جمعیت هلال احمر با توجه به هشدار هواشناسی در خصوص شکل گیری سامانه بارشی جدید در غرب و جنوب کشور و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، در اطلاعیه ای، مهمترین نکات و توصیه های ایمنی لازم در شرایط جوی ناپایدار را اعلام کرد.

۱۰ توصیه مهم هلال احمر به مسافران و ساکنان غرب و جنوب کشور

سلامت نیوز: جمعیت هلال احمر با توجه به هشدار هواشناسی در خصوص شکل گیری سامانه بارشی جدید در غرب و جنوب کشور و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، در اطلاعیه ای، مهمترین نکات و توصیه های ایمنی لازم در شرایط جوی ناپایدار را اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به  نقل از ایسنا در اطلاعیه جمعیت هلال احمر آمده است: «با توجه به اطلاعیه سازمان هواشناسی مبنی بر اینکه سامانه بارشی در غرب و جنوب کشور در حال شکل گیری است و از اواسط وقت امروز و طی روزهای دوشنبه و سه شنبه ضمن تقویت، به مناطق مرکزی و شمال شرق کشور نیز کشیده خواهد شد از ساکنان این مناطق و همچنین مسافران نوروزی که قصد سفر به این مناطق را دارند، خواهشمندیم موارد زیر را جدی گرفته و رعایت کنند:

۱. با توجه به سیلابی شدن مسیلها در مناطق غربی و جنوب کشور چنانچه مقدور باشد، هموطنان گرامی از سفر به این مناطق تا عادی شدن اوضاع پرهیز کنند.

۲. ساکنان این مناطق حتی المقدور در خانه بمانند و در صورت اعلام هشدار توسط دستگاههای ذیربط محل سکونت خود را به سمت مکانهای اسکان موقت هلال احمر (در ورزشگاهها، مدارس و...) ترک و در این خصوص با دستگاههای امدادرسان همکاری کنند.

۳. با توجه به روستایی بودن و رونق دامداری در مناطق غرب و جنوب کشور، خواهشمندیم از خارج کردن و یا عبور دادن حیوانات اهلی از عرض رودخانه‌ها و مناطق پست و سیل خیز در زمان بارش شدید باران بپرهیزید.

۴. مسافران نوروزی از چادر زدن در فضاهای باز پرهیز کنند و در صورت لزوم به مکانهای سرپوشیده عمومی مراجعه کنند.

۵. به دلیل مواج بودن خلیج فارس لازم است طی روزهای آینده از سفرهای دریایی و اتراق در کنار سواحل حتی المقدور پرهیز شود.

۶. رانندگی در شرایط نامساعد جوی باید با احتیاط کامل صورت پذیرد. بنابراین مسافرین نوروزی در این مناطق لازم است از رانندگی در شب و مسیرهای فرعی بپرهیزند و در هنگام رانندگی مراقب شیبها و پیچ‌های جاده باشند. با دنده سنگین حرکت کنید چون در این مواقع، ترمزها در آب به‌خوبی کار نمی‌کنند.

۷. در استانهای لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، ایلام و خوزستان که عشایر زیادی زندگی می کنند و در حال جابه جایی و کوچ هستند، می بایست در بلندیها و مناطق امن اتراق کنند.

۸. هموطنان در محل زندگی خود لازم است وسایل نقلیه، حیوانات اهلی و اشیای قابل حمل را به نزدیکترین محل مرتفع انتقال دهند.

۹. لازم است در محیط های شهری از فاضلاب‌ها و جویبارهای به‌ظاهر آرام دوری کنید. به‌خاطر داشته باشید جویبارها، کانال‌های فاضلاب، تنگه ها و … نیز می‌توانند به‌ناگهان دچار سیلاب شوند.

۱۰. در جریان آب راه نروید چرا که ۱۵ سانتیمتر آب در حال حرکت ممکن است باعث بر هم خوردن تعادل شما شود. اگر مجبورید در آب حرکت کنید، از مسیری بروید که آب حرکت نمی کند. برای اینکه از استحکام زمین جلو پای خود مطمئن شوید از یک تکه چوبدستی استفاده کنید. هرگز از درختان در معرض سیل به عنوان محل امن استفاده نکنید و در هنگام سیل از پل‌های چوبی سست روی رودخانه‌ها عبور نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha