دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸

سیگار و انواع دخانیات را این روزها و در دوران تحریم در دست بسیاری از دختران و پسران می توان دید، ماده خطرناک و مضری که در روزگار گرانی ارزانتر از هر کالایی به دست نسل جدید می رسد، آنان زندگی و سرمایه هایی را که گران به دست آمده اند، آسان و ارزان دود می کنند.

سیگار ارزان در روزگار گرانی

سلامت نیوز:  سیگار و انواع دخانیات را این روزها و در دوران تحریم در دست بسیاری از دختران و پسران می توان دید، ماده خطرناک و مضری که در روزگار گرانی ارزانتر از هر کالایی به دست نسل جدید می رسد، آنان زندگی و سرمایه هایی را که گران به دست آمده اند، آسان و ارزان دود می کنند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بر اساس راهکارهای پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت، یکی از راهکارهای کاهش مصرف دخانیات، افزایش مالیات بر دخانیات است. این در حالی است که ایران در این زمینه چندان قوی عمل نمی کند و تقریبا معادل 20 درصد قیمت خرده فروشی سیگار مالیات دریافت می شود و برخی اعتقاد دارند که این مالیات بر خرده فروشی سیگار باید به 70 درصد برسد.


ماجرای مالیات بر سیگار سال هاست در ایران مورد مناقشه است. ماجرایی که بسیاری ترجیح می دهند از منافع پشت پرده آن صحبتی نکنند و فقط به صورت ضمنی به معایب آن بپردازند، اما بازار پر سود سیگار به پر کردن جیب خود مشغول است و هر روز جوانان بیشتری به عضویت باشگاه سیگاری ها در می آیند.


وزارت بهداشت در این رابطه بارها اطلاع رسانی کرده و هشدار داده، اما همچنان مالیات بر سیگار در ایران چه در عمده فروشی و چه در خورده فروشی پایین است. هرچند برخی افراد به بهانه جلوگیری از قاچاق سیگار، شرکت های تولیدی ایجاد کردند و با ادعای اینکه صنعتی در کشور راه اندازی شده و باید از آن حمایت شود، مانع افزایش مالیات دخانیات می شوند.

* ته جدول مالیات بر سیگار در جهان هستیم
معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز معتقد است میزان مالیات بر سیگار در کشور کم است. علیرضا رئیسی به خبرنگار سلامت ایرنا می گوید: یکی از مشکلات بهداشتی کشور، موضوع مالیات بر سیگار است. ایران جزو یکی از کشورهای ته جدول مالیات بر سیگار در جهان است.

در این زمینه مجلس شورای اسلامی نیز قانونی مصوب کرد که بر اساس آن قرار بود سالانه 10 درصد بر میزان مالیات بر سیگار اضافه شود. این قانون مصوب شده، اما بسیاری از افراد که در صنعت دخانیات کار می کنند راضی نیستند و مقاومت هایی در این زمینه وجود دارد.

*منفعت دارند و جلوی مالیات بر سیگار را می گیرند
معاون وزیر بهداشت ادامه می دهد: افرادی در زمینه مالیات بر سیگار سنگ اندازی می کنند که در صنعت دخانیات نفع می برند. در همه دنیا مالیات بر دخانیات یکی از موثرترین روش ها برای کاهش مصرف است. سازمان جهانی بهداشت بر این موضوع بسیار تاکید می کند که هم بر عمده فروشی و هم خرده فروشی سیگار باید مالیات تعیین شود.

*مالیات زیاد شود، افراد کمتری سیگاری می شوند
حسین علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز نظر مشابهی دارد. او به خبرنگار سلامت ایرنا می گوید: برخی افراد منافعی دارند که بازار ایران را از سیگار قاچاق پر کنند و در نتیجه با موضوع مالیات بر سیگار مخالفت می کنند.


او ادامه می دهد: در همه دنیا ثابت شده که سیگار مضر است و اگر مالیات آن زیاد شود، افراد جدید کمتری به سیگار روی می آورند، اما این موضوع در کشور ما با مخالفت رو به رو می شود. هر وقت از طرف نمایندگان مجلس درباره مالیات بر سیگار پیشنهادی داده شده است، افرادی که نگاه منفی به حوزه سلامت دارند با این موضوع مخالفت کردند.


این نماینده مجلس می گوید: مجلس درباره عوارض بر کالاهای آسیب رسان نیز مصوبه داشته، اما هیچ اراده و عزمی وجود ندارد که این مصوبات اجرایی شوند.

* واریز 12 هزار میلیارد تومان به بودجه با مالیات بر سیگار
محمدرضا مسجدی، رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز اوایل بهمن د‌ر همایش سیگار و سیاست‌ گزاری سلامت‌ محور گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی راحت‌ترین و سودمندترین راه مقابله با بیماری‌های غیرواگیر از طریق کنترل دخانیات محقق می‌شو‌د. با اجرای کامل قانون جامع کنترل دخانیات که مصوب سال 85 است می‌توانیم به نتایج موثری د‌ر این زمینه دست یابیم.

بر اساس این قانون باید دولت هر ساله 10 درصد مالیات دخانیات ر‌ا افزایش دهد، و‌لی متاسفانه نه ‌تنها این مسئله محقق نشده، بلکه عقبگرد جدی د‌ر سال جاری داشته‌ایم.


رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اظهار داشت: د‌ر صورتی که عوارض بر دخانیات لحاظ شو‌د، 12 هزار میلیارد تومان وارد بودجه کشور خواهد شد. بهانه‌هایی همچون از بین رفتن اشتغال و ایجاد قاچاق د‌ر این موضوع نباید مورد توجه قرار گیرد.


بهزاد ولی‌زاده، دبیر ستاد کنترل دخانیات وزارت بهداشت نیز گفت: سازمان بهداشت جهانی با مطالعاتی که انجام داده 6 راهکار کلیدی برای کاهش تقاضا و مصرف پیشنهاد داده که بهترین راهکار افزایش مالیات دخانیات است، اما متاسفانه ایران یکی از ضعیف‌ترین کشورها در افزایش مالیات بر دخانیات است.

* عدم رعایت قانون ممنوعیت فروش سیگار به زیر 18 سال
رئیسی، معاون وزیر بهداشت درباره فروش سیگار به نوجوانان می گوید: در بسیاری از کشورهای جهان، سیگار به صورت نخی فروخته نمی شود و افراد فقط باید سیگار را به صورت پاکتی بخرند و مالیات زیادی به پاکت سیگار تعلق می گیرد و در نتیجه گران می افتد، اما در ایران حتی یک دانش آموز یا دانشجومی تواند با پول خردهای جیبش، دو نخ سیگار بخرد و بکشد.


ولی‌زاده نیز در این رابطه می گوید: 60 درصد نوجوانان 13 تا 15 ساله ای که برای خرید سیگار مراجعه می کنند، در زمان خرید سیگار از آنها سوال نمی‌شود که چند سال دارند در حالی که طبق قانون در کشور ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر 18 سال را داریم.


به هر حال به نظر می رسد تجارت پر سود سیگار مانع از اجرای مالیات بر آن یا حتی کاهش مصرف سیگار در جامعه می شود. هرچند باید این موضوع را از ابعاد روانی و اجتماعی نیز بررسی کرد و ماجرا را از این زاویه دید که چرا روز به روز بر تعداد افراد سیگاری در جامعه و به خصوص بین جوانان اضافه می شود و چرا سیگاری ها حاضرند زهر این دود را به جان بریزند، اما پولشان را راحت دود کنند؟


سوالاتی که اصولا کسی پاسخ آنها را نمی داند یا اگر بداند نمی گوید. با همه این تفاسیر، شاید در شرایطی که تعداد جوانان سیگاری هر روز بیشتر می شوند در شرایط اقتصادی فعلی تنها راه پیشنهادی برای کاهش مصرف سیگار در جامعه ایران، افزایش قیمت آن به وسیله مالیات بر سیگار است. اتفاقی که باز هم صنعت و بازار را رو در روی سلامت گذاشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha