دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 265041

ممکن است مادران در دوران بارداری مبتلا به عفونت قارچی واژن باشند که از آن آگاه نباشند. گاهی تماس نوزادان با این قارچ‌ها، هنگام عبور از مجرای زایمان در حین زایمان طبیعی، باعث ایجاد برفک در دهان آن ها می شود که همیشه هم این اتفاق نمی‌افتد.

سلامت نیوز:ممکن است  مادران در دوران بارداری مبتلا به عفونت قارچی واژن باشند که از آن آگاه نباشند. گاهی تماس نوزادان با این قارچ‌ها، هنگام عبور از مجرای زایمان در حین زایمان طبیعی، باعث ایجاد برفک در دهان آن ها می شود که همیشه هم این اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،آنتی‌بیوتیک‌های مصرف‌شده توسط شما پس از تولد نوزاد یا تجویز توسط پزشک برای خود نوزاد هم می‌تواند باعث افزایش بروز برفک شود زیرا آنتی‌بیوتیک به شیر شما راه پیدا می‌کند و باکتری‌های مفید را که کنترل‌کنندۀ قارچ‌هاست می‌کشد.

به عنوان مثال، اگر بعد از جراحی سزارین به مادر آنتی‌بیوتیک داده شود، امکان ایجاد عفونت قارچی در نوزاد وجود دارد.

گاهی تعیین علت دقیق برفک مشکل است. برخی زنان و کودکان بیشتر مستعد ابتلا به قارچ هستند.

قارچ‌ها در محیط‌های گرم، مرطوب و شیرین رشد می‌کنند و این دقیقاً همان محیطی است که دهان کودک و نوک سینۀ شما در طول شیردهی فراهم می‌کند.

از آن جا که دهان کودک می‌تواند این قارچ و برفک را به شما انتقال دهد، مهم است که همزمان به دنبال درمان خود و نوزادتان باشید. در غیر این صورت، ممکن است شما و نوزادتان، عفونت را به طور متناوب به یکدیگر منتقل کنید.


درمان برفک در نوزادان
 برای درمان برفک کودک، متخصص اطفال احتمالاً «نیستاتین» تجویز خواهد کرد. چند بار در روز و به مدت ۱۰ روز، این دارو را با ابزار همراه دارو یا انگشت تمیز خود روی لکه‌های سفید بمالید. داروی نیستاتین را پس از شیردهی برای نوزاد استفاده کنید تا مدت طولانی‌تری در دهان کودک باقی بماند.

ممکن است بیش از یک هفته طول بکشد تا این دارو، عفونت را از بین ببرد. در مواردی که به نظر نمی‌رسد این عفونت رو به بهبود باشد، لازم است با پزشک نوزاد تماس بگیرید.


 برخی از نوزادان مبتلا به برفک، دچار یک عفونت قارچی در اطراف پوشک‌شان هم می‌شوند. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک شما می‌تواند یک پماد ضدقارچ برای استفاده در آن ناحیه تجویز کند. شما هم می‌توانید تمام اسباب‌بازی‌ها، پستانک‌ها و قطعات دستگاه شیردوش را بعد از هربار استفاده بشویید و در آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و سپس در معرض هوا بگذارید تا کاملاً خشک و سرد شود و احتمال ابتلای مجدد شما یا کودکتان کاهش یابد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha