سازمان جهانی بهداشت (WHO) نسبت به گسترش بیماری سرخک در جهان هشدار داده و اعلام کرده که تلاش‌هایش برای جلوگیری از اشاعه این بیماری با مشکل مواجه شده است.

هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع سرخک

سلامت نیوز: سازمان جهانی بهداشت (WHO) نسبت به گسترش بیماری سرخک در جهان هشدار داده و اعلام کرده که تلاش‌هایش برای جلوگیری از اشاعه این بیماری با مشکل مواجه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این سازمان می‌گوید که موارد ابتلاء به سرخک در جهان ۵۰ درصد افزایش یافته است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی دراین‌باره آورده است که این سازمان اعلام کرده که آمار اولیه نشان‌دهنده روند نگران‌کننده موارد ابتلاء به سرخک در کشورهای مختلف از جمله کشورهای مرفه است و این در حالیست که در کشورهای مرفه معمولاً نرخ واکسیناسیون از لحاظ تاریخی بالا بوده است.

"کاترین ابراین"، مدیر ایمن‌سازی سازمان جهانی بهداشت گفته است: آمار نشان‌دهنده افزایش شدید موارد ابتلاء به سرخک است و ما چنین روندی را در همه مناطق دنیا می‌بینیم.

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ میلادی سرخک جان ۱۳۶ هزار نفر را گرفت. این بیماری یکی از چهار بیماری کشنده در دوران کودکی در جهان به شمار می‌رود.

سرخک یک بیماری ویروسیِ بسیار مسری است که از جمله نشانه‌های آن تب شدید و بثورات پوستی (دانه‌های سرخ) است و حتی ممکن است به کوری، مننژیت و عفونت ریه منجر شود.

سرخک بیماری واگیردار است و در موارد حاد می‌تواند خطرناک باشد اما به گفته سازمان جهانی بهداشت، واکسیناسیون می‌تواند مانع از ابتلاء به آن شود.

تا سال ۲۰۱۶ موارد ابتلاء به سرخک در جهان رو به کاهش بود اما از سال ۲۰۱۷ روند ابتلاء به این بیماری افزایش داشته است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید شیوع این بیماری در اوکراین، ماداگاسکار، کنگو، چاد و سیرالئون یکی از دلایل افزایش موارد ابتلاء به سرخک بوده است.

این سازمان می‌گوید در کشورهای فقیر، عدم دسترسی به واکسن یکی از دلایل افزایش موارد ابتلاء به سرخک است اما در کشورهای اروپایی، رواج اطلاعات غلط یکی از دلایل آن به شمار می‌رود.

به گزارش بی‌بی‌سی، اخبار منفی در مورد خطرات واکسیناسیون برای سلامت، عمدتاً از یک مقاله بی‌اعتبار سرچشمه گرفته که نشر آن در سراسر جهان منجر به خودداری برخی از والدین از ایمن‌سازی کودکان شده است.

در سال‌های اخیر یک گروه کم شناخته فعالان ضد واکسیناسیون ملقب به جنبش "ضد واکسن" با استناد به خطرات ادعا شده، افراد را به خودداری از واکسینه کردن متقاعد کرده اما پزشکان و نهادهای پزشکی، اعتبار این ادعاها را زیر سوال برده و آن را رد کرده‌اند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha