پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 264787

محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا با استفاده از ترکیبی متشکل از چهار مولکول کوچک توانستند سلول های گلیال را به نورون های فعال تبدیل کنند.

بازسازی سلول های مغز

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا با استفاده از ترکیبی متشکل از چهار مولکول کوچک توانستند سلول های گلیال را به نورون های فعال تبدیل کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، نورون هایی که با استفاده از این شیوه جدید تولید شدند، قابلیت فعالیت های مشابه سلول های عادی مغز را دارند. این سلول ها با یکدیگر مرتبط شده و شبکه ای را ساختند که در آن با استفاده از سیگنال های الکتریکی و شیمیایی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.


به گزارش  پایگاه خبری مدیکال ساینس،سلول های گلیال گروهی از سلول های سیستم عصبی هستند که وظیفه حمایت و پشتیبانی از نورون ها را بر عهده دارند. هنگامی که مغز دچار آسیب می شود، این سلول ها در اطراف بافت مجروح شده تجمع کرده و شروع به تولید مثل می کنند. این در حالی است که نورون های مغز قابلیت تولید مثل را ندارند.
سلول های گلیال با تشکیل جوشگاه در محل جراحت مانع آسیب بیشتر نورون ها می شوند، اما این جوشگاه مانع رشد مجدد نورون ها و برقراری ارتباط آن ها با یکدیگر نیز می شود. تا کنون تلاش هایی برای بازیابی عملکرد نورون ها از طریق حذف جوشگاه سلول های گلیال انجام گرفته که با موفقیت چندانی همراه نبوده است.


به همین علت محققان معتقدند بهترین راهکار بازیابی نورون های از دست رفته، تبدیل نورون های جدید با استفاده از سلول های گلیال مستقر در نزدیکی نورون های مرده است.


برای این منظور محققان صدها ترکیب مختلف از مولکول ها را مورد آزمایش قرار دادند و توانستند فرمولی را بیابند که در آن از چهار داروی اصلی استفاده می شود. این چهار مولکول مسیرهای اصلی سیگنال را در نوعی از سلول های گلیال موسوم به آستروسیت تنظیم می کنند و امکان تبدیل این سلول ها را به نورون های فعال در اختیار می گذارند. این شیوه جدید امکان تبدیل 70 درصد از سلول های گلیال را به نورون ها فراهم می کند.


در آزمایشاتی که محققان روی موش ها انجام دادند، مشخص شد تزریق این چهار دارو به موش ها موجب افزایش رشد سلول های مغز در هیپوکامپ می شود.
به اعتقاد محققان با وجود این که تحقیقات آن ها هنوز مراحل اولیه را سپری می کند، نتایج این تحقیقات امکان تولید دارویی به شکل قرص خوراکی را به منظور بازسازی نورون های مغز انسان فراهم خواهد کرد.


گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Stem Cell Reports منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha