سلامت نیوز : یک دندان‌پزشك متخصص با بیان اینکه عصب‌کشی دندان در کودکان زیر 10 سال تاثیر منفی بسیاری را برای استحکام دندان ایجاد می‌کند، گفت: متاسفانه این امر به علت عدم‌ تشخیص والدین در تشخیص دندا‌ن‌های شیری و دائمی و عدم‌ آگاهی به اهمیت حفظ دندان‌های کودکان است.

دکتر وهاب شیعه‌زاده در گفت وگو با  ایسنا ، با اشاره به اینکه برخلاف تصور مردم، دندان عصب‌کشی شده با دندان سالم تفاوت چندانی ندارد، افزود: دندان‌های عصب‌کشی شده مانند دندان‌های سالم، فلوراید و کلسیم را از طریق بزاق دهان و مواد غذایی دریافت می‌کنند، درد را حس می‌کنند و می‌توانند دچار پوسیدگی شوند.

وی با اشاره به اینكه تصور عمومی بر این است كه استعداد دندان‌ها به شکستن و از دست دادن در صورت عصب‌کشی افزایش می‌یابد، یادآور شد: مستعد شدن دندان‌های عصب‌کشی شده به شکستن و از دست رفتن نمی‌تواند به‌علت عصب کشی اتفاق افتد، بلکه همان‌طور که در کشور نیز رایج است مردم تا زمانی که دچار درد و عفونت دندانی نشوند به پزشک مراجعه نمی‌کنند و این امر موجب گستردگی پوسیدگی دندان و به دنبال آن از دست رفتن دندان می‌شود.

این متخصص درمان ریشه در ادامه با بیان اینکه درد دندان نمی‌تواند دلیلی بر عفونت و مصرف آنتی‌بیوتیک باشد، اظهار داشت: در بسیاری از موارد دردهای دندان با استفاده از عصب‌کشی و بدون مصرف آنتی‌بیوتیک قابل درمان هستند.

شیعه‌زاده، ضربات وارده به دندان به ‌ویژه در کودکان را عامل بسیار مهم و موثر در رسیدن دندان به مرحله عصب‌کشی و تحلیل ریشه دندان در سال‌های بعد عنوان و خاطرنشان کرد: در چنین مواقعی باید فرد تحت نظر قرار گیرد تا در صورت نیاز به عصب‌کشی و پرکردن ریشه پرداخته و از بروز عوارض منفی در سال‌های بعد پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha