شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 264894

این باور که زوج‌های شاد وقتی که عاشق هم هستند وزن اضافه می‌کنند عجیب به نظر می‌رسد، اما جالب است بدانید شواهد علمی وجود دارد که ثابت کرده این باور درست است.

چرا زوجهایی که عاشق هستند چاق می‌شوند؟

سلامت نیوز: این باور که زوج‌های شاد وقتی که عاشق هم هستند وزن اضافه می‌کنند عجیب به نظر می‌رسد، اما جالب است بدانید شواهد علمی وجود دارد که ثابت کرده این باور درست است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها، این باور که زوجهای شاد وقتی که عاشق هم هستند وزن اضافه می‌کنند عجیب به نظر می‌رسد اما جالب است بدانید شواهد علمی وجود دارد که ثابت کرده این باور درست است. طبق پژوهش‌های گوناگون، همسرانی که زندگی‌ مشترک‌شان را شاد و رضایتبخش اعلام می‌کنند، بیشتر مستعد افزایش وزن هستند.

تحقیقی که توسط دانشگاه کارولینای شمالی انجام شد، میزان وزن بیش از 8000 نفر را پیگیری کرد و نتیجه این بود که زنان متاهل می‌توانند طی 5 تا 6 سال اول زندگی مشترک خود، 11 کیلوگرم وزن اضافه کنند. ضمنا زنانی که با پارتنر خود زندگی می‌کردند اما ازدواج نکرده بودند، 10 کیلوگرم وزن اضافه کرده بودند در حالیکه زنانی که در مرحله‌ی آشنایی بودند و با پارتنر خود زندگی نمی‌کردند، 6 گیلوگرم وزن افزایش وزن داشتند.

محققان از این یافته‌ها نتیجه گرفتند که بین روابط عاشقانه و رومانتیک و احتمال چاقی و افزایش وزن، یک ارتباط قوی وجود دارد. همچنین معلوم شد با وجود افزایش وزنی که در روابط عاشقانه مشاهده شد، کاهش چشمگیری در گرایش به سیگار و اعتیاد به الکل در زوج‌های عاشق وجود داشت که بیانگر اراده‌ی همسران در پیگیری یک سبک زندگی سالم‌تر می‌باشد.

موسسه ملی سلامت، تحقیقات بیشتری انجام داد تا بررسی کند آیا افزایش وزن در میان زوج‌های تازه متاهل شده، بازتابی مثبت از شادی‌شان است یا بازتابی منفی از نارضایتی‌شان. در این مطالعه زوج‌هایی که بیش از 4 سال از ازدواج‌شان می‌گذشت مورد ارزیابی قرار گرفتند و وضعیت سلامت هیجانی و میزان استرس‌شان سنجیده شد. یافته‌ها نشان دادند زوج‌هایی که به تازگی ازدواج کرده بودند و از زندگی زناشویی خود راضی بودند، دو برابر بیشتر مستعد افزایش وزن بودند، در حالیکه زوج‌هایی که اعلام کردند زندگی شاد و رضایتبخشی ندارند، کمتر در معرض افزایش وزن قرار داشتند.

بررسی‌ها به این نتیجه رسید که زوج‌های شاد بیشتر وزن اضافه می‌کنند زیرا نیازی نمی بینند که توجه همسر خود را جلب کنند و نسبت به همان چیزی که هستند شاد و راضی‌اند. در حالیکه زوج‌هایی که احساس ناراحتی در روابط خود می‌کنند به دلیل استرس و بیقراری قادر به افزایش وزن نیستند. اما به زوج‌های شادی که وزن اضافه کرده‌اند توصیه می‌شود، نه به دلیل ظاهر بلکه به دلیل سلامتی خود، راهکار مناسبی برای کنترل وزن‌شان پیدا کنند.

افزایش وزن مُسری است

مطالعه‌ای که توسط New England Journal of Medicine انجام شده نشان می‌دهد افزایش وزن در میان همسران مُسریست. اگر یکی از زوجین وزن اضافه کند، زوج دیگر نیز به احتمال 37 درصد وزن اضافه خواهد کرد. زیرا زمان زیادی را با هم می‌گذرانند و به عادتهای هم سازگاری پیدا می‌کنند. در حالیکه زوج‌هایی که معمولا از رابطه خود ناراضی‌اند، زمان زیادی را با هم سپری نمی‌کنند و به همین علت کمتر احتمال دارد از عادت‌های هم تقلید کنند.

زوجهایی که عاشق هم‌ هستند چاق می‌شوند

پژوهشگران، محیط اجتماعی، عادات و فعالیت‌های مشترک همسران را ارزیابی کردند و به این نتیجه رسیدند که افزایش وزن همسران ناشی از تاثیر روحی و روانی است که همسران از هم می‌گیرند و طبیعتا شامل عادات غذایی نیز می‌شود.

توجه داشته باشید که هر چند این مطالعات توسط حرفه‌ای‌های حوزه سلامت و پزشکی انجام شده‌اند اما فقط نمونه‌ای از جمعیت هستند، نه تمام جمعیت دنیا! بنابراین شامل همه نمی‌شوند. همیشه استثناهایی نیز وجود دارد و به این معنی نیست که اگر متاهل هستید اما وزن اضافه نکرده‌اید پس زندگی شاد و رضایتبخشی ندارید. این مطالعات فقط با هدف بررسی وضعیت زندگی زوج‌ها و کمک به کاهش وزن انجام شده‌اند.

اگر شما و همسرتان نیز دچار افزایش وزن شده‌اید، سعی کنید عادات غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید و با وضعیت سالم‌تری از زندگی در کنار هم لذت ببرید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha