چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 266191

یافته‌های جدید محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که سیستم‌های مصنوعی هوشمند قادرند با تجزیه و تحلیل ماموگرافی دیجیتال، وجود سرطان سینه را به دقت رادیولوژیست‌های ماهر تشخیص دهند.

تشخیص هوشمند سرطان سینه

سلامت نیوز:  یافته‌های جدید محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که سیستم‌های مصنوعی هوشمند قادرند با تجزیه و تحلیل ماموگرافی دیجیتال، وجود سرطان سینه را به دقت رادیولوژیست‌های ماهر تشخیص دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، در این تحقیقات عملکرد یک سیستم هوشمند موجود در بازار را در تشخیص سرطان با عملکرد 101 رادیولوژیست که در 9 گروه مختلف از آزمایشات ماموگرافی نقش داشتند، مقایسه کردند. سیستم‌های ماموگرافی مورد استفاده در این بررسی‌ها توسط چهار شرکت سازنده مختلف تولید شده‌اند. در این تحقیقات در مجموع 2652 آزمایش ماموگرافی مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه آن مشخص شد عملکرد سیستم هوشمند با عملکرد متوسط 101 رادیولوژیست در تشخیص سرطان برابری می‌کند.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،بر اساس آمار موسسه ملی سرطان آمریکا، در سال 2018 میلادی 15.3 درصد از کل آمار سرطان به سرطان سینه اختصاص یافت.
به رشد کنترل نشده سلول های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان سینه گفته می‌شود. هر سینه از 15 تا 20 بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه‌ای در کنار هم قرار دارند. لوب‌ها مجموعه ای از غدد شیری هستند و هر لوب از بخش‌های کوچکتری به نام لوبول تشکیل شده است. سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می شود. سرطان سینه در زنان شایع تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان سینه وجود دارد.
تشخیص زودهنگام سرطان سینه مهمترین عامل در درمان موثر این بیماری است. محققان معتقدند با استفاده از این سیستم هوشمند می‌توان سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد.
نتایج این مطالعه در نشریه National Cancer Institute منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha