شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 264928

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمعیت 15 تا 64 ساله کشور 19 درصد به فشارخون بالا(پرفشاری خون) مبتلا هستند. عارضه ای که مادر بسیاری از بیماری ها است و می توان آن را به بیماری هزار چهره تعبیر کرد.

فشار خون بالا، بیماری هزار چهره

سلامت نیوز:  بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمعیت 15 تا 64 ساله کشور 19 درصد به فشارخون بالا(پرفشاری خون) مبتلا هستند. عارضه ای که مادر بسیاری از بیماری ها است و می توان آن را به بیماری هزار چهره تعبیر کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، فشار خون بالا وقتی تشخیص داده می شود که میزان فشار خون فرد به طور مداوم 9.14 باشد. از عوارض اصلی این بیماری بروز سکته های مغزی و قلبی است.
سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که تا سال 2050 در دنیا برای یک میلیارد و 56 میلیون نفر فشار خون بالا تشخیص داده می شود و شیوع این بیماری در سالمندان افزایش یابد.

* یک نفر از هر چهار نفر فشارخون بالا دارد
به عبارتی دیگر تقریبا، یک نفر از هر چهار نفر از فشار خون بالا رنج می برد. در سنین جوانی در مردان فشارخون بالا شایعتر است ولی در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود.
برخی از پزشکان بر این باورند که با افزایش سن خطر ابتلا به فشارخون بالا افزایش می‌یابد و نداشتن فعالیت فیزیکی، اضافه وزن یا چاقی مفرط، تغذیه ناسالم، مصرف بیش از حد الکل، نوشیدن مقدار زیاد کافئین، مصرف سیگار، سابقه خانوادگی، استفاده از داروهای استرویید و بیماری های کلیوی از علل ابتلا به فشار خون بالا به شمار می رود.

* آلزایمر از عوارض فشارخون بالا
همچنین مطالعات نشان می دهد که فشارخون بالا علاوه بر بروز بیماری های قلبی و سکته به مرور زمان باعث آلزایمر نیز می شود؛ زیرا فشار خون بالا باعث مقدار زیادی فشار روی شریان ها در طول زمان می شود و این مساله دیواره شریان ها را ضخیم تر، سفت تر و باریک تر می کند و در نهایت حافظه مغز را تحت الشعاع قرار می دهد.
نیما کامیار نفرولوژیست در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: فشار خون بالا عامل خطر اصلی برای سکته مغزی است و شایعترین علت سکته مغزی، انسداد شریان ها در مغز است که 50 درصد آنها به دلیل سفت شدن شریان ها اتفاق می افتد.
وی ادامه می دهد: اولین قدم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری آن است که افراد اندازه فشار خون را بدانند و با مراجعه به پزشک یا درمانگاه فشار خون خود را بررسی کنند.

* ضرورت بررسی فشارخون
این پزشک اضافه می کند: توصیه می شود از سن 30 تا 50 سالگی هر پنج سال، از سن 50 تا 60 سالگی هر 2 تا سه سال و از سن 60 سالگی به بالا هر یک سال یک بار فشارخون بررسی شود.
کامیار با بیان اینکه تغییر سبک زندگی برای پیشگیری و کنترل فشارخون بالا ضروری است، می افزاید: چنانچه فردی فشار خون بالا داشته باشد، باید قبل از هر اقدام و تغییر در شیوه زندگی یا مصرف داروی جدید با پزشک مشورت کند.
وی تصریح می کند: فشار خون هیچ علامتی ندارد پس باید آگاه بود و آن را کنترل کرد زیرا رویکرد حفظ سلامتی در طول مسیر زندگی بسیار پراهمیت و در عین حال آسان است. پایین نگه داشتن سطح فشار خون خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری های قلبی و عروقی را می کاهد.
کامیار ادامه می دهد: همچنین فشارخون بالا به خصوص به صورت مزمن باعث تنگ شدن تدریجی سرخرگ های شبکیه چشم می شود که در مراحل اولیه ممکن است چندان قابل تشخیص نباشد، اما به تدریج با پیشرفت بیماری، تنگی سرخرگ ها شدیدتر می شود و فرد مشکل بینایی پیدا می کند.

* شیر کم چرب فشارخون را تا 10 درصد پایین می آورد
زینب میری متخصص تغذیه در مورد نقش تغذیه در پیشگیری و کنترل فشارخون بالا به خبرنگار ایرنا می گوید: نوشیدن هر روز شیر کم‌چرب کمک می‌کند فشارخون تا ۱۰ درصد پایین بیاید، زیرا شیر سرشار از ویتامین D و کلسیم است و در عین حال چربی کمی دارد و ویتامین D و کلسیم در پایین آوردن فشارخون موثر است.
وی ادامه می دهد: مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند حبوبات، گریپ‌فروت، بادام، سیب، اسفناج، ذرت، غلات کامل، کلم بروکلی، شیر سویا نیز برای پایین آوردن فشارخون مفید هستند.

* شکلات تلخ بخورید
میری با بیان اینکه شکلات تلخ حاوی فلاونوئید است که موجب پایین آوردن فشارخون می شود، اظهار داشت: همچنین موادغذایی که سرشار از پتاسیم هستند مثل موز، کشمش، آلو، زردآلو، سیب‌زمینی، قارچ، میوه‌خشک مخلوط، دانه‌های بی‌نمک، گوجه‌فرنگی به بدن برای خلاص شدن از مایعات اضافی که قلب به آن نیاز ندارد، کمک می‌کند و باعث می‌شود قلب نیاز به تپیدن سخت نداشته باشد و در نهایت به کاهش فشارخون کمک می‌کند.
وی تاکید می کند: وقتی پتاسیم بدن کم باشد، بدن سدیم را نگه می‌دارد و سدیم زیاد در بدن موجب بالا رفتن فشارخون می‌شود.

* امگا 3 بهترین منبع غذایی برای کاهش فشارخون بالا
این متخصص تغذیه با بیان اینکه امگا ۳ نیز از موادی است که به پایین آوردن فشارخون کمک می کند، افزود: روغن ماهی حاوی مقدار قابل ‌توجهی امگا ۳ است.
میری می گوید: ماهی سالم‌ترین نوع گوشت بوده زیرا سرشار از پروتئین است و مقدار بسیار کمی چربی دارد، امگا ۳ التهاب را پایین آورده و از فشارخون جلوگیری می‌کند و همچنین مواد مغذی را که بیشتر افراد کمبود دارند، فراهم می کند و از مکمل های امگا 3 نیز می توان استفاده کرد.
این متخصص تغذیه اظهار داشت: سیر، کرفس، گوجه‌فرنگی، هویج و پیاز نیز مواد غذایی موثر در پایین آوردن فشارخون هستند؛ کم‌آب شدن بدن نیز گاهی می‌تواند موجب بالا رفتن فشارخون شود و در مقابل نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند. مصرف آب در دفع سموم از بدن موثر است.
میری در پایان تصریح می کند: افراد سعی کنند مصرف سدیم، شیرینی‌ها، کافئین، برخی از انواع آجیل و گوشت را کاهش دهند و بیشتر ورزش کنند؛ زیرا افرادی که از نظر جسمی فعالیت چندانی ندارند و سبک‌زندگی نشسته دارند، بیشتر به فشارخون مبتلا می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha