایع در مردان ایرانی نام برد و گفت: به دنبال آنها، سرطان های روده بزرگ و مثانه از شیوع بیشتری در بین مردان برخوردارند.

[quote-right]در بین زنان و مردان ایرانی پنج سرطان پستان، پروستات، پوست، معده و روده بزرگ از شیوع بیشتری برخوردارند [/quote-right]
رئیسی به سرطان های شایع در زنان اشاره کرد و افزود: در زنان سرطان های پستان، روده بزرگ، پوست، معده و تیروئید به ترتیب در رده های اول تا پنجم سرطان های شایع زنان قرار دارند.

در همین حال، علی قنبری مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که شیوع سرطان در دنیا رو به افزایش است، گفت: در ایران با توجه به اینکه هرم سنی جوانی داریم و جمعیت سالمندی نیز رو به افزایش است، در آینده بروز سرطان در کشور قابل ملاحظه‌ تر خواهد بود.

وی تاکید کرد: بیماری سرطان چند عاملی است، اما وقتی مجموعه عوامل در کنار هم قرار می‌ گیرند سرطان بروز می‌کند و برخی عوامل، چون سبک زندگی نادرست، چاقی، اضافه وزن، بی تحرکی، مصرف سیگار و قلیان، تغذیه ناسالم مانند مصرف غذاهای کبابی، سوخته و پر چرب، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: دیابت، فشارخون، سکته های مغزی و قلبی، پوکی استخوان، نارسایی های کلیوی و بسیاری از سرطان ها مانند سرطان پستان به عوامل تغذیه ای نسبت داده می شوند و غذا در مرگ و میرهای ناشی از این بیماری ها تاثیر جدی دارد.

وی با اشاره به اینکه تغییر الگوهای غذایی از فرم سنتی به صنعتی در خانواده ها مسئله بسیار مهمی است، یادآور شد: میزان مصرف روزانه نمک در کشور ما دو برابر میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است.

علل شیوع سرطان پستان

محمدهادی زاده عضو هیئت‌ علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه سالانه ۶ درصد به آمار مبتلایان سرطان پستان در کشور اضافه می‌شود، گفت: سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند و شیب بالایی در ابتلا به سرطان پستان در ایران وجود دارد. البته هنوز زنان ایرانی نسبت به سایر کشورهای دنیا کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی تاکید کرد: تا ۱۰ یا ۲۰ سال آینده آمار ابتلا به سرطان پستان در ایران نیز به کشورهای دارای نرخ رشد بالای این نوع سرطان نزدیک خواهد شد و میزان ابتلا به سرطان پستان دو یا سه برابر می‌شود.

عضو هیئت‌ علمی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سابقه خانوادگی را یکی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان پستان دانست و افزود: شانس ابتلا به سرطان پستان در زنانی که اعضای درجه‌ یک و دو خانواده‌ آنها به این بیماری مبتلا بوده‌اند، نسبت به زنان دیگر ۲.۵ برابر است.

وی، بحث ژنتیک در ابتلا به سرطان پستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: البته بحث ژنتیک با سابقه خانوادگی تفاوت‌هایی دارد، در عوامل ژنتیکی دو ژن وجود دارد که وجود آنها باعث می‌شود شانس ابتلا به سرطان در فرد بین ۵۰ تا ۸۰ درصد باشد.

هادی زاده با اشاره به اهمیت تغذیه در ابتلا به سرطان پستان، افزود: مصرف موادی همچون روغن‌های اشباع‌شده تولید سلول‌های مشکل‌دار را افزایش می‌دهد و شانس ابتلا به سرطان را زیاد می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha