زندگی دشوار شهری و به دنبال آن تغییر سبک زندگی خانواده‌ها همواره تعاملات افراد را در برقراری ارتباط با یکدیگر تحت تاثیر قرار داده و شاید به دلیل وجود مشکلات شهری، خانواده‌ها فرصت کمتری برای با هم بودن با داشته باشند، از همین رو فرا رسیدن ایام نوروز فرصت خوبی است تا اعضای خانواده به بهانه این تعطیلات بتوانند اوقات فراغت خود را کنار اعضای خانواده‌شان بگذرانند.

۷ نکته درباره «در کنار یکدیگر بودن» در ایام نوروز

چرا گذراندن زمان با خانواده مهم است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از یونیورسیتی آو پیپل، اگر هنوز به اهمیت زمان خانواده شک دارید، در اینجا چند نکته ارزشمند وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

1. پیوند با خانواده

همه باید احساس تعلق داشته باشند و احساس کنند مکانی امن دارند که می توانند به آن اعتماد کنند. کودکان اغلب به گروه های مختلف می پیوندند تا احساس کنند که بخشی از چیزی شبیه به یک خانواده هستند. با داشتن یک پیوند خانوادگی قوی، احتمالاً آنها را از درگیر شدن در فعالیت های خطرناک و جستجوی آن ارتباط در جای دیگر باز می دارد.

2. با یکدیگر صحبت کنید و به خانواده گوش دهید

همه ما به مکانی نیاز داریم که بتوانیم آشکارا صحبت کنیم و احساسات خود را به اشتراک بگذاریم و خانواده برای همین است. صحبت کردن با بچه ها یا خواهر و برادرهای کوچکتر می تواند به جلوگیری از درگیر شدن آنها در فعالیت های خطرناک و تسلیم شدن در برابر فشار همسالان کمک کند.

خانواده

3. به فرزندان خود درس های ارزشمندی بیاموزید

به عنوان والدین یا خواهر و برادر بزرگتر، این وظیفه شماست که به فرزندان و خانواده خود تشخیص درست از غلط را آموزش دهید و اگر آنها این را در خانه یاد نگیرند، آن را در جای دیگری یاد خواهند گرفت، شاید نه آنطور که شما دوست دارید.

4. ابراز محبت

محبت توسط هرکسی متفاوت نشان داده می شود. برای برخی به معنای دست گرفتن، برخی دیگر در آغوش گرفتن و گاهی اوقات فقط به معنای انجام یک حرکت خوب است. گذراندن وقت با خانواده به همه این فرصت را می دهد که محبت خود را ابراز کنند.

در واقع، مشخص شده است که نوجوانانی که از طرف خانواده محبت دریافت می کنند، در مقایسه با نوجوانانی که این نوع توجه خانواده را دریافت نمی‌کنند، در مدرسه بهتر عمل می‌کنند.

مادر

5. سنت های خانوادگی

ارزش های خانوادگی از گذراندن وقت با خانواده ناشی می شود. کودکان آنچه را که در خانه می بینند تقلید می کنند. گذراندن وقت با خانواده تا حد امکان می تواند به ایجاد ارزش های مثبت خانوادگی کمک کند.

6. یکدیگر را بپذیرید

زمان خانواده برای یادگیری نحوه پذیرش تفاوت های یکدیگر و قدردانی از هر یک از اعضای خانواده برای ویژگی های منحصر به فردشان بسیار مهم است.

7. کارهای روزمره را به اشتراک بگذارید

به اشتراک گذاشتن کارهای خانه بین اعضای خانواده راهی برای کودکان است تا یاد بگیرند که از خود به شیوه ای سالم و ایمن مراقبت کنند. این واقعیت را نشان می دهد که شما یک خانواده هستید و هدف مشترکی دارید که برای رسیدن به آن باید با هم کار کنید.

کار

8. با فرزندان خود ارتباط برقرار کنید

مشخص شده است که وقتی والدین درگیر تحصیلات فرزندانشان می شوند، به آنها کمک می کند تا نمرات بهتری کسب کنند و شانس فارغ التحصیلی و همچنین شانس حضور در آموزش عالی را افزایش می دهد. حتی کمک یک خواهر یا برادر در صورتی که والدین در کنارشان نباشند نیز می تواند بسیار مفید باشد.

همچنین مشخص شده است که مشارکت والدین کودکان را تشویق می کند تا نگرش های مثبت بیشتری نسبت به یادگیری داشته باشند. این می تواند به سادگی خواندن یک داستان قبل از خواب، بررسی تکالیف یا حتی پرسیدن فعالیت های روزانه از فرزندتان باشد.

9. ایجاد عزت نفس

گذراندن وقت با خانواده به کودکان کمک می کند تا احساس ارزشمندی بیشتری کسب کنند. گذراندن وقت با خانواده نباید پرهزینه باشد، مهم ترین چیز فقط با هم بودن است.

10. رفتارهای مثبت ایجاد می کند

کسانی که زمان بیشتری را با خانواده خود می گذرانند کمتر درگیر فعالیت های خطرناک هستند. کسانی که با خانواده خود غذا می خورند، در مقایسه با کسانی که این کار را نمی کنند، رژیم غذایی بهتری دارند و همچنین احتمال کمتری دارد که تنباکو و الکل مصرف کنند.

غذاخوردن با خانواده

11. ارتباط را تشویق می کند

گذراندن وقت با خانواده باعث ایجاد یک محیط سالم می شود که امکان برقراری ارتباط آزاد را فراهم می کند. فرزندان شما به مکانی نیاز دارند که بتوانند در آن احساس امنیت کنند و در مورد همه چیز صحبت کنند.

12. پیوند خانواده سالم است

بودن در کنار اعضای خانواده شما را به خوردن غذاهای مغذی تر تشویق می کند و به طور کلی باعث می شود سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید، زیرا به جای خوردن غذاهای فرآوری شده و آماده در خارج از خانه، غذاهای خانگی را با هم به اشتراک می گذارید.

13. ارتباط با خانواده استرس را کاهش می دهد

داشتن فرصتی برای ابراز احساسات خود به خانواده می تواند به کاهش استرس و یافتن راه حل برای مشکلات شما کمک کند.

چگونه در ایام نوروز با خانواده وقت بگذرانیم؟

زندگی دشوار شهری و به دنبال آن تغییر سبک زندگی خانواده‌ها همواره تعاملات افراد را در برقراری ارتباط با یکدیگر تحت تاثیر قرار داده و شاید به دلیل وجود مشکلات شهری، خانواده‌ها فرصت کمتری برای با هم بودن با داشته باشند، از همین رو فرا رسیدن ایام نوروز فرصت خوبی است تا اعضای خانواده به بهانه این تعطیلات بتوانند اوقات فراغت خود را کنار اعضای خانواده‌شان بگذرانند.

تعطیلات نوروز بهانه‌ای است، تا افراد بتوانند بیشتر اوقات خود را با اعضای خانواده، کسانی که دوستشان دارند و می‌توانند به ایجاد احساس خوب آنها کمک کنند، بگذرانند اما برای این احساس عوامل خاصی در این زمینه موثر است، در همین راستا سارا گلستانی، کارشناس ارشد مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایسنا، برای برقراری رابطه متعادل اعضای خانواده با یکدیگر هفت نکته را مطرح کرده است که در ادامه می‌خوانید:

  • در ایام نوروز والدین باید متناسب با علایق و سلایق همه اعضای خانواده زمانی را برای معاشرت و دید و بازدید با اقوام اختصاص دهند؛ به طوریکه اگر فردی از اعضای خانواده دوست ندارد به بازدید یکی از اقوام برود، والدین به او اصرار و اجبار بیش از حد نکنند و یا در صورت لزوم برای به جا آوردن معاشرت در ایام نوروز، زمان حضور در آن مراسم را کاهش دهند.
  • باتوجه به زمان کوتاهی که در تعطیلات نوروز وجود دارد، این اوقات طوری سپری شود تا کیفیت عاطفی اعضای خانواده افزایش یابد، بنابراین خانواده‌ها باید برای نحوه گذراندن اوقات فراغت در این ایام برنامه‌ریزی درستی متناسب با سلیقه افراد داشته باشند.
  • والدین با کمک همه اعضای خانواده متناسب با گروه سنی و نقشی که در خانواده دارند، برای تعطیلات عید برنامه‌ریزی کنند.
  • والدین به تصمیماتی که اعضای خانواده برای این ایام در نظر دارند متعهد باشند و اگر می‌خواهند تصمیم خود درباره موضوعی تغییر دهند، با اعضای خانواده در این‌باره مشورت کنند.
  • "صمیمیت" یعنی افراد با همه ویژگی‌های مثبت و منفی، توانایی‌ها و ضعف‌ها به راحتی در کنار اعضای خانواده حضور داشته باشند و سرزنش نشوند، بنابراین اگر افراد رفتارهایی دریافت می‌کنند که باعث آزار آنها خواهد شد، بهتر است به شفاف‌ترین شکل ممکن از طریق گفت‌وگو حس خود را از آن چیزی که آزارشان داده بیان کنند.
  • مهم‌ترین مسئله‌ای که خانواده‌ها بتوانند زمان با هم بودن را بهینه کنند، این است که ارتباط افراد با یکدیگر براساس خودآگاهی باشد. یعنی اعضای خانواده از هیجانات، خواسته‌ها و احساسات یکدیگر مطلع باشند و فرصت برای صحبت کردن درباره آن را داشته باشند و حتی اگر نمی‌توانند درباره مشکلشان صحبت کنند، از طریق نوشتار حال خود را در وضعیت متناسب و متعادل نگه دارند تا از تعطیلات حداکثر بهره را ببرند.
  • با توسعه تکنولوژی استفاده از تلفن همراه و حضور در شبکه‌های مجازی گسترش یافته است، این درحالیست که افراد در صورتی به ارتباطات در فضای مجازی پناه می‌برند که در دنیای واقعی صمیمیت با اعضای خانواده، دوستان و اقوام را به اندازه کافی تجربه نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha