پژوهش‌های صورت گرفته در پژوهشگاه رویان گویای آن است که استرس ناشی از ناباروری نه تنها رضایت از زناشویی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه در رضایت از ازدواج همسرش نیز مؤثر است.

رابطه بین استرس و رضایت از ازدواج در زوج‌های نابارور

سلامت نیوز:پژوهش‌های صورت گرفته در پژوهشگاه رویان گویای آن است که استرس ناشی از ناباروری نه تنها رضایت از زناشویی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه در رضایت از ازدواج همسرش نیز مؤثر است.

به گزارش از سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ناباروری یک عامل استرس‌زای جدی برای زوجین است که می‌تواند رضایت از ازدواج را تحت تأثیر قرار دهد. هیچ مطالعه‌ای رابطه میان استرس وارده و رضایت از ازدواج را به صورت دوجانبه مورد بررسی قرار نداده است.

در مطالعه‌ای که به وسیله سامان معروفی زاده، دکتر حسینی، دکتر عمانی سامانی، رحیمی فروشانی و امینی در پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، تأثیر استرس بر رضایت از روابط زناشویی به صورت دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت.

در این پژوهش ۱۴۱ زوج نابارور در خصوص میزان استرس و مقدار رضایت از ازدواج به وسیله پرسشنامه‌های مرسوم بین‌المللی مورد سوال قرار گرفتند. در این رویکرد، به استرس مؤثر فرد بر رضایت از زناشویی، استرس ایفا شده و بر استرس مؤثر وی در رضایت شریکش از زندگی زناشویی، استرس درک شده گفته می‌شود.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی International Journal of Fertility & Sterility به چاپ رسیده است، نشان داد، استرس زن و مرد، هر دو، بر رضایت از زناشویی مؤثر است. استرس زنان بر رضایت شریکشان از زندگی زناشویی اثر منفی دارد؛ در مقابل استرس مردان در رضایت شریکشان از زندگی زناشویی اثر معنی‌داری ندارد، با این حال در زنانی که شوهرانشان استرس بالاتری دارند میزان رضایت از ازدواج پایین‌تر است.

طبق اعلام رویان، نتایج این پژوهش نشان داد استرس ناشی از ناباروری نه تنها رضایت از زناشویی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه در رضایت از ازدواج همسرش نیز مؤثر است. با توجه به این یافته، مشاوره روانشناسی برای کاهش استرس و افزایش رضایت از ازدواج در زوج‌های نابارور لازم به نظر می‌رسد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha