شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 264923

رژیم غذایی غربی می‌تواند توجیه کند که چرا بیماری "سپتیسمی" (عفونت خون یا گندخونی) در برخی از بیماران شدیدتر است.

تاثیر رژیم غذایی غربی بر بیماری عفونت خون

سلامت نیوز:رژیم غذایی غربی می‌تواند توجیه کند که چرا بیماری "سپتیسمی" (عفونت خون یا گندخونی) در برخی از بیماران شدیدتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، بیماری سپتیسمی که کشنده است از عفونت ناشی می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که واکنش‌های سیستم ایمنی بدن به ارگان‌ها و بافت‌ها آسیب می‌رسانند.

در صورتیکه بیماری درمان نشود فشار خون به شکل خطرناکی افت پیدا کرده و به گفته پزشکان فرد دچار شوک سپتیسمی می‌شود.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا هر سال حدود ۱.۷ میلیون بزرگسال در این کشور به بیماری سپتیسمی مبتلا می‌شوند که حدود ۲۷۰ هزار نفر از آنان جان خود را از دست می‌دهند. در حقیقت، یک سوم از افرادی که در بیمارستان فوت می‌کنند به این بیماری دچار هستند.

در رابطه با بیماری سپتیسمی پرسش‌های بی‌جواب بسیاری وجود دارد. به طور مثال، کارشناسان نمی‌دانند چرا برخی از افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند و چرا این بیماری در برخی از بیماران شدیدتر است. شواهدی وجود دارد که حاکی از شایع شدنِ این بیماری است. یکی از دلایل آن افزایش طول عمر و آسیب‌پذیر بودن گروه سنی ۶۵ سال به بالا در برابر این بیماری است.

متخصصان در بررسی‌های خود در مورد علت بروز این بیماری و چگونگی پیشگیری از آن به انجام مطالعاتی دست زدند که نشان می‌دهد رژیم غذایی در تشخیص موارد شدید این بیماری کمک کننده است.

متخصصان در آزمایشات خود رژیم غذایی غربی که سرشار از چربی و مواد قندی و حاوی میزان پایینی از فیبر خوراکی است را روی تعدادی موش بررسی کردند. همچنین گروه دیگری از موش‌ها غذای استاندارد دریافت کردند. به گفته محققان در موش‌های دریافت کننده رژیم غذایی غربی سطح التهاب حتی پیش از شروع بیماری سپتیسمی بیشتر بوده است. علاوه بر این، شدت علائم بیماری و خطر مرگ در موش‌هایی که رژیم غذایی غربی داشتند نیز بیشتر بوده است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، پیش از این نتایج مطالعات انجام شده نشان داده بود رژیم غذایی غربی می‌تواند سطح التهاب را در سیستم‌های مختلف بدن از جمله سیستم قلبی-عروقی، مغز و روده‌ها افزایش دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha