مطالعات اخیر محققان دانشکاه کوبه ژاپن نشان می دهد دو پروتئین در کاهش توده عضلانی ناشی از دیابت نقش دارند.

کشف عامل اصلی کاهش توده عضلانی ناشی از دیابت

سلامت نیوز: مطالعات اخیر محققان دانشکاه کوبه ژاپن نشان می دهد دو پروتئین در کاهش توده عضلانی ناشی از دیابت نقش دارند.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، کاهش توده عضلانی اسکلتی یا آتروفی عضلانی یکی از مهمترین عوارض دیابت قلمداد می شود. تضعیف ماهیچه ها عواقبی از جمله کاهش فعالیت بدنی، پیری زودرس و افزایش احتمال شکستگی استخوان به دنبال دارد و از این رو همیشه برای محققان حائز اهمیت بوده است.
تا امروز مکانیسم کاهش توده عضلانی مرتبط با دیابت نامشخص بود؛ ولی مطالعات جدید محققان ژاپنی نشان می دهد دو پروتئین به نام های KLF15 و WWP1 نقش کلیدی در این عارضه ایفا می کنند.


این مطالعه نشان می دهد فراوانی فاکتور رونویسی ژنتیکی KLF15 در عضلات اسکلتی موش های مبتلا به دیابت افزایش می یابد و موش های فاقد پروتئین KLF15 در مقابل کاهش توده عضلانی ناشی از دیابت مقاوم هستند.
در حال حاضر هیچ درمان و دارویی برای حل این معضل وجود ندارد و این دستاورد علمی نتایج ارزشمندی در توسعه روش های درمانی جدید خواهد داشت.
دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می آید. انسولین ماده ای است که توسط لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است.


قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان های بدن تاثیر می گذارد و منجر به بیماری های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت های منتهی به نقص عضو می شود. خشکی پوست و احساس خارش، مشاهده لکه های قهوه ای روی پوست، نشت عروق خونی در چشم (رتینوپاتی دیابتی)، آب مروارید زودرس، عدم احساس سرما، گرما و درد، افزایش احتمال
همان طور که گفته شد لوزالمعده مسئول ترشح انسولین در بدن است. اگر میزان ترشح این ماده کافی نباشد، یا بدن نتواند از آن استفاده کند، از هورمون های جایگزین برای تبدیل چربی به انرژی استفاده می شود. این فرآیند منجر به تولید سطح بالای مواد شیمیایی سمی شامل اسید و اجسام کتونی می شود. این حالت کتواسیدوز دیابتی نامیده می شود و بیماری را پیچیده تر می کند. نشانه های این عارضه شامل تشنگی شدید، دفع ادرار بیش از اندازه و خستگی مزمن است. بازدم این افراد معمولا بوی شیرین می دهد که نشان دهنده افزایش سطح اجسام کتون در خون است. اگر این عارضه در بیماران دیابتی جدی گرفته نشود، می تواند منجر به از دست دادن هوشیاری یا مرگ شود.
سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین المللی دیابت به مناسبت روز جهانی دیابت در سال 2018 آمار قابل تاملی منتشر کرد:
- بیش از 425 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند؛ اکثر این آمار به دیابت نوع 2 اختصاص دارد که به راحتی با فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم قابل کنترل است.
-از هر دو بیمار مبتلا به دیابت، یک مورد هنوز تشخیص داده نشده است که به راحتی با تشخیص اولیه و رعایت موارد ساده مربوط به سبک زندگی قابل کنترل است.
-از هر چهار خانواده، کمتر از یک مورد به برنامه های آموزشی کاربردی در زمینه دیابت دسترسی دارند. در حالی که آموزش های اولیه نقش مهمی در کنترل بیماری، بهبود نتایج و کاهش هزینه ها دارد.
نتایج این مطالعه در نشریه JCI Insight منتشر شده است.


منابع:
پایگاه خبری سازمان جهانی بهداشت
پایگاه خبری ساینس دیلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha