سلامت نیوز:مدیر عامل مؤسسه خیریه حمایت از كودكان مبتلا به سرطان «محك» گفت: بزرگترین چالش حوزه سرطان كودكان تشخیص دیرهنگام بیماری است.

آراسب احمدیان در گفت‌و‌گو با  فارس اظهار داشت: بزرگترین چالشی كه در حوزه سرطان كودكان وجود دارد، در زمینه تشخیص دیرهنگام است، خیلی از مواقع اگر تشخیص‌ها روی این بچه‌ها در مراحل اولیه صورت پذیرد، این كودكان در مرحله پایین‌تری هستند و با هزینه كمتر و اثربخشی بهتر و بیشتری درمان می‌شوند؛ ولی متأسفانه در برخی مواقع آنقدر مرحله تشخیصی طولانی مدت می‌شود كه این كودكان با مراحل بالای بیماری مراجعه‌ می‌كنند كه در این مراحل درمان‌ها اثر‌بخشی كامل خود را نخواهند داشت.

وی در پاسخ به این پرسش كه چه راهكارهایی در این زمینه وجود دارد، گفت: یكی از راهكارها این است كه آگاهی رسانه‌ای بیشتری صورت پذیرد؛ زیرا سرطان اطفال مانند سرطان بزرگسالان نیست كه پیش‌نشانه‌های معینی داشته و دستورالعمل‌های مشخصی ارائه شود.

احمدیان انجام ویزیت‌های دوره‌ای كودك را در سنین 3 تا 4 سالگی نزد متخصصان اطفال، برای تشخیص زودهنگام علائم مشكوك و ارجاع كودك به متخصص انكولوژی از راهكاهای سودمند برای آغاز درمان ثمربخش دانست.

مدیر عامل مؤسسه خیریه حمایت از كودكان مبتلا به سرطان ادامه داد: در واقع كنترل‌های ماهانه كودكان می‌تواند بسیار مفید واقع شود كه اگر علائمی وجود داشته باشد پزشك بتواند در این زمینه تشخیص دهد.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص تعداد كودكان مبتلا به سرطان كه برای درمان به خارج از كشور اعزام شده‌اند، تصریح كرد: هم‌اكنون تعداد این كودكان بسیار كم است، شاید تا 5، 6 سال گذشته هم عمده كودكان اعزامی به خارج، برای پیوند مغز استخوان از كشور خارج می‌شدند؛ ولی از همان زمان در بیمارستان شریعتی، بخش پیوند مغز استخوان ایجاد شد و چون این امكان در حال حاضر در داخل كشور وجود دارد، فقط در مواردی كه دهنده سلول پیوند مغز استخوان نداشته باشند مجبورند از بانك‌های سلول‌ خارجی استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha