یک روانشناس کودک با اشاره به اینکه خانواده‌ها می‌توانند نقش مهمی در درمان فوبیا داشته باشند، گفت: خانواده‌ها باید فوبیا را از کودکی فرزندانشان درمان کنند.

فوبیا را از کودکی درمان کنید/ راه‌های کاهش ترس‌های بی‌دلیل

سلامت نیوز: یک روانشناس کودک با اشاره به اینکه خانواده‌ها می‌توانند نقش مهمی در درمان فوبیا داشته باشند، گفت: خانواده‌ها باید فوبیا را از کودکی فرزندانشان درمان کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، ترسیدن احساسی است که همه انسان‌ها آن را تجربه کردند. اولین ترس‌ها در دوران کودکی بروز می‌کند؛ ترس از زلزله، آتش‌سوزی، تصادف و غیره از جمله ترس‌هایی است که همه ما در زندگی با آن مواجه هستیم؛ اما ترس‌های روانی نیز از دیگر ترس‌هایی است که بسیاری از افراد را آزار می‌دهد.

برخی از ترس‌ها غیرطبیعی هستند که در علم روانشناسی به آن فوبیا می‌گویند؛ بسیاری از افراد از ارتفاع می‌ترسند و برخی نیز نسبت به افتادن لوستر و یا هواپیما فوبیا دارند.

افرادی که ترس‌های غیرعادی و یا فوبیا دارند در مواجهه با عامل ترس رفتار غیرطبیعی از خود نشان می‌دهند؛ بسیاری از روانشناسان بر این باورند که این ترس‌ها در وجود فرد وجود ندارد بلکه محیط و یا قرار گرفتن در شرایطی خاص سبب می‌شود که فرد نسبت به موضوع خاص شرطی شود.

زهره احمدی روانشناس کودک در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: افرادی که به فوبیا دچار هستند ترس تعادلی نسبت به برخی از مسائل دارند و در زمان بروز با آن مسئله دچار وحشت‌زدگی می‌شوند.

این روانشناس کودک در ادامه افزود: در علم روانشناسی این ترس‌ها این‌گونه تقسیم‌بندی می‌شوند؛ فوبیای اجسام، فوبیا از جمع و فوبیا از مکان‌های باز!

وی در خصوص فوبیاهای خاص گفت: ترس از حیوانات، ترس از آب و یا تاریکی و بلندی، ترس از خون، ترس از آسانسور و یا مکان‌های بسته و ترس از بیماری و مرگ از جمله فوبیاهایی هستند که در رده‌بندی خاص قرار می‌گیرند و قرار گرفتن در هرکدام از این شرایط برای فردی که دچار فوبیا است عذاب‌آور بوده به‌عکس‌العمل شدید وی منجر می‌شود.

احمدی به عکس‌العمل برخی از دانش‌آموزان در مدرسه اشاره کرد و افزود: قطعاً با دانش‌آموزانی روبه‌رو شده‌اید که نمی‌توانند در میان جمع صحبت کنند و بلافاصله دچار اضطراب می‌شوند این گروه از دانش‌آموزان دچار اضطراب اجتماعی هستند.

وی به گروه دیگری که به مکان‌های مختلف مانند هواپیما، مترو و پل هوایی واکنش نشان می‌دهند اشاره کرد و گفت: این گروه از افراد یا تلاش می‌کنند در این شرایط قرار نگیرند و یا اینکه در صورت مواجهه با این شرایط  دچار تغییر وضعیت روحی می‌شوند.

این روانشناس کودک معتقد است که فوبیا بر اساس عوامل اجتماعی و محیطی در افراد ایجاد می‌شود و درواقع نوعی ترس ناشناخته است که در ضمیر ناخودآگاه فرد پنهان‌ شده است؛ البته این را هم باید گفت که در برخی افراد نیز این ترس از والدین منتقل می‌شود و می‌تواند به‌صورت ژنتیکی باشد.

وی با اشاره به اینکه ترس در حالت عادی می‌تواند به کمک افراد بیاید ادامه داد: در برخی از موارد خطر ترس می‌تواند سبب ترشح آدرنالین و فرار فرد از آن شرایط شود اما تفاوت فوبیا با ترس این است که در شرایطی که فوبیا دارد با خطر واقعی روبه‌رو نیست و تنها از آن می‌ترسد.

احمدی خاطرنشان کرد: افرادی که فوبیا دارند بلافاصله دچار تپش قلب عرق و گاهی حالت تهوع و سرگیجه می‌شوند این ترس گاهی تا مرز از دست دادن کنترل نیز پیش می‌رود و فرد را به‌شدت وادار به واکنش می‌کند.

این روانشناس کودک با اشاره به اینکه خانواده‌ها می‌توانند نقش مهمی در درمان فوبیا داشته باشند، ادامه داد: بسیاری از روانشناسان برای درمان این افراد آن‌ها را در معرض ترس خود قرار می‌دهند؛ به‌طور مثال اگر کسی از هواپیما می‌ترسد باید چندین بار هواپیما را از نزدیک ببیند و در مرحله بعد تلاش کند با آن سفر کند تا ترسش از بین برود.

وی اظهار کرد: البته باز هم باید در انجام چنین کارهایی شرایط فرد را در نظر گرفت و فرد را در شرایط خاص قرارداد تا فردی که دچار فوبیا هستند دچار ترس و حمله قلبی نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha