سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 266096

محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای اولین‌بار در دنیا توانستند روش درمان تومورهای بدخیم مغزی را ابداع کنند.

روش درمان تومورهای بدخیم مغزی در ایران ابداع شد

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای اولین‌بار در دنیا توانستند روش درمان تومورهای بدخیم مغزی را ابداع کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، دکتر «محمد آقاجانی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز سه‌شنبه در نشست خبری با موضوع ابداع روش نوین درمان تومورهای لاعلاج مغزی برای نخستین بار در جهان، گفت: یکی از مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بهره‌گیری از استادان مجرب، اخیرا به یک روش پیشرفته برای درمان تومورهای بدخیم و صعب‌العلاج دست پیدا کرده است.


وی با اشاره به اینکه بیمارانی که دچار تومور‌های بسیار بدخیم هستند از این روش مدرن بهره‌مند می‌شوند، افزود: این روش در درمان تعدادی از بیماران نتایج خوبی به همراه داشته است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: یکی از بیماری‌های صعب‌العلاج، تومورهای بدخیم مغزی هستند که برخی از این تومورها اکنون هیچ نوع درمان موثری ندارند.
وی با بیان اینکه محققان دانشگاه برای حل مشکل تومورهای بدخیم مغزی از روش‌های نوینی استفاده کرده‌اند، گفت: فاز اول و دوم این طرح تحقیقاتی با موفقیت به پایان رسیده است.
آقاجانی با اشاره به اینکه فاز اول یعنی مدل حیوانی با موفقیت کامل سپری شده است، اظهار داشت: مجوزهای اخلاق پزشکی برای فاز انسانی گرفته و این روش از حدود ۴ سال پیش برای بیماران مبتلا آغاز شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در حال عبور از این مرحله به مرحله بعدی هستیم تا بتوان از این روش ابداعی برای بیماران بیشتری استفاده کرد و در صورت موفقیت‌آمیز بودن کامل طرح در آینده از این روش به عنوان درمان معمول در کنار روش‌های استاندارد استفاده می شود.
آقاجانی تصریح کرد: این روش، درمان پیشرفته جدیدی برای تومورهای مغزی بدخیم نوع چهار به عنوان روش تکمیلی محسوب می شود و در کنار روش‌‌های استاندارد درمانی جراحی و دارویی شامل رادیوتراپی و شیمی درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی افزود: دستیابی به فناوری نوین درمانی برای درمان تومورهای بدخیم مغزی، در کنار روش‌‌های استاندارد فعلی درمان تومور، دستاورد جدید محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد که تومورهای بدخیم مغزی جزو پرچالش‌ترین تومورها هستند و تعدادی از بیماران مبتلا به تومورهای مغزی بدخیم با وجود درمان‌های موجود شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی با مشکلاتی برای درمان مواجه هستند.


وی با اشاره به روند و مراحل انجام یک مطالعه و روش نوین علمی در حوزه علوم پزشکی، گفت: طرح‌های تحقیقاتی ابتدا در آزمایشگاه و سپس در گونه‌‌های حیوانی و بعد از آن در جمعیت کوچک بیماران آزمایش می‌شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن مطالعه می‌تواند در کنار سایر روش‌ها به یک روش درمانی تبدیل شود.
آقاجانی ادامه داد: مطالعه تحقیقاتی فازهای اول و دوم انجام شده و این روش در تعداد محدودی از بیماران موفقیت‌آمیز بوده و در مراحل بعدی روی تعداد بیشتری از این بیماران اجرا خواهد شد و در نهایت در صورت نتیجه بخش بودن طرح به عنوان یک روش درمانی پذیرفته شده و برای عام استفاده می شود.


آقاجانی با بیان اینکه تومورهای بدخیم مغزی درمان جدی در پزشکی امروز دنیا ندارد، عنوان کرد: روش‌های جراح، شیمی درمانی و پرتو درمانی تاکنون اثربخشی چندان زیادی در طول عمر بیماران نداشته است.


آقاجانی با اشاره به افتخارات و دستاوردهای بزرگ پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در چهل سالگی انقلاب اسلامی تصریح کرد: این دانشگاه با داشتن یک هزار و 400 عضو هیات علمی، پنج پژوهشکده، ۵۷ شرکت دانش‌بنیان، ۳۰ مجله معتبر علمی انگلیسی زبان، چهار مرکز رشد و انتشار چهار هزار و ۲۰۰ مقاله بین‌المللی در یک سال گذشته به جایگاه مطلوبی در زمینه فعالیت های علمی و پژوهشی دست یافته است.


وی به رتبه تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: رشد تولیدات علمی دانشگاه، 36.5 درصد بوده و اکنون به رقم سه تولید علمی به ازای هر عضو هیات علمی دست یافته‌ایم.


آقاجانی افزود: در آخرین رتبه‌بندی «لایدن» به عنوان یکی از معتبرترین رتبه‌ بندی‌‌های جهانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ۲۲ هزار دانشگاه مورد بررسی در حوزه علوم پزشکی در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha