اگزما در حالت حاد با جوش‌های قرمزرنگ خارش‌دار كوچك بروز می‌كند.

خارشی به نام اگزما

سلامت نیوز: اگزما در حالت حاد با جوش‌های قرمزرنگ خارش‌دار كوچك بروز می‌كند.

 اگزما چه نوع بیماری پوستی است؟ 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، اگزما عبارت است از تحریك بیش از حد و التهاب پوست. اگزما براساس منشا آن به دو نوع درونی و بیرونی تقسیم‌بندی می‌شود. در نوع درونی بیشتر ژن‌ها موثرند و پاسخ سیستم ایمنی تغییر می‌كند. شایع‌ترین آن اگزمای آتوپیك است. بچه‌های مبتلا به آن پوست خشك دارند و تا سن بالاتر ممكن است ادامه یابد. اگزمای خارجی به دنبال تماس ماده شیمیایی با پوست ایجاد می‌شود. اگزما در محل تماس بروز می‌كند و ممكن است گسترش هم پیدا كند. اگزمای دست در خانم‌های خانه‌دار و آرایشگرها زمانی ایجاد می‌شود كه دست با مواد شیمیایی تماس پیدا می‌کند.


 معمولا اگزما چگونه بروز می‌كند؟
اگزما در حالت حاد با جوش‌های قرمزرنگ خارش‌دار كوچك بروز می‌كند. اگر دقت كنیم، قطرات كوچك آب را هم درون‌شان می‌بینیم. جوش‌های كوچك به هم می‌پیوندند و تاول‌های كوچك و بزرگ را تشكیل می‌دهند. این ضایعات با درمان برطرف می‌شوند. ولی اگر درمان نشوند و تكرار شوند و باز درمان نشوند، تكرارها باعث پوسته پوسته شدن پوست و سپس ترك خوردن پوست می‌شوند. بعد پوست كلفت و چرمی و دچار خارش و درد می‌شود. هرچه آن را بیشتر بخارانید، علائم تشدید می‌شود و اگر درمان صورت نگیرد علائم به صورت مستمر و پیشرونده ادامه می‌یابد.


 منظور از اگزمای آفتابی چیست؟ آیا استرس اگزما را تشدید می‌كند؟
نور آفتاب باعث تحریك پوست و اگزما می‌شود. این نوع اگزما پشت دست‌ها و صورت را دچار می‌كند. ارتباط تنگاتنگی بین سیستم ایمنی پوست و سلول‌های سیستم عصبی وجود دارد و یك سری فاكتورهایی ترشح می‌شود كه باعث تحریك سلول‌های سیستم ایمنی می‌شود. مخصوصا اگزما با منشا درونی، بیشتر تحت‌تاثیر استرس است.


 ارتباط مواد غذایی و اگزما چگونه است؟
تماس موضعی با مواد غذایی مثل تماس دست با مركبات، كرفس، پیاز و گوجه‌فرنگی باعث اگزما در محل تماس می‌شود. ادویه‌جات و فست‌فودها باعث آزاد شدن هیستامین می‌شوند. هیستامین باعث خارش و تشدید اگزما می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha