چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 265240

اطلاعات کم درمورد سلامتی، عدم آگاهی، سبک زندگی و شرایط شغلی ناسالم می‌تواند منجر به افول وضعیت سلامت مردان شود. در این مطلب، نگاهی به برخی موارد تهدیدکننده سلامت مردان می‌اندازیم.

10 تهدید اصلی سلامت مردان

سلامت نیوز: اطلاعات کم درمورد سلامتی، عدم آگاهی، سبک زندگی و شرایط شغلی ناسالم می‌تواند منجر به افول وضعیت سلامت مردان شود. در این مطلب، نگاهی به برخی موارد تهدیدکننده سلامت مردان می‌اندازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، می‌توان در مورد خطرهایی که ممکن است مردان با آن‌ها مواجه شوند مثل سرطان، افسردگی، بیماری قلبی و مشکلات تنفسی با پزشک مشورت کرد، از آن‌ها آگاه شد، پیشگیری کرد و در صورت نیاز به درمان آن‌ها پرداخت.

بیماری قلبی
بیماری قلبی در اشکال مختلفی می‌تواند پدیدار شود و تمامی این اشکال اگر تشخیص و درمان نشوند منجر به عوارض خطرناک و مرگباری خواهند شد. طبق گفته انجمن قلب امریکا، در آن کشور یک مرد از هر 3 مرد دچار نوعی از بیماری‌های قلبی عروقی است. سکته از مشکلات اصلی مرتبط با سلامت مردان و فشارخون بالا در مردان زیر 45 سال نیز رایج است. بنابراین چکاپ‌های منظم می‌تواند ادامه ضربان قلب را تضمین کند.

پزشکان می‌توانند احتمال بیماری‌های قلبی عروقی را بر اساس برخی عوامل خطر مثل میزان کلسترول خون، فشارخون، مصرف سیگار و دخانیات و فعالیت فیزیکی تخمین بزند.

بیماری مزمن انسدادی ریه و سایر مشکلات تنفسی
بسیاری از بیماری‌های تنفسی از سرفه کردن‌های جزئی ناشی از مصرف سیگار آغاز می‌شود. این سرفه کردن‌ها باگذشت زمان می‌توانند به تهدیداتی برای زندگی فرد تبدیل شوند. این تهدیدات عبارت‌اند از: سرطان ریه، آمفیزم و یا بیماری مزمن انسدادی ریه که این بیماری‌ها توانایی تنفسی انسان را تحت تأثیر قرار خواهند داد. علاوه بر مصرف دخانیات که اصلی‌ترین علت بروز سرطان ریه است، برخی شرایط شغلی که باعث قرار گرفتن افراد در معرض برخی مواد مثل آزبست هستند هم ریسک ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهند.

مصرف الکل
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا می‌گوید میزان مرگ‌ومیر و بیماری‌های مرتبط با مصرف الکل در مردان بیشتر از زنان است. مصرف الکل در مردان نیز دو برابر زنان است. همچنین مردانی که الکل مصرف می‌کنند بیشتر مستعد تجاوز و خشونت جنسی علیه زنان هستند.

دیابت اگر ناشناخته بماند می‌تواند منجر به آسیب به کلیه و اعصاب، بیماری قلبی، سکته، مشکلات بینایی و حتی نابینایی شود.

مصرف الکل احتمال سرطان دهان، گلو، مری، کبد و کولون (روده) را افزایش می‌دهد. الکل در عملکرد بیضه و تولید هورمون هم اخلال ایجاد کرده که می‌تواند منجر به ناباروری و ناتوانی جنسی شود. علاوه بر این‌ها مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا می‌گوید: در آمریکا، مردانی که الکل مصرف می‌کنند بیشتر از زنان مرتکب خودکشی می‌شوند و مشاهده شده که به مصرف الکل قبل از اقدام به خودکشی تمایل بیشتری دارند.

افسردگی و خودکشی
طبق برآورد انجمن ملی سلامت روان امریکا، سالانه حدود 6 میلیون مرد با مشکلات افسردگی از جمله افکار خودکشی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

برخی راه‌های مقابله با افسردگی عبارت‌اند از:
-- فعالیت فیزیکی منظم مثل یک پیاده‌روی معمولی منظم
-- نوشتن افکار خود
-- ارتباط آزاد با خانواده و دوستان
-- راه‌های بهبود و درمان پیشرفته

دستورالعملی برای جلوگیری از خودکشی
اگر احساس کردید که کسی در شرف آسیب رساندن به خود و یا افراد دیگر است سعی کنید:
-- فوراً با پلیس تماس بگیرید
-- تا زمان رسیدن کمک در کنار فرد بمانید و او را تنها نگذارید
-- هرگونه اشیاء خطرناک مثل چاقو، دارو و یا هر چیز دیگری را از دسترس وی خارج کنید
-- به حرف‌های او گوش کنید اما او را قضاوت، با او بحث و او را تهدید نکرده و فریاد نکشید.

حوادث
فهرستی از حوادثی که منجر به مرگ‌ومیر مردان می‌شوند عبارت‌اند از: سوانح رانندگی و تصادفات، غرق شدن، آتش‌سوزی و آسیب‌های مغزی ناشی از حادثه. حوادث رانندگیِ منجر به مرگ در مردان بین 15 تا 19 ساله در سال 2006 در آمریکا تقریباً دو برابر این میزان برای زنان بوده است. بسیاری از حوادث برای مردان نیز مربوط به شغل و در حین کار رخ می‌دهد. بنابراین به یاد داشته باشید که ایمنی در اولویت است.

بیماری کبد
کبد به ما در هضم غذا و جذب مواد مغذی کمک می‌کند و موجب دفع مواد سمی از بدن می‌شود. بیماری کبدی شامل موارد زیر است:
-- سیروز کبدی
-- هپاتیت ویروسی
-- بیماری ژنتیکی یا خود ایمنی کبد
-- سرطان مجرای صفراوی
-- سرطان کبد
-- بیماری کبد الکلی

طبق گفته‌ی انجمن سرطان آمریکا، مصرف الکل و توتون باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری کبد می‌شود.

دیابت
دیابت اگر ناشناخته بماند می‌تواند منجر به آسیب به کلیه و اعصاب، بیماری قلبی، سکته، مشکلات بینایی و حتی نابینایی شود. مردانی که دچار دیابت هستند در معرض ریسک بالاتری نسبت به کاهش تستوسترون و ناتوانی جنسی هستند که این شرایط می‌تواند باعث افسردگی و اضطراب خواهد شد.

بهترین راه برای کنترل دیابت، رژیم غذایی سالم و فعالیت فیزیکی است. افرادی که در خانواده خود دارای سابقه دیابت هستند باید به‌طور دوره‌ای مورد بررسی و آزمایش قرار گیرند تا در صورت دچار شدن به دیابت سریعاً متوجه آن شوند.

آنفلوانزا و سینه‌پهلو
آنفلوانزا و سینه‌پهلو دو عامل خطر مهم برای سلامتی مردان است. مردانی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها براثر شرایطی مثل بیماری مزمن انسداد ریوی، دیابت، نارسایی احتقانی قلب، کم‌خونی داسی شکل، ایدز و یا سرطان تضعیف شده است بیشتر در معرض این دو بیماری هستند.

سرطان پوست
طبق گفته‌ی بنیاد سرطان پوست امریکا دوسوم از مرگ‌ومیرهای ناشی از تومور ملانوما در سال 2013، مردان بودند. 60درصد از این افراد، مردهای سفیدپوست بالای 50 سال بودند. بنابراین اگر زیاد در معرض نور خورشید هستید سعی کنید که از پیراهن‌های با آستین‌بلند، عینک آفتابی و کلاه‌های نقاب‌دار استفاده کنید. همچنین سعی کنید از قرار گرفتن در معرض منابع اشعه UV مثل دستگاه‌های برنزه کننده (سولاریوم) و لامپ‌های شبیه‌سازی کننده‌ی نور خورشیدی بپرهیزید.

اچ‌آی‌وی و ایدز
شاید برخی مردان دچار ویروس اچ‌آی‌وی شده اما از این موضوع بی‌خبر باشند چراکه علائم اولیه این بیماری می‌تواند مثل سرماخوردگی یا آنفلوانزا باشد. طبق گزارشی که در سال 2010 منتشر شد، مردان 76درصد از جمعیت مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی را تشکیل می‌دهند.

پیشگیری از این تهدیدات
حالا که در مورد 10 خطر تهدیدکننده سلامت مردان مطلع شدیم، قدم بعدی شامل تغییر در سبک زندگی و عاداتی است که می‌توانند سلامتی ما را تحت تأثیر قرار دهند. البته شاید موردبررسی قرار دادن سلامت انسان ترسناک به نظر برسد و برخی از درک شرایط سلامتی خود نگران باشند اما باید بدانید که اطلاع نیافتن از این وضعیت هم می‌تواند کشنده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha