شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 266483

همه ساله در 20 یا 21 مارس، مردم ایران آغاز سال نو ایرانی را جشن می گیرند که به آن نوروز می گویند. مردم ایران نیز مانند سایر مردم جهان، غذاهای سنتی خود را به مناسبت فرا رسیدن بهار و آغاز سال نو می پزند.یکی از آنها سمنو است که در این مقاله به ویژگی های منحصر به فرد آن میپردازیم.

راز محبوبیت سمنو

به گزارش سلامت نیوز گویا سمنو از خراسان امروزی در شمال شرقی ایران می آید. از آن به عنوان «نعمت فی الارض» یاد می شود و معمولاً در اولین ماه بهار به عنوان غذای سفره هفت سین طبخ می شود.

ما ایرانی‌ها رسم داریم سمنو را سر سفره هفت سین بگذاریم. معمولاً مقدار کمی سمنو می‌خرند و سر سفره می‌گذارند و بعد چند روز هم توی کاسه خشک می‌شود و دور می‌ریزند اما اگر بدانند همین سمنو چه خاصیتی دارد، همیشه مشتری‌اش می‌شوند. ما قدیمی‌ها دنبال خاصیت بودیم و امروزی‌ها دنبال طعم و مزه. البته که من عاشق طعم سمنو هستم اما خب خیلی‌ها دوست ندارند.»

سمنو چیست؟

سمنو نمادی از قدرت و برکت است و آن را به‌عنوان نماینده‌ای از صبر، عدالت، مقاومت و قدرت بر سفره می‌گذارند. سمنو یک غذای مانند پودینگ است که شیرین، غنی از ویتامین ها و قهوه ای رنگ است که از جوانه گندم تهیه میشود و مانند حلوا مرطوب است. سمنو یکی از اجزای هفت سین می باشد.

سمنو را می‌توان در دسته دسرها طبقه‌بندی کرد؛ دسری خوشمزه و مقوی. شاید اینکه سمنو را دسر بنامیم به نظرتان عجیب برسد، تعجب نکنید چون اگر قرار باشد در فهرست غذاها گنجانده شود، جایش درست در بخش دسرهاست.

خواص سمنو

در سال‌های اخیر تحقیقاتی از سوی پژوهشگران صنایع غذایی روی این خوراک صورت گرفته که نشان از خواص آن دارد.جواد حصاری، در گفت‌وگو با «ایران» در این باره چنین می‌گوید:«سمنو سرشار از انواع ویتامین‌ها بخصوص ویتامین‌های B و E است و پروتئین، مواد معدنی و فیبر بالایی دارد. سمنو حاوی پروتئین و سرشار از ویتامین B6 است و همچنین منبع خوبی از آهن، فسفر، روی، سلنیوم، منیزیم، مس و پتاسیم است.


طرز پختن سمنو

سمنو پختن لِم دارد و باید اصولش را بلد باشی. از همان مرحله خیس کردن گندم کار شروع می‌شود. باید روزی سه چهار بار آب گندم را عوض کرد تا مزه بدی نگیرد و لیچ هم نیفتد. بعد گندم را توی سبد می‌ریزند و روی آن را با دستمال می‌پوشانند و هر روز مقداری آب رویش می‌پاشند تا گندم جوانه بزند.

تا اینجا مثل همان سبز کردن گندم برای عید است. وقتی گندم جوانه زد باید آن را چرخ کرد و خیلی مهم است چه موقعی این کار انجام شود چون اگر دیر شود و گندم سبز شود، سمنو تلخ می‌شود.


بعد از چرخ کردن گندم خمیری به دست می‌آید که باید به آن آب اضافه شود که آن هم اندازه‌اش مهم است. بعدش مرحله آبکش کردن و جدا کردن تفاله است. شیره‌ای که در نهایت باقی می‌ماند، روی حرارت پخته می‌شود. در مرحله پخت به سمنو آرد هم اضافه می‌شود که هرچه مقدار آرد کمتر باشد، سمنو مرغوب‌تر است.

نکته مهمی در پخت سمنو وجود دارد و آن هم‌زدن مدام است که جزو سخت‌ترین قسمت‌هاست و اگر این کار انجام نشود، سمنو ته می‌گیرد و طعمش خراب می‌شود. او می‌گوید پخت سمنو معمولاً یک شب تا صبح انجام می‌شود و چند نفر نوبتی دیگ را هم‌می‌زنند.

چرا سمنو شیرین است؟

علت شیرینی سمنو ترکیب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است که قند طبیعی را به وجود می‌آورد. نکته جالب توجه درباره سمنو این است که در جریان پخت تمام مواد مغذی آن حفظ می‌شود، حتی در جریان جوانه زدن تغییرات شگفت‌آوری در آن ایجاد می‌شود که درنتیجه آن ویتامین‌ها و مواد حیاتی گندم به مقدار زیادی افزایش هم پیدا می‌کند. همچنین وجود ماده مخمر موجود در جوانه گندم که در تهیه سمنو کاربرد دارد، در پیشگیری از بیماری‌ها مؤثر است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.»


به‌گفته حصاری استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز سمنو بسیار انرژی‌زاست و به‌همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌های غذایی بویژه در وعده صبحانه برای کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود. خوردن سمنو باعث رشد جسمی و ذهنی کودکان می‌شود، همچنین به‌دلیل انرژی‌زا بودن، میان وعده‌ای مفید برای ورزشکاران پرورش اندام است.

البته باید توجه داشت که خوردن بیش اندازه سمنو باعث چاقی و افزایش وزن در افراد مستعد چاقی می‌شود و به‌دلیل دیر هضم بودن، با مشکلاتی نظیر نفخ شکم همراه است.

سمنو برای پیشگیری از چاقی و سرطان مفید است

صدیف آزادمرد استاد گروه علوم و صنایع غذایی هم در این باره می‌گوید: «استفاده متعادل و به اندازه سمنو برای کنترل وزن و پیشگیری از چاقی مفید است، چراکه شیرینی موجود در سمنو شیرینی طبیعی بوده و همچنین خوردن آن باعث کاهش اشتها و احساس سیری می‌شود؛ با وجود این ذکر این نکته ضروری است که زیاده‌روی در مصرف سمنو، برعکس باعث چاقی و افزایش وزن خواهد شد. مواد و ترکیبات موجود در سمنو همچنین در به تعویق انداختن فرآیند پیری سلول‌ها تأثیر بسزایی دارد.»


آزادمرد می‌گوید: «سمنو باعث تقویت عمومی بدن بویژه استخوان‌ها می‌شود و غذای بسیار مفیدی برای زنان بویژه زنان باردار به حساب می‌آید. بتاکاروتن موجود در سمنو از بروز آسیب به سیستم‌های عصبی، بینایی و ایمنی جلوگیری می‌کند. همچین در پیشگیری از ابتلا به سرطان‌ها بویژه سرطان روده بزرگ مفید است.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha