معاون درمان وزارت بهداشت، از پرستاران به عنوان ماندگارترین نیروهای بیمارستانی نام برد و گفت: پرداخت ها در نظام سلامت کشور اصلاح می شود.

پرداخت های نظام سلامت اصلاح می شود

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت، از پرستاران به عنوان ماندگارترین نیروهای بیمارستانی نام برد و گفت: پرداخت ها در نظام سلامت کشور اصلاح می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، قاسم جان بابایی، در نشست شورای عالی نظام پرستاری با بیان اینکه با هم اندیشی و همکاری می توان از این اوضاع سخت و اسفبار حوزه سلامت خارج شد، افزود: برای ادامه روند موجود می بایست حجم خدمات را کاسته و به بخش خصوصی واگذار نماییم  زیرا منابع دولت محدود است و این بی نظمی موجود در سیستم، مشکلات متعددی را بوجود می آورد .

وی ادامه داد: خدمات سرپایی گران بوده و هزینه بسیاری را از مردم دریافت می کند بنابراین خدمات القایی کمر حوزه سلامت و بیماران را خواهد شکست، زیرا به لحاظ ارائه خدمتی که در کشور وجود دارد و همچنین عدم وجود بستر لازم برای الکترونیک کردن باعث وجود مشکلات متعددی درحوزه سلامت شده است بنابراین برای گذر از این مشکلات می بایست فعالیت هایی را انجام داد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که در وهله نخست می بایست سطح بندی خدمات صورت گیرد، افزود: سطح بند خدمات به معنای دسترسی بهتر، ارزانتر کردن و عادلانه تر کردن خدمات است و برای رسیدن به این سطح بندی نیاز است که این موارد رعایت شود.

وی با اشاره به این که همچنین یکی دیگر از فعالیت هایی که باید در اولویت قرار گیرد، الکترونیکی کردن خدمات است، اظهار داشت: تا کنون 600 گایدلاین و استاندارد خدمت آماده و ابلاغ شده است اما اجرایی نشده است . امیدواریم بتوانیم قطعات الکترونیک شدن را به هم وصل کنیم زیرا در سطح یک هنوز بسته های خدمتی دقیقی اعلام نشده است بنابراین می بایست استحقاق سنجی با کمک بیمه ها همراه با رعایت گایدلاین ها و استانداردها انجام شود. خوشبختانه این استحقاق سنجی در بیمارستان های دولتی در حال انجام است .

جان بابایی با اشاره به این که تبادل الکترونیکی اسناد با بیمارستان ها، یکی دیگر از کارهایی است که برای رفع مشکلات حوزه سلامت می بایست به آن توجه داشت، تاکید کرد: در حال حاضر تبادل اطلاعات به صورت اسناد دستی انجام می شود. پرستاران در مراکز درمانی به دو صورت دستی و الکترونیکی در حال ثبت اطلاعات هستند بنابراین وارد کردن دستی اطلاعات می بایست برچیده شود. براین اساس امسال اعتبار بخشی در بیمارستان ها را حذف کردیم زیرا اعتبار بخشی جز زحمت برای کادر پرستاری و پرسنل بیمارستان نفعی نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: اعتبار بخشی باید در طول سال به صورت الکترونیکی در حال ثبت باشد. در حال حاضر کاری مهمتر از ایجاد گایدلاین ها وجود ندارد و می بایست HISها ارتقا یابد زیراالکترونیکی شدن برای کم کردن زحمات است . همچنین برای تهیه گایدلاین ها می توانیم از حضور پرستاران نیز بهره مند شویم که به سمت الکترونیک شدن گام برداریم .

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مشکل جدی در نظام پرداخت کشور وجود دارد، تصریح کرد: نظام پرداخت در کشور ما بر اساس خدمت محور و خرید خدمت است. DRG به نوعی خرید خدمت محسوب می شود و بیمه ها می بایست خریدار این خدمات باشند بنابراین پایه اصلی DRG، بیمه ها هستند که از این طریق نظام پرداخت اصلاح خواهد شد.

وی در خصوص طرح قاصدک گفت: این طرح مشکلات بسیاری داشته که برای دانشگاه هایی که مکاتبات در این خصوص انجام داده اند، برطرف شده بنابراین اگر این مشکلات به صورت کتبی از سوی سازمان نظام پرستاری به وزارت بهداشت اعلام شود قطعا در صدد رفع آن برخواهیم آمد.

جان بابایی با اشاره به اینکه ماندگارترین افراد در بخش های بیمارستانی پرستاران هستند، افزود: باید به سمت ماندگاری و امنیت شغلی پرستاران گام برداشته شود و تمدید طرح دردی از پرستاران دوا نخواهد کرد و تنها به عنوان یک مسکن در نظر گرفته می شود. ماندگاری پرستاران باید مورد توجه قرار گیرد زیرا این امربقای حوزه سلامت است .

وی یادآور شد: در خصوص استارت آپ ها و دیسپیج مراکز خدمات پرستاری در منزل آمادگی خود را اعلام می داریم و از این ایده ها استقبال خواهیم کرد که بتوان ساماندهی لازم صورت گیرد.

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: برگزاری دوره های توانمند سازی آموزش پرستاران پیگیری خواهد شد زیرا پرستاران تربیت شده به عنوان سرمایه های کشور به شمار می روند و این دغدغه ها به وزیر بهداشت اعلام خواهد شد .

وی در پایان با اشاره اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای به پرستاران توسط سازمان نظام پرستاری، خاطر نشان کرد: در خصوص اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای پیگیری ها انجام خواهد شد و همچنین سازمان نظام پرستاری می تواند سایر مشکلات  و مسائل جامعه پرستاری  را به صورت مکتوب وزارت بهداشت اعلام نماید تا دکتر نمکی و سایر معاونین ایشان پیگیری های لازم را در این خصوص انجام دهند. 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha