سلامت نیوز : جمعی از نمایندگان مجلس تاكید كردند: هیچ اختلافی بر سر اجرای نظام ارجاع و پزشك خانواده بین دستگاه های اجرایی وجود ندارد و تعامل وزارت رفاه و وزارت بهداشت برای اجرای این طرح در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد.

نظام پزشك خانواده و سامانه‌ ارجاع، یكی از ابزار‌هایی است كه در عرصه مدیریت خدمات سلامت در بسیاری از كشور‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در ایران نیز این طرح با امضای تفاهم نامه‌ای بین 2 وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و بهداشت و آموزش پزشكی در سه استان به صورت پایلوت( آزمایشی) آغاز شد و هم اكنون پس از مشخص شدن نقاط ضعف و قوت قرار است در سراسر كشور اجرا شود.

هرچند در سال جاری برخی شایعات در مورد اختلاف 2 وزارت رفاه و بهداشت بر سر اجرای این طرح به گوش رسید اما به دلیل عدم تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی در سال 90 و ابعاد وسیع این طرح هر گونه برداشت شتابزده از نتایج آن عاری از واقعیت است؛ امری كه برخی نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با ما بر آن تأكید داشته‌اند.


* اختلافی در اجرای طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده وجود ندارد
-------------------------------------------------------------------------

شاهرخ رامین، مخبر كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هیچ اختلافی برای اجرای طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده بین وزارت خانه‌های بهداشت و رفاه وتأمین اجتماعی وجود ندارد و هر دو وزیر، تمام تلاش خود را برای اجرای خوب این طرح به كار گرفته‌اند.

وی افزود: طرح نظام ارجاع‌ و پزشك خانواده یك طرح امروزی است و كشورهای اروپایی به خصوص كشورهای حوزه اسكاندیناوی تجربه موفق و نتایج بسیار خوبی از اجرای این طرح به دست آورده‌اند.

رامین با بیان اینكه نظام ارجاع و پزشك خانواده یكی از حلقه‌های مفقوده مدیریت سلامت است، تصریح كرد: اجرای كامل این طرح می‌تواند بسیاری از مشكلات اقتصاد سلامت را در كشور حل كند.

عضو كمیسیون بهداشت مجلس با تأكید براینكه هیچ اختلافی برای اجرای طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده بین وزارت خانه های بهداشت و رفاه وتأمین اجتماعی وجود ندارد،‌ تصریح كرد: به دلیل وسعت و بزرگی این طرح باید از ارزیابی‌های شتابزده خودداری كنیم هرچند بهتر است این طرح مانند طرح موفق هدفمندی یارانه‌ها تحت مدیریت واحد اجرا شود.

* همكاری وزارت رفاه و بهداشت در اجرای طرح پزشك خانواده قابل تحسین است
----------------------------------------------------------------------------------------------

همچنین علی اكبر كائیدی، عضو كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای موفق طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده گفت: خوشبختانه در این دوره هماهنگی خوبی بین وزارت رفاه و بهداشت وجود دارد كه اجرای خوب این طرح را می‌توان نمونه بارز این همكاری دانست.

كائیدی اجرای طرح پزشك خانواده را برای جامعه ضروری خواند و گفت: نظام ارجاع و پزشك خانواده از طرح‌های مترقی دنیاست كه اجرای درست آن زمینه رشد و ارتقاء سطح سلامت جامعه را فراهم می‌كند.

نماینده مردم ملاوی و پلدختر در مجلس شورای اسلامی اعتماد سازی را مهمترین ركن اجرای این طرح عنوان كرد و افزود: در اجرای این طرح باید توجه ویژه‌ای به كادر پزشكی و پرسنل شود تا این نیروها بتوانند با انگیزه اعتماد مردم را جلب و خدمات مطلوبی را به آنان ارائه كنند.

كائیدی توجه دولت و مجلس را به موضوع رفاه و سلامت جامعه ویژه خواند و اظهار داشت: ارتقاء سطح رفاه و سلامت از شاخص‌های مهم توسعه در هر جامعه است امیدوارم با نگاه خاص دولت و حمایت مجلس، در آینده‌ای نزدیك شاهد رشد رفاه و سلامت جامعه باشیم.

وی با بیان اینكه ارتقاء سطح رفاه و سلامت از جمله شاخص‌های مهم توسعه است، تصریح كرد: نگاه مجلس به بخش سلامت یك نگاه عمیق و همه جانبه است و امیدوارم با توجه ویژه دولت ما شاهد ارتقای بخش رفاه و سلامت جامعه باشیم.

* وزارت رفاه و بهداشت در اجرای نظام ارجاع و پزشك خانواده مصمم‌اند
----------------------------------------------------------------------------------

محمدرضا رضایی كوچی، عضو كمسیون بهداشت مجلس همكاری بین وزارت رفاه و بهداشت را در اجرای طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع خوب توصیف كرد و گفت: ظرفیت اجرای این طرح در وزارت رفاه و بهداشت وجود دارد و هر دو وزیر در رأس آن مصمم هستند تا به شكلی خوب و قدرتمند این موضوع را جلو ببرند.

رضایی كوچی با بیان اینكه نظام ارجاع و پزشك خانواده می‌تواند بسیاری از مشكلات بخش سلامت جامعه را حل كند بر رفع موانع موجود در اجرای این طرح تأكید كرد و گفت: در حال حاضر به لحاظ سیستم اداری و برنامه‌ریزی مشكل خاصی در اجرای این طرح وجود ندارد و اجرای هر چه بهتر آن نیازمند حمایت بیشتر است.

نماینده مردم جهرم با بیان اینكه ایجاد انگیزه مناسب در كادر پزشكی و پرسنل طرح را ضروری است، تصریح كرد: باید از مجریان این طرح حمایت‌های مالی و معنوی صورت گیرد تا آنان با انگیزه مناسب در راستای اجرای طرح فعالیت كنند.

وی از حمایت نمایندگان به خصوص اعضای كمیسیون بهداشت بر طرح نظام ارجاع و پزشك خانواده خبرداد و افزود: این آمادگی در نمایندگان وجود دارد تا از پیشنهادات وزارت رفاه و بهداشت را در اجرای این طرح حمایت كنند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واگذاری تعیین حق تعرفه به دولت در برنامه پنجم بركاهش هزینه‌های درمانی مردم تأكید كرد و گفت: خوشبختانه در برنامه پنجم تعیین حق تعرفه به دولت واگذار شد كه امیدوارم با اجرای آن هزینه‌های درمانی مردم و پرداخت از جیب آنان به حداقل برسد.

رضایی بیمه اجتماعی اقشار آسیب پذیر را نمونه بارز توجه دولت به حوزه رفاه و تأمین اجتماعی دانست و گفت: بیمه اجتماعی صنوف ضعیف از جمله كارهای خوب وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در این دوره است كه با اجرای كامل آن ضریب نفوذ بیمه‌های اجتماعی در كشور به بالاترین سطح خود خواهد رسید.

* اجرای نظام ارجاع و پزشك خانواده كاری انقلابی و بنیادی در حوزه سلامت است
-----------------------------------------------------------------------------------------------

سیامك مره صدق، عضو كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: یكی از كارهای اساسی سیستم بهداشتی و درمانی كشور نظام ارجاع و پزشك خانواده است كه اجرای آن توسط وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت موجب ارتقای نظام سلامت كشور خواهد شد.

سیامك مره صدق از نظام ارجاع و پزشك خانواده به عنوان مهم‌ترین گام در برقراری عدالت سیستم بهداشتی كشور یاد كرد وافزود: با اجرای این طرح ما شاهد كاهش هزینه‌های بخش سلامت و بیمه‌ها خواهیم بود كه توسعه بخش سلامت را در پی خواهد داشت.

نماینده مردم كلیمیان ارتقای جایگاه پزشكان عمومی، بهره‌وری بهتر از منابع بخش سلامت و استفاده بهینه از خدمات بهداشتی و درمانی تخصصی را از جمله مهمترین مزایای اجرای نظام ارجاع و پزشك خانواده خواند و اظهار داشت: بسیاری از بیماری‌ها در سطوح عمومی قابل درمان است و این امر فرصت پزشكان متخصص را برای ارائه خدمات درمانی تخصصی به بیماران فراهم می‌كند.

وی با بیان اینكه سیستم سلامت در همه ابعاد زندگی تأثیر گذارخواهد بود مسئولان و قانونگذاران را از نگاهی سطحی و صرفاً درمانی برحذر داشت و گفت: در بخش سلامت توجه به همه ابعاد درمانی، سلامت فردی، اجتماعی، روانی و محیط زیست ضروری است و همه این عوامل در ارتباط با هم معنا پیدا می‌كند.

وی با اشاره به اینكه هزینه های پیشگیری بسیار كمتر از هزینه‌های درمانی است، گفت: با اجرای نظام ارجاع و پزشك خانواده سیستم سلامت جامعه به سمتی حركت می‌كند كه جلوی بسیاری از بیماری‌ها گرفته و موجب كاهش هزینه‌های بخش سلامت می‌شود .

مره صدق گفت: خوشبختانه در این مقطع زمانی و در دولت دهم ما بالاترین سطح همكاری میان وزارتخانه رفاه و بهداشت را شاهد هستیم و از نحوه انسجام در اجرای مناسب این طرح رضایت داریم.

نماینده مردم كلیمیان بر حمایت مجلس از وزارتخانه رفاه و بهداشت در تدوین قوانین مربوط به اجرای مناسب این طرح تأكید كرد و گفت: كمیسون بهداشت مجلس این آمادگی را دارد تا تمام ظرفیت كارشناسی خود را برای تصویب قوانین در جهت تصریع اجرای این طرح داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha