شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 265316

مطالعه ای جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه پورتلند انجام شده است، نشان می دهد که رژیم غذایی غربی ممکن است مردم را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به گندخونی قرار دهد.

رژیم غذایی غربی برضد رژیم مدیترانه ای

سلامت نیوز:مطالعه ای جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه پورتلند انجام شده است، نشان می دهد که رژیم غذایی غربی ممکن است مردم را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به گندخونی قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،رژیم غذایی استاندارد آمریکایی یا رژیم غذایی غربی سرشار از چربی های اشباع، قندهای تصفیه شده، و مواد غذایی فرآوری شده است و همچنین محتوای فیبر، میوه ها، سبزی ها و چربی های سالم آن بسیار کم است. این نوع رژیم غذایی با خطر بیشتر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله آلزایمر، آسیب کبد، سرطان روده بزرگ و بیماری قلبی پیوند خورده است.


به گزارش  "ایزی هلث آپشنز"، مطالعه ای جدید نشان داده است که رژیم غذایی غربی با «گندخونی» یا «سپسیس» که شرایطی جدی و بالقوه مرگبار محسوب می شود نیز پیوند خورده است.

گندخونی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن انسان برخی مواد شیمیایی را در جریان خون آزاد می کند تا با یک عفونت در قسمتی از بدن مانند سینه پهلو، عفونت مثانه، عفونت کلیه، عفونت معده و غیره مبارزه کند، اما شرایط به گونه ای دیگری پیش می رود. سیستم ایمنی بیش از حد فعالیت کرده و این شرایط موجب التهاب گسترده در بدن و خطر واقعی نارسایی اندام و مرگ می شود.

مطالعه ای جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه پورتلند انجام شده است، نشان می دهد که رژیم غذایی غربی ممکن است مردم را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به گندخونی قرار دهد. در این مطالعه پژوهشگران موش ها را با یک رژیم غذایی شبیه به رژیم غذایی غربی (سرشار از چربی و قند، اما حاوی فیبر کم) تغذیه کردند.

این موش ها احتمال بیشتری داشت با التهاب مزمن، گندخونی شدید و مرگ سریع‌تر نسبت به موش هایی که یک رژیم غذایی سالم را دنبال کرده بودند، مواجه شوند. اما چرا؟

پژوهشگران دریافتند که این شرایط به دلیل اثر رژیم غذایی غربی بر وزن یا میکروبیوم موش ها رخ نداده، بلکه همه چیز به تاثیر این نوع رژیم غذایی بر سیستم ایمنی باز می گردد.

سیستم ایمنی موش هایی که رژیم غذایی غربی را دنبال کرده بودند به نظر می رسید به شیوه ای متفاوت عمل می کند. این گونه به نظر می رسید که رژیم غذایی غربی عملکرد سلول ایمنی را دستکاری کرده، از این رو، موش ها هرچه بیشتر مستعد ابتلا به گندخونی بودند و زمانی که به این شرایط مبتلا می شدند جان خود را سریع‌تر از دست می دادند.
دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و محافظت از خود در برابر گندخونی

اگر رژیم غذایی غربی برای سلامت انسان مضر است، چرا نباید روندی متضاد آن را در پیش گرفت؟ چرا نباید یک رژیم غذایی سرشار از فیبر و چربی های سالم و حاوی قندهای تصفیه شده، چربی های اشباع و غذاهای فرآوری شده کم را مصرف کرد؟

رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از گزینه هایی است که می تواند تمام این خواسته ها را برآورده سازد.

در شرایطی که امروزه بسیاری از رژیم های غذایی محبوب، شما را به کنار گذاشتن یا محدود کردن شدید گروه های غذایی مختلف تشویق می کنند، رژیم غذایی مدیترانه ای این امکان را فراهم می کند تا در صورت رعایت حد اعتدال، بیشتر مواد غذایی را مصرف کنید. مطالعه ای که در سال 2018 در نشریه British Journal of Nutrition منتشر شد نیز نشان داد که این رژیم غذایی سالم حتی می تواند خطر ابتلا به گندخونی را کاهش دهد.

قوانین رژیم غذایی مدیترانه ای ساده هستند:

مقدار زیادی از میوه ها، سبزی ها، مغزدانه ها، حبوبات، سیب زمینی، غلات کامل، گیاهان دارویی، ادویه ها، غذاهای دریایی و روغن زیتون فوق بکر مصرف کنید.

گوشت ماکیان، تخم مرغ، پنیر، و ماست را به مقدار متوسط مصرف کنید.

شیرینی ها و گوشت قرمز را گاهی اوقات مصرف کنید.

از گوشت های فرآوری شده، غلات تصفیه شده، روغن های تصفیه شده، و دیگر غذاهای بسیار پردازش شده پرهیز کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha