سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 267087

اولین شرط برای شروع یک‌خانه تکانی موفق رعایت ایمنی خود و اطرافیان در انجام کارهاست، سقوط از ارتفاع و ضربات ناشی از آن ممکن است باعث بروز شکستگی‌ها و ضربات سخت در سر، تنه و اندام‌ها شود.

خانه تکانی به چه قیمتی؟!

سلامت نیوز-*نوشین افتخاری: اولین شرط برای شروع یک‌خانه تکانی موفق رعایت ایمنی خود و اطرافیان در انجام کارهاست، سقوط از ارتفاع و ضربات ناشی از آن ممکن است باعث بروز شکستگی‌ها و ضربات سخت در سر، تنه و اندام‌ها شود.

سلامت خود را قربانی نکنید
رعایت ایمنی نخستین شرط یک‌خانه تکانی موفق

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، اولین شرط برای شروع یک‌خانه تکانی موفق رعایت ایمنی خود و اطرافیان در انجام کارهاست، سقوط از ارتفاع و ضربات ناشی از آن ممکن است باعث بروز شکستگی‌ها و ضربات سخت در سر، تنه و اندام‌ها شود.

هنگامی‌که می‌خواهید راه‌پله‌ها را تمیز کنید از لیز نبودن سطح پله‌ها و همین‌طور محکم بودن نرده‌ها اطمینان حاصل کنید و یا زمانی که پنجره‌ها، شیشه‌ها و یا جایی که در ارتفاع نسبتاً بلندی از کف منزل است را تمیز می‌کنید باید مطمئن باشید نردبانی که استفاده می‌شود محکم و دارای قفل ایمنی بوده (در نردبان‌های 2 طرفه) یا تکیه‌گاه محکمی داشته باشد که از لیز خوردن آن جلوگیری کند.

در هنگام شستشوی کف حمام یا سرویس‌های بهداشتی نیز حتماً از دمپایی یا چکمه مناسب که لیز نخورد استفاده کنید و از دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده استاندارد استفاده کرده و هیچ‌گاه این مواد را باهم ترکیب نکنید.


ضرورت حفاظت از کمر در هنگام حمل وسایل سنگین

برای حمل‌ونقل و جابه‌جایی وسایل سنگین منزل از دیگران کمک بگیرید و هیچ‌گاه یک‌تنه وسایل حجیم و سنگین را بلند یا جابجا نکنید و از خم کردن و چرخش کمر به طرفین خودداری نمایید، چراکه این وضعیت فشار زیادی به ستون مهره‌ها و کمر وارد می‌کند.

بهتر است هنگام بلند کردن وسایل در حالتی قرار بگیرید که زانوها خم‌شده درحالی‌که کمر راست و مستقیم است و تا حد ممکن آن جسم را به خود نزدیک کرده و سپس بلند نمایید و هنگام استفاده از جاروبرقی، دسته آن را طوری تنظیم کنید که مجبور به خم کردن کمر خود نشوید.


اگزما شایع‌ترین بیماری پوستی

بسیاری از بانوان در روزهای پایانی سال با بی‌توجهی به‌صورت طولانی‌مدت با مواد شوینده تماس خواهند داشت که اگزمای پوستی در درازمدت را به همراه خواهد داشت.

خشکی پوست، خارش و سوزش نشانه‌های این بیماری هستند که استفاده از دستکش مهم‌ترین توصیه برای پیشگیری از این بیماری است.

از سوی دیگر استفاده از کرم‌های نرم‌کننده و حفاظتی توصیه می‌شود و باید تماس مستقیم با سایر پودرها و مواد شوینده را به حداقل رساند.


استراحت به دست‌ها در هنگام پاک کردن شیشه

توصیه می‌شود برای پاک کردن شیشه، حرکات دست‌ها بیشتر از 10 حرکت در دقیقه نباشد و هر 10 دقیقه یک‌بار حتماً استراحت کرده و چند حرکت کششی برای مچ و انگشتان انجام دهید.


خطر درد مزمن شانه و چگونگی مراقبت از گردن

کارهایی مانند تمیز کردن دیوار یا سطوح واقع در ارتفاع بالا باعث می‌شوند دست‌ها در ارتفاع بالاتر از آرنج قرار بگیرند و درنتیجه، فشار زیادی به عضلات دست و مفصل شانه وارد شود و در درازمدت، درد مزمن شانه و محدودیت حرکت آن ایجاد خواهد شد، این نوع کارها را با وسایل مخصوص خود یا با قرار گرفتن بر نردبان، صندلی یا زیر پایی ایمن انجام دهید.

خانه‌تکانی غیراصولی باعث بروز مشکلات فراوانی در گردن می‌شود، خم نگه‌داشتن طولانی گردن به پایین و بخصوص بالا برای نظافت سقف و لوسترها، آسیب عضلات و رباط‌های گردنی و حتی بیرون‌زدگی دیسک‌های ناحیه گردن را به دنبال دارد، به همین دلیل نباید در انجام بی‌وقفه کارهایی که نیازمند خم شدن گردن هستند اصرار بورزید.

سندروم استفاده بیش‌ازحد

انجام حرکات پیاپی، سنگین و خم کننده مفاصل دست‌ها در روزهای خانه‌تکانی عوارضی در پی دارد که کشیدگی تاندون‌ها و کوفتگی مفاصل ازجمله آن‌هاست.

پزشکان مجموعه این حالت‌ها را «سندروم استفاده بیش‌ازحد» می‌نامند.

انجام کارهای سنگین‌تر با انگشت‌ها نیز می‌تواند تشدیدکننده روماتیسم مفاصل یا عامل بروز آرتروز انگشتان باشد و در مچ دست نیز عوارضی ایجاد می‌شود که شایع‌ترین آن‌ها یعنی «سندروم تونل کارپ» براثر ضربات و خم شدن مکرر مچ، روی عصب دست ایجاد می‌شود و گزگز انگشتان را به دنبال دارد.


عواقب تماس طولانی‌مدت با پودرهای شوینده

رعایت نکردن نکات ایمنی و سلامت و بی‌توجهی افراد در نظافت نوروزی سلامت آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد.

به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی و سلامت و بی‌توجهی افراد، خانه‌تکانی منجر به بروز حوادثی می‌شود که سلامت افراد را مورد مخاطره قرار می‌دهد.

تماس طولانی‌مدت پوست با پودرهای شوینده را یکی از عوامل ایجاد حساسیت و بیماری‌های پوستی می‌باشد.

اسیدی که داخل پودرهای شوینده استفاده می‌شود می‌تواند روی پروتئین پوست اثر بگذارد و باعث برخی ناراحتی‌ها و حساسیت‌ها شود که جزء خطرات استفاده از این پودرها محسوب می‌شود. اسیدها مانند جوهر نمک اگر به‌طور مستقیم استفاده شوند سبب سوختگی می‌شود و بخار ناشی از آن در محیط سربسته اثرات خطرناکی در افراد می‌گذارد.


خطر مسمومیت با گاز کلر

بیشترین ضرر در ترکیب مواد شوینده ترکیب اسیدها و سفیدکننده‌ها مانند جوهر نمک و وایتکس است که در محیط سربسته نباید به‌هیچ‌وجه ترکیب شود چراکه با ترکیب این 2 ماده گاز کلر آزاد می‌شود و این گاز ازنظر وزنی از هوا سنگین‌تر است و سریع از محیط خارج نمی‌شود این گاز فوق‌العاده خفه‌کننده و مسموم‌کننده است و حتی باعث مرگ می‌شود و در این وضعیت استفاده از ماسک نیز مؤثر نیست.

ازآنجاکه سرویس‌های بهداشتی در فضای بسته و کوچک قرار دارد، ماندن طولانی‌مدت در فضاهای فوق‌الذکر می‌تواند آسیب زیادی را به ریه و حنجره افراد وارد کند، همچنین استفاده از این شوینده‌ها باعث تشدید بیماری در افراد مبتلابه بیماری آسم می‌شود.

در هنگام استفاده از شوینده‌های شیمیایی و اسیدی پاک‌کننده، جرم‌گیر و سفید کننده وجود هواکش و باز کردن پنجره‌ها و قرار داشتن مداوم در معرض جریان هوای آزاد، می‌تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی‌ها و عوارض تنفسی در افراد جلوگیری کند.

یکی دیگر از خطرات نظافت نوروزی، برق‌گرفتگی در اثر شست و شوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی کلید برق و دیگر لوازمی است که افراد بی‌توجه به خطرات جدی و بدون اینکه وسیله برقی را از برق جدا کنند، مشغول تمیز کردن آن می‌شوند که خطرات جدی را برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

رعایت نکات ایمنی و سلامت و توجه افراد و به‌ویژه بانوان به این نکات را در کاهش مخاطرات نظافت نوروزی مهم برشمرد.

*فیزیوتراپیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha