یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

چند سالی است که شاهد رواج بیش از اندازه فالگیری در میان تمام اقشار جامعه فارغ از جنسیت یا طبقه اجتماعی هستیم، به‌گونه‌ای که بسیاری از افراد برای انجام کوچکترین کار خود به فالگیرها مراجعه می‌کنند که این خود نشان از تغییر باورها و ارزش‌ها در جامعه است.

رواج فالگیری در سایه تغییر باورهای مردم

سلامت نیوز: چند سالی است که شاهد رواج بیش از اندازه فالگیری در میان تمام اقشار جامعه فارغ از جنسیت یا طبقه اجتماعی هستیم، به‌گونه‌ای که بسیاری از افراد برای انجام کوچکترین کار خود به فالگیرها مراجعه می‌کنند که این خود نشان از تغییر باورها و ارزش‌ها در جامعه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،به عبارت ساده تر فالگیری، سر کتاب، کارگشایی، رزق و روزی، مهر و محبت، بخت‌گشایی و مواردی از این دست کلید واژه‌های خوشبختی است که سودجویان آن را برای باز شدن قفل مشکلات مردم به ظاهر درمانده پیشنهاد می‌دهند، تا جایی که دسته‌ای از مردم با تصور اینکه دیگر باید برای حل مشکل خود از روش‌های غیرمعمول استفاده کنند تا گره از مشکلشان باز شود به افراد فالگیر مراجعه می کنند تا به خوشبختی در آینده امیدوار شوند.

لازم به ذکر است که متاسفانه در برخی از موارد شاهد رواج رمالی در میان ورزشکاران و یا تیم های ورزشی مطرح کشور نیز هستیم که این خود جای بسی تأمل دارد. چند سالی است که برخی از مردم به‌دلیل وجود تبلیغات گسترده و همچنین کاهش اعتماد به نفس بیش از گذشته به فال و فالگیرها اعتقاد پیدا کرده‌اند به گونه ای که برای انجام این کار هزینه های هنگفتی را نیز پرداخت می کنند، اما این در حالی است که طبق قوانین موجود فالگیری در کشور جرم شناخته می شود.

گفتنی است امروزه فالگیرها با اجاره دفترهای اداری و یا مسکونی مدرن و لاکچری فصل تازه ای از فالگیری را در تاریخ کشور رقم زده‌اند چرا که در گذشته این دسته از افراد در زیرزمین ها یا اتاق های تاریک و کوچک به فعالیت خود می پرداختند و یا اینکه در خیابان‌ها پرسه میزدند و ضمن اینکه برخی از زنان کولی بساط سیخ و بادبزن فروشی راه می انداختند و با التماس از مردم می خواستند که اجازه دهند فالشان گرفته شود و با چند دانه نخود و مهره مار برایشان آینده نگری کنند یا با عجز و ناله می گفتند دستت ببینم، فالت بگیرم اما امروزه در سالن های شیک اقدام به انجام فال گیری، رمالی و مسائلی از این دست می پردازند که این خود نشان از رونق کار این دسته از افراد دارد.

بدیهی است بسیاری از روانشناسان معتقد هستند که مهمترین دلیل رواج فالگیری در میان مردم تغییر باورها است، همچنین می‌توان نبود و یا کاهش اعتماد به نفس را از دیگر دلایل روی آوردن به فال دانست، چرا که به‌طور کلی افرادی که برای انجام امور و یا اطلاع از آینده خود به فالگیرها مراجعه می‌کنند در بیشتر موارد توانایی انجام کار را ندارند و بیشتر منتظر یک نیروی بیرونی محرک برای انجام یا عدم انجام آن کار هستند.

باید در نظر داشت که در بیشتر موارد افراد صحبت‌های فالگیر را به‌طور کامل در ذهن دارند و یا حتی در گوشه ای یادداشت می‌کند از این رو مدام به آن فکر می کنند بنابراین هر اتفاقی که می افتد را به صحبت های فالگیر ربط می دهد و به این باور می رسد که حرف ها و پیش بینی های او درست از آب در می‌آید اما این در حالی است که تنها به‌دلیل توجه بیش از اندازه این اتفاقات می افتد.

از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که بیشتر صحبت‌های فالگیر راجع به گذشته افراد است که این خود می‌تواند نشان از کذب‌بودن فالگیری آنها باشد چرا که در بیشتر موارد فالگیرها با توجه به شناختی که از فرد دارند یکسری موارد کلی و همه گیر را مطرح می کنند، به گونه ای که فرد مراجعه‌کننده تا حدودی صحبت های فالگیر را قبول می کند.

متاسفانه امروزه در سایه اعتماد بیش از اندازه مردم شاهد گسترش انواع فالگیری مانند فال چای، فال قهوه، تاروت، فال شمع و مواردی از این دست هستیم که این خود می‌تواند نشان از استقبال مردم و جای خالی نظارت مسئولان باشد.با نگاهی گذرا بر تبلیغات موجود در فضای مجازی به این مهم می‌توان دست یافت که در حال حاضر این دسته از تبلیغات به رغم ممنوع‌بودن فعالیت رمال‌ها و فالگیرها بسیار زیاد شده است به‌گونه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی با تعداد بسیار بالای رمال‌ها مواجه می‌شویم و بلاگرها به هر طریقی فالگیرها را تبلیغ می‌کنند.

یکی دیگر از نکات جالب در ارتباط با فالگیرها نداشتن وقت آزاد این دسته از افراد است بدین معنا که برای گرفتن هر گونه فال باید از قبل وقت گرفت که این مهم تداعی گر مراجعه به متخصصان و یا فوق تخصصان پزشکی است. آنچه مسلم است رواج بیش از اندازه و علنی فالگیرها می‌تواند بنیان خانواده را به مخاطره بیاندازد چرا که افراد را به امور واهی و کذب مشغول می‌کند که این خود میتواند مانع از رسیدن افراد به برنامه ها و امور جاری خود باشد.

فالگیری، معضل اجتماعی است

همان گونه که می‌دانیم رواج فالگیری نشان از معضل اجتماعی دارد، چراکه معضلات بسیاری را متوجه فرد،خانواده و در نهایت جامعه می‌کند و همچنین آسیب‌های بسیاری را از نظر اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی متوجه فرد و جامعه نیز خواهد کرد.به طور کلی باید در نظر داشت که یکی ازمهمترین آسیب‌های فردی مراجعه به فالگیرها ایجاد خوشیبنی کاذب در فرد است به‌گونه‌ای که با مراجعه به فالگیر و صحبت‌های او دیگر برای رسیدن به هدف تلاش چندانی نمی‌کند و همواره در انتظار تحقق یافتن صحبت‌های فالگیر است که این خود می‌تواند فرد را در رسیدن به اهداف و آرزوها با مشکل مواجه کند، همچنین طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده متاسفانه بسیاری از زندگی‌های زناشویی تنها به همین دلیل از هم پاشیده شده است.

یکی دیگر از معضلات مراجعه به فالگیرها را میتوان افزایش میزان افسردگی در میان افراد مراجعه‌کننده به فالگیرها دانست، چرا که در بیشتر موارد این دسته از افراد سرخورده می شوند و در برخی از موارد نیز با فشارهای روحی و روانی بسیاری دست و پنجه نرم میکنند و همچنین در پاره‌ای دیگر از موارد فرد نسبت به اطرافیان خود بی‌‌‌اعتماد و بدبین خواهد شد که این مهم می‌تواند مشکلات دیگری را رقم بزند.

بر اساس مطالعات میدانی صورت گرفته در بیشتر موارد فالگیرها و رمال‌ها افرادی بدون تحصیلات هستند و همچنین خود با مشکلات فراوانی نظیر اعتیاد، طلاق، فقر و مواردی از این دست مواجه هستند، بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت که صحبت‌ها و یا دعاهای آنها بتواند گره از مشکلات زندگی افراد دیگر باز کند.

در پایان باید خاطرنشان کرد که از گذشته تا به امروز زنان پای ثابت فال و فالگیری بوده‌اند، که البته در گذشته نقش زنان در این امر بسیار پررنگ و تاثیرگذارتر نسبت به امروز بوده است، چرا که در گذشته زنان نقش چندانی در امور اجتماعی ایفا نمی‌کردند بنابراین وقت آزادتری برای انجام این امور داشتند اما امروزه بنا به دلایل مختلفی مردان نیز پا به این عرصه نهاده‌اند و به‌عنوان مشتری پر و پا قرص فال و فالگیری و یا حتی به‌عنوان فالگیر ایفای نقش می کنند.

 
روند رشد جمعیت در ایران نزولی شده

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره وضعیت نرخ موالید در کشور، گفت: طبق آخرین سرشماری رسمی، نرخ رشد جمعیت کشور ۱.۲۴ است. همچنین شاخص جایگزینی جمعیت در پنج سال منتهی به سال ۹۵، ۲.۰۱ و در 3 ساله منتهی به سال ۹۵، ۲.۰۸ بود. حامد برکاتی افزود: برآورد می‌شد که در سال ۱۳۹۵ شاخص جایگزینی جمعیت ۲.۱ باشد.

در حال حاضر برآورد ما این است که این شاخص حتما کمتر از ۲.۱ شده است. بر این اساس مشخص می‌شود که در حوزه جایگزینی و رشد جمعیت ابتدا یک روند صعودی داشتیم و سپس روندی نزولی را طی کرده‌ایم؛ به طوریکه تعداد تولدهایمان در دو سال ۹۵ و ۹۶ نسبت به سال‌های پیش از آن، سالی ۴۰ هزار مورد کمتر شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ هم وضعیت خیلی متفاوتی در این زمینه نداشتیم، ادامه داد: البته رشد جمعیت‌مان در روند صعودی هم ناشی از اقدامات و سیاست گذاری‌های ملی و اجرای سیاست‌های کلان جمعیتی بوده و هم ناشی از شکم جمعیتی بوده که در دهه ۶۰ داشته‌ایم؛ به طوریکه متولدین بسیار زیادی را در دهه ۶۰ داشتیم که در دهه ۹۰ به متوسط سن باروری رسیدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha