سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 267093

اعلام نظر نظام پزشکی درباره ی تعرفه های سال 98

سلامت نیوز:رییس کل سازمان نظام پزشکی طی نامه ای به دبیر شورای عالی بیمه سلامت خواستار رشد تعرفه های پزشکی سال 98 بر اساس تورم و رشد حقوق و دستمزد شد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی متن این نامه به شرح ذیل است:
دبیر محترم شورای عالی بیمه سلامت کشور
با سلام
احتراماً بر اساس بند ک ماده 3 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مبنی بر اظهار نظر و مشارکت فعال سازمان به هنگام تعیین یا تجدیدنظر در تعرفه‌ها، به استحضار می‌رساند این سازمان تعرفه‌های واقعی بخش خصوصی در دو بخش ویزیت و هتلینگ را بر اساس قانون بیمه همگانی مصوب سال 1373 و بند 9 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور بر حسب مبانی محاسباتی مصوب شورای عالی بیمه در سال 1392 و همچنین محاسبات مجدد متعاقب آن در سال 1395، با لحاظ نمودن نرخ تورم سال‌های بعد برای جزء فنی و نرخ رشد حقوق و دستمزد برای جزء حرفه‌ای محاسبه کرده که به پیوست تقدیم شده است.


همانگونه که مستحضر هستید در مهرماه سال 97 برای شش‌ماه دوم با تکیه بر جزء فنی و هتلینگ رشد 5/5 درصدی مورد تصویب شورای عالی و سازمان محترم برنامه و بودجه قرار گرفت که این مهم به سرانجام نرسید و موجب افزایش هزینه‌ها و بدهی‌های معوق گردیده است.

 

بدیهی است که فاصله زیاد تعرفه‌های مصوب با تعرفه‌های واقعی خدمات در یک سال به سادگی قابل جبران نیست و این فاصله انباشته برای مؤسسات درمانی و ارائه‌دهندگان خدمات موجب مشکلات عدیده‌ای شده است. ضمن رعایت تمام جوانب امر و حفظ حقوق بیماران که همانا حفظ کیفیت خدمات در حد انتظار و استانداردهای موجود می‌باشد و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی در سال آینده و پیرو دومین مصوبه بیست‌ویکمین جلسه شورای عالی سازمان نظام پزشکی در خصوص تعرفه‌های سال 1398 درخواست می‌گردد میزان رشد تعرفه‌های پزشکی در سال 98 با توجه به مشکلات مطرح شده برای سال مذکور حداقل در جزء فنی خدمات بر اساس تورم و در جزء حرفه‌ای معادل رشد حقوق و دستمزد در نظر گرفته شود و همچنین ابلاغ و اجرای تعرفه‌ها در ابتدای سال صورت پذیرفته تا همزمان با رشد حقوق و دستمزد امکان اجرایی شدن آن در مراکز درمانی به وقوع پیوندد.


در ضمن با عنایت به ثابت ماندن ارزش خدمات در سال 95 و عدم جبران مؤثر آن در سال 96 و 97 در سرانه‌ی پزشکان شهری جهت حفظ مسیر نظام ارجاع و پزشکی خانواده حداقل میزان رشد 40 درصد مورد انتظار می‌باشد.
 
 
دکتر محمدرضا ظفرقندی
رئیس کل
 
گفتنی است متن مصوبه شماره 2 بیست و یکمین جلسه شورای عالی مورخ 97/12/16به شرح ذیل است:
پیرو ارائه گزارش نائب رئیس محترم کمیسیون تخصصی مشورتی تعرفه و بیمه درخصوص مذاکره ها و پیشنهادهای آن کمیسیون در رابطه با تعرفه های تشخیصی و درمانی بخش خصوصی سال 1398 و با توجه به اینکه در جهت نیل به قیمت واقعی خدمات می بایست تعرفه های موجود حداقل به میزان هفتاد درصد افزایش یابد لیکن شورای عالی با توجه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی هموطنان عزیز مقرر نمود که در حال حاضر با لحاظ میانگین افزایش تعرفه های فعلی به میزان 25 درصد و  در دو بخش قیمت تمام شده و تعرفه پیشنهادی ، مواضع سازمان به شرح ذیل اعلام گردد:
الف – با عنایت به محاسبه قیمت تمام شده ویزیت و هتلینگ توسط کمیسیون تخصصی مشورتی تعرفه و بیمه شورای عالی بر مبنای محاسبات شورای عالی بیمه (جداول پیوست) ضمن برنامه ریزی برای حصول به قیمت های واقعی ، قیمت های محاسبه شده ملاک تصمیم گیری های آتی قرار گیرد .
ب – شورای عالی جهت امکان تداوم فعالیت مراکز تشخیصی و درمانی حداقل رشد تعرفه ها را در دو جزء فنی بر مبنای نرخ تورم و جزء حرفه ای بر مبنای رشد حقوق دستمزد پیشنهاد می نماید.
ج ‍) با عنایت به ثابت ماندن ارزش خدمات در سال 95 ، و عدم جبران در سال‌های 96 و 97 پیشنهاد می گردد حق سرانه پزشکان خانواده شهری حداقل به میزان 40% افزایش یابد.
د) با لحاظ  نظریه انجمن داروسازان ایران پیشنهاد می گردد خدمات همکاران داروساز در قالب خدمات پزشکی “K” با ضریب یک دهم به ازای هر قلم حداکثر سه قلم محاسبه گردد .
ه) پیشنهاد می گردد در بخش پاراکلینیک (شامل آزمایشگاه و رادیولوژی و ...) بخش‌ فنی تابعی از تورم سالیانه باشد که می بایست در هر سال دو بار  محاسبه گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha