متخصص طب‌ کار با اشاره به اینکه 20 درصد حوادث ترافیکی به علت اختلالات خواب‌ رخ می‌دهد، گفت: تشخیص و درمان به موقع اختلالات خواب می‌تواند از بروز تصادفات، مرگ و میر و معلولیت‌های ناشی از حوادث ترافیکی پیش‌گیری می‌کند.

20 درصد حوادث ترافیکی به علت اختلالات خواب‌ رخ می‌دهد

سلامت نیوز:متخصص طب‌ کار با اشاره به اینکه 20 درصد حوادث ترافیکی به علت اختلالات خواب‌ رخ می‌دهد، گفت: تشخیص و درمان به موقع اختلالات خواب می‌تواند از بروز تصادفات، مرگ و میر و معلولیت‌های ناشی از حوادث ترافیکی پیش‌گیری می‌کند.

به گزارش سلامتد نیوز به نقل از فارس،مهرداد شاکری، متخصص طب کار  در ارتباط با مشکل اختلالات خواب و حوادث رانندگی اظهارداشت:خواب‌آلودگی در زمره عوامل مهم در بروز حوادث ترافیکی و هزینه‌های سنگین ناشی از است.

وی افزود:بیشترین میزان خواب آلودگی در نیمه‌های شب بین ساعت 2 تا 4 صبح و دیگری که شدت کمتری دارد در ساعات بعدازظهر بین 2 تا 3 بعدازظهر رخ می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده است که تصادفات رانندگی در این ساعات که اوج خواب آلودگی افراد است افزایش می‌‌یابد. بنابراین لازم است برای مقابله با خستگی و خواب‌آلودگی در حین رانندگی به نکاتی دقت شود.

این دستیار فلوشیپ طب خواب گفت: رانندگان باید قبل از شروع رانندگی خواب کافی داشته باشند و در صورت احساس خواب‌آلودگی خودرو را متوقف کنند و چرت کوتاهی به مدت 20 دقیقه داشته باشید. همچنین بیش از 10-8 ساعت در روز رانندگی نکنند.

شاکری با بیان اینکه رانندگان قبل و حین رانندگی داروهای خواب‌آور، آرام‌بخش، آنتی‌هیستامین نباید مصرف کنند، گفت: علاوه بر خواب‌آلودگی طبیعی در برخی ساعات روز برخی بیماری‌ها وجود دارند که خود باعث خواب‌‌آلودگی فرد حین رانندگی و بروز تصادفات مرگبار می‌شوند. بالغ بر 20 درصد حوادث ترافیکی به علت اختلالات خواب‌ رخ می‌دهد که از آم میان آپنه (وقفه تنفسی) حین خواب یکی از علل مهم و قابل درمان محسوب می‌شود

وی بیان داشت:پرخوابی مفرط یا بیماری موسوم به نارکولپسی نیز نوعی دیگر از ا ختلالالت خواب است که آن نیز خطر سوانح راندگی را بالا می‌برد و باید مورد ارزیابی در درمان به موقع قرار گیرد.

این دستیار فلوشیپ طب خواب  افزود: آپنه (وقفه تنفسی) حین خواب یکی از انواع شایع اختلالات تنفسی حین خواب است که معمولا با نشانه‌هایی مانند خروپف و خواب‌آ‌لودگی در طول روز تظاهر می‌کند و این بیماری مانند نارکولپسی در صورت درمان نشدن، خواب آلودگی و خواب‌ لحظه‌ا ی را به دنبال دارند که منجر به بروز تصادفات رانندگی می‌شود.

شاکری خاطرنشان کرد: وقفه تنفسی حین خواب و نارکولپسی احتمال رخداد حوادث رانندگی را 4-3 برابر افزایش می‌دهند. از سویی دیگر می‌دانیم که سوانح رانندگی عامل بیشترین سال عمر از رفته در کشور و در زمره مهم‌ترین عوامل مرگ و میر محسوب می‌شوند.

وی گفت:  آگاهی افراد مبتلا به اختلالات خواب از این بیماری‌ها، نشانه‌های آن و در نتیجه مراجعه به موقع جهت تکمیل تشخیص و درمان بسیار حائز اهمیت است. تشخیص و درمان به موقع اختلالات خواب اشاره شده می‌تواند از بروز تصادفات، مرگ و میر و معلولیت‌های ناشی از حوادث ترافیکی پیش‌گیری می‌کند.

این دستیار فلوشیپ طب خواب  گفت: همچنین وقفه تنفسی حین خواب خود پیامدهای ناگواری مانند پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت،‌سندرم متابولیک، سکته مغزی و افسردگی را به دنبال دارد که مراجعه به موقع جهت درمان از بروز این عوارض ناتوان کننده پیش‌گیری خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha