سلامت نیوز : استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تومور مثانه در ایران به دلیل مصرف سیگار و اعتیاد به مواد مخدر از شیوع بالایی برخوردار است و این نوع تومور از جمله نخستین تومورهای سرطانی مربوط به دستگاه مجاری ادراری است که مردم در ایران به آن مبتلا می شوند .
 
دکتر  محمد علی زرگردر گفت و گو با ایرنا اظهارداشت :استعمال دخانیات و اعتیاد به مواد مخدر ار عوامل اصلی ابتلا فرد به تومور مثانه است و در حال حاضر 50 درصد بیمارانی که در کشور به تومور مثانه مبتلا هستند یا به مواد مخدر معتادند و یا دخانیات استعمال می کنند.
وی افزود : ماده مخدر تریاک شایع ترین ماده مخدری است که ایرانی ها را به تومور مثانه دچار می کند .از سوی دیگر موارد ابتلا به تومور مثانه در زنانی که به مواد مخدر معتادند و یا دخانیات استعمال می کنند نیز دیده شده است .
این استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد : تومور مثانه سومین تا چهارمین تومور سرطانی در دستگاه مجاری ادراری در دنیا به شمار می آید که افراد به آن مبتلا می شوند این در حالی است که این نوع تومور اولین تومورهای سرطانی مربوط به دستگاه مجاری ادراری در میان ایرانیان است .
دکتر زرگر افزود : تومور پروستات، کلیه و مثانه از دیگر تومورهای دستگاه مجاری ادراری محسوب می شوند.
وی تغییر رنگ در ادرار یا ادرار خونی را از علایم ابتلا به سرطان مثانه دانست و خاطرنشان کرد : این علامت به صورت متناوب در ادرار مبتلایان به این تومور مشاهده می شود به گونه ای که فرد در وهله نخست به مدت چند روز ممکن است ادرار خونی داشته باشد اما پس از چند روز این موضوع رفع می شود و دوباره پس از مدتی خون در ادرار مشاهده می شود.
این اورولوژیست گفت : متاسفانه برخی از بیماران وقتی این علایم را مشاهده می کنند به پزشک مراجعه نمی کنند .در صورتی که مراجعه دیر به پزشک موجب می شود که تومور پیشرفت کند و در این صورت ممکن است تومور به عضله مثانه بچسبد و در این حالت راهی به جز برداشتن مثانه باقی نمی ماند.
رییس چهاردهمین کنگره بین المللی انجمن اورولوژی ایران گفت : این کنگره از 13 تا 16 اردیبهشت ماه امسال در تهران برگزار می شود و بررسی علل و عوامل بروز تومور مثانه در ایران از مهمترین مباحث این کنگره است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha