فوق تخصص گوش، حلق و بینی گفت: قرار گرفتن در محیط های کاری دارای مواد شیمیایی و سموم، علاوه بر تاثیرات مخرب بر سلامت عمومی بدن، احتمال ابتلا به سرطان حنجره را نیز افزایش می دهد.

تماس با مواد شیمیایی خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش می دهد

سلامت نیوز:  فوق تخصص گوش، حلق و بینی گفت: قرار گرفتن در محیط های کاری دارای مواد شیمیایی و سموم، علاوه بر تاثیرات مخرب بر سلامت عمومی بدن، احتمال ابتلا به سرطان حنجره را نیز افزایش می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمد خرمی  افزود: وجود مواد شیمیایی مانند آزبست در محیط کاری یا زندگی افراد نیز بر دستگاه تنفس تاثیر گذاشته و منجر به بروز سرطان می شود.


وی اظهار داشت: قرار گرفتن فرد به مدت طولانی در معرض گردوغبار، دوده، زغال، غبار اسید سولفوریک و بخار دیزلی نیز به طور مستقیم با سرطان حنجره در ارتباط است و کارگرانی که با این مواد در تماس هستند، باید به طور جدی مراقب سلامت خود باشند.


خرمی با اشاره به اینکه حدود یک در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور در معرض ابتلا به تومورهای حنجره هستند، تصریح کرد: اگر فردی در محلی کار می کند که ملزم به تنفس هوای آلوده با مواد شیمیایی است، باید از وسایل محافظت کننده استفاده کند.

* سیگاری ها به سرطان حنجره مبتلا می شوند
فوق تخصص گوش، حلق و بینی گفت: کشیدن سیگار و استنشاق دود این مواد دخانی از علل اصلی ابتلای افراد به سرطان حنجره است؛ حنجره یکی از سرطان هایی است که با مصرف دخانیات رابطه مستقیمی دارد، هنگامی که فرد دود سیگار را که حاوی بسیاری از مواد سرطان زاست، استنشاق می کند، فورا در بافت حنجره و تارهای صوتی او تغییراتی ایجاد می شود.
وی اظهار داشت: اگر فردی سیگاری است و دوست ندارد به سرطان حنجره مبتلا شود، باید کشیدن را به طور کامل ترک و خود را در برابر انواع بیماری ها و سرطان ها بیمه کند.
خرمی ادامه داد: مصرف الکل نیز علاوه بر ضررهایی که بر عقل و حواس افراد می گذارد، بر تسریع و پیشرفت انواع سرطان ها هم تاثیر می گذارد و این افراد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان حنجره قرار می گیرند.
این پزشک با بیان اینکه سن افراد یکی از عوامل خطرزایی است که در ارتباط مستقیم با سرطان حنجره قرار دارد، اضافه کرد: افرادی که بیش از 55 سال دارند احتمال ابتلا به سرطان حنجره به طور چشمگیری در آنها افزایش می یابد و باید سبک زندگی سالم داشته باشند.

* احتمال 2 برابری ابتلا به سرطان حنجره در افراد با سابقه فامیلی سرطان سر و گردن
وی یادآور شد: افرادی که اقوام درجه یک آنها به سرطان های ناحیه سر و گردن مبتلا هستند، 2 برابر بیش از سایر افراد شانس ابتلا به این بیماری را دارند. این افراد اگر در محلی کار می کنند که ملزم به تنفس هوای آلوده با مواد شیمیایی هستند، باید از وسایل محافظت کننده استفاده کنند.

* احتمال ابتلای سه برابری ایدزی ها به سرطان حنجره
خرمی افزود: افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری هایی مانند ایدز، دستگاه ایمنی بدنشان تضعیف شده، باید بیشتر مراقب باشند تا به سرطان حنجره مبتلا نشوند زیرا خطر ابتلای این افراد سه برابر افراد معمولی است.
به گفته وی، افرادی که پیوند عضو مانند پیوند کلیه شدند نیز به دلیل مصرف داروهای سرکوب‌کننده دستگاه ایمنی، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان حنجره قرار دارند.

* ریفلاکس معده خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش می دهد
این پزشک ادامه داد: ابتلا به عارضه ریفلاکس یا بازگشت اسید معده به مری (ترش کردن غذا) برای مدت زمان طولانی، سبب آسیب سلول های ناحیه مری و حنجره می شود و همین امر احتمال سرطان حنجره را افزایش می دهد.
خرمی تصریح کرد: مصرف برخی مواد غذایی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان حنجره بسیار مفید است. باید افراد سعی کنند در برنامه غذایی خود حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha