متخصصین تغذیه می‌گویند: "در حالی که یک نوشیدنی بدون کربنات حس چشایی و شاید حس بویایی‌تان را تحریک می‌کند، با اضافه کردن کربنات، چشم‌ها، گوش‌ها و حتی حس لامسه هم درگیر می‌شود" این احساسات ممکن است عطش شما را نسبت به نوشیدنی‌های گازدار بیشتر کرده، و شما را مجبور کند هنگام تشنگی به سراغ آن‌ها بروید.

نوشابه‌خورهای حرفه‌ای بخوانند!

سلامت نیوز: متخصصین تغذیه می‌گویند: "در حالی که یک نوشیدنی بدون کربنات حس چشایی و شاید حس بویایی‌تان را تحریک می‌کند، با اضافه کردن کربنات، چشم‌ها، گوش‌ها و حتی حس لامسه هم درگیر می‌شود" این احساسات ممکن است عطش شما را نسبت به نوشیدنی‌های گازدار بیشتر کرده، و شما را مجبور کند هنگام تشنگی به سراغ آن‌ها بروید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، حتی پس از این که مانند یک قهرمان عادت به خوردن نوشابه‌های گازدار را کنار گذاشتید،­ ممکن است در خودتان میل شدیدی به مصرف انواع دیگری از نوشیدنی‌ها که گازدار هستند، حتی اگر خیلی هم شیرین نبوده و کافئین داشته باشند، پیدا کنید. در واقع این نوشیدنی‌ها چیزی بیش از آب و حباب نیستند.
دانستن این موضوع که چه چیز موجب گازدار شدن نوشیدنی‌ها می‌شود آسان است. شما می‌توانید بدون تجربه‌ی عوارض جانبی ناخوشایندی که ممکن است از خوردن نوشابه برایتان ایجاد شود، از نوشیدنی‌های کربناته لذت ببرید. احساسی مانند فریب دادن سیستم بدنی. در حالی که این نوشیدنی‌ها فقط کربناته هستند. پس چه چیزی در نوشیدنی‌های گازدار وجود دارد که طمع شما را برای نوشیدن آن‌ها بیشتر می‌کند؟

چرا نوشیدنی‌های گازدار تا این حد موردعلاقه ما هستند؟
با این که نگه داشتن میزان آب بدن مهم است، بسیاری از ما آب آشامیدنی را به عنوان نوشیدنی‌ای خسته‌کننده می‌دانیم، بنابراین با کربناته ‌کردن آب سعی می‌کنیم یکنواختی آن را از بین ببریم.


متخصصین تغذیه می‌گویند: "در حالی که یک نوشیدنی بدون کربنات حس چشایی و شاید حس بویایی‌تان را تحریک می‌کند، با اضافه کردن کربنات، چشم‌ها، گوش‌ها و حتی حس لامسه هم درگیر می‌شود" این احساسات ممکن است عطش شما را نسبت به نوشیدنی‌های گازدار بیشتر کرده، و شما را مجبور کند هنگام تشنگی به سراغ آن‌ها بروید.
احساس سوزش زبان به خاطر وجود کربن، ممکن است احساس سیری ایجاد کند و نوشیدن یک جرعه نوشیدنی کربناته، لذت‌بخش‌تر از نوشیدن آب به نظر برسد.

محققان در ژاپن آزمایشی را برای مقایسه احساس سیری در بین یک گروه کوچک زنان، که یک شب را گرسنه سپری کرده بودند، انجام دادند. به این صورت که به عده‌ای نوشیدنی کربناته و به گروهی دیگر آب آشامیدنی ساده داده شد و مشاهدات این بود: گروهی که آب کربناته نوشیده بودند احساس سیری در آن‌ها افزایش و احساس گرسنگی در آن‌ها کاهش پیدا کرده بود. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که تحریک دهانی از طریق حباب‌های گاز موجب احساس سیری می‌شود. متخصصین تغذیه همچنین معتقدند که حباب‌ها در معده فضایی از آن را اشغال می‌کنند که این نیز به نوبه‌ی خود به احساس سیری کمک می‌کند.

چه کنیم تا عشق نوشابه‌خوردن از سرمان بیفتد؟
ما همچنان می‌توانیم به دنبال نوشیدنی‌های گازدار باشیم چرا که آن‌ها هیجان‌های غیر خطرناکی را به وجود می‌آورند، شبیه علاقه شدید ما به غذاهای تند. تحقیقات نشان می‌دهد که حساسیت ایجاد شده توسط کربنات باعث تحریک گیرنده‌های درد در دهان و ایجاد یک تحریک نسبتاً دردناک می‌شود.

گرایش به کربن، نشان‌دهنده کمبود کلسیم نیست
یک شایعه وجود دارد که آب گازدار کلسیم را از استخوان‌های شما می‌گیرد و این کمبود باعث می‌شود که گرایش شما به نوشیدنی‌هایی از این قبیل بیشتر شود. این شایعه است که کمبود کلسیم باعث می‌شود یک فرد به نوشیدنی‌های گازدار اشتیاق پیدا کند. برخی از انواع نوشیدنی‌های گازدار ممکن است کمبود کلسیم را بدتر کنند، اما آب گازدار جزء آن‌ها نیست.
این امر به این دلیل است که کربنات موجود در این نوشیدنی‌ها نمی‌تواند منجر به کمبود کلسیم شود، اما اسید فسفریک، که به طور عمده در نوشیدنی‌های کولا یافت می‌شود، می‌تواند باعث کمبود کلسیم شود. وقتی یک فرد اسید فسفریک اضافی موجود در کولا را مصرف می‌کند، بار الکتریکی اسید نیاز دارد با مواد بازی (آلکالین) تعدیل شود. کلسیم مهم‌ترین ماده قلیایی متعادل کننده PH در بدن است. برای انجام این کار، کلسیم از استخوان‌های ما، به مقدار مورد نیاز، بارهای اسیدی در بدن را به سمت خود می‌کشد. حال اگر ما به اندازه کافی کلسیم را به رژیم غذایی‌مان اضافه نکرده و مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد کلسیم، مانند ویتامین D و منیزیم را دریافت نکنیم، در این صورت به شرایطی می‌رسیم که کلسیم بیشتر از استخوان‌هایمان خارج می‌شود تا اینکه جایگزین شود یعنی همان پوکی استخوان؛ اما این بدان معنا نیست که نوشیدنی گازدار باعث کمبود کلسیم می‌شود، بلکه به این معنی است که یک ارتباط احتمالی بین این دو وجود دارد. آنچه بسیار محتمل می‌باشد، این است که نوشیدن حجم زیادی از مایعات گازدار، جایی برای مصرف نوشیدنی‌های غنی از کلسیم برایمان باقی نمی‌گذارد، که در نهایت به عدم تعادل در بدن و پوکی استخوان منجر خواهد شد.

همه مایعات گازدار ضرورتاً نوشیدنی‌های بدی نیستند
تنها مورد ناسالم در مورد طعم نوشیدنی‌های گازدار، لذت‌بخش ‌کردن آن‌ها با انواع شکر یا سدیم است، مانند نوشابه‌ها. اگر از نوشیدنی‌های گازدار ساده و بدون شکر یا حاوی طعم‌دهنده‌ها استفاده می‌کنید، جای نگرانی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha