مصرف بیش از اندازه قند، شکر و مواد قندی و شیرین موجب افزایش فشارخون و اضافه وزن می شود و هر دو از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند.

خطرات مصرف زیاد مواد قندی و نمک/ استفاده از روغن زیتون و آبلیمو به جای سس های چرب در سالاد

سلامت نیوز:مصرف بیش از اندازه قند، شکر و مواد قندی و شیرین موجب افزایش فشارخون و اضافه وزن می شود و هر دو از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند.
 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مسوول واحد تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر گفت: تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم نوشیدنی های شیرین به میزان هفت وعده یا بیشتر در هفته نیز با افزایش خطر بیماری قلبی و عروقی همراه است و با توجه به ارتباط مستقیم بین مصرف قند و شکر و مواد قندی و شیرین با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و مرگ و میر ناشی از آن، کمتر از ۱۰ درصد کل انرژی دریافتی روزانه باید از قندهای ساده یا همان قند و شکر تامین شود.

«مریم مهارت» با بیان اینکه طبق تحقیقات دانشمندان، مصرف زیاد قند، شانس ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، افزود: مقادیر زیاد قند و شکر، سمومی را در بدن تولید می کند که موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان شده و وجود مقادیر بسیار زیاد قند در خون، سبب تخریب سلول ها می شود.

او با توضیح این موضوع که یکی از مهمترین عوامل ایجاد پوسیدگی دندان، مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین است ادامه داد: میکروب های موجود در دهان از قند موجود در مواد قندی و شــیرین استفاده می کنند و آن را به اسید تبدیل می کنند که اسید تولید شده، مینای دندان را حل کرده و پوسیدگی آغاز می شود.

مهارت با این هشدار که سرانه مصرف شکر در کشور ما ۳۳ کیلوگرم در سال بوده که این مقدار بیش از مصرف جهانی و در حال افزایش است، به خانواده ها توصیه کرد: به کودکان بیاموزیم، پس از مصرف مواد قندی و شیرین، دهان خود را با آب شستشو دهند.

این کارشناس تغذیه با بیان این که مصرف محدود و متعادل روغن ها و چربی ها برای تأمین بخشی از انرژی موردنیاز روزانه توصیه می شود، افزود: بروز بیماری های غیرواگیر ارتباط مستقیمی با دریافت روغن ها و چربی ها داشته و افزایش کلسترول خون از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.

او ادامه داد: در صورت وجود سابقه کلسترول بالا یا بیماری قلبی در خانواده لازم است غذاهای کم چرب بخوریم و دست کم دو بار در هفته ماهی بخوریم، زیرا اسیدهای چرب مفید آن خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد؛ رژیم های غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع، خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد، پس برای مصرف کمتر چربی ها، غذاها را به صورت آبپز، تنوری یا بخارپز تهیه کنیم.

مهارت یادآور شد: از مصرف بی رویه شیرینی های خامه دار، چیپس، سس سالاد، سوسیس، کالباس، همبرگر، کباب کوبیده، کله پاچه، مغز، دل و قلوه که دارای مقدار زیادی چربی هستند خودداری کرده و از شیر و لبنیات کم چرب ( ۵/ ۱ درصد چربی و کمتر) استفاده کنیم؛ به جای مصرف سس چرب در سالاد، از روغن زیتون یا آب لیمو و سبزی های معطر استفاده کنیم و برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها، کاهش دریافت چربی اشباع از منابع حیوانی مانند گوشت قرمز و لبنیات پرچرب، می تواند بسیار سودمند باشد.

او فشارخون را اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان برشمرد و با بیان اینکه نمک، اصلی ترین علت افزایش فشار خون است، گفت: کاهش مصرف نمک، مقرون به صرفه ترین راه برای کاهش فشار خون است؛ مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

مسوول واحد تغذیه این مرکز بهداشت درباره اینکه مصرف نمک در ایران بیش از دو برابر میزان مجاز بوده و مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد، هشدار داد: در کشور ما، مواد غذایی شور و پرنمک زیاد استفاده می شود که اگر نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه ها هم سالم و عملکرد خوبی داشته باشند، نمک موردنیاز بدن تامین می شود، اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه ها، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و در تمام و یا قسمت هایی از بدن ورم ایجاد می کند؛ مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری های قلبی عروقی است.

مهارت ارائه این آموزش ها را برای ارتقای دانش عموم مردم ضروری دانست و تاکید کرد: آموزش تغذیه سالم به مردم سبب بهبود تغذیه جامعه و اصلاح الگوی تغذیه خانوار و در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون و چربی خون می شود.

به همت کارشناسان تغذیه مراکز خدمات جامع سلامت مرکز بهداشت شهدای والفجر، حدود ۶۳۰ کارمند از اداره کل عشایر، اداره اطلاع رسانی علوم و فناوری، هلال احمر، دانشکده مامایی و پرستاری، بیمارستان ایران، طلاب، اداره شیلات و آبزیان، کارخانه لاستیک دنا، بیمارستان سوختگی امیرالمومنین(ع)، شرکت پخش مواد غذایی، شرکت پخش دارویی، اداره میراث فرهنگی و مربیان بهداشت ناحیه دو آموزش و پرورش طی ۹ نشست آموزشی با الگوی تغذیه سالم آشنا شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha