محققان دریافتند مصرف آسپرین می تواند موجب توقف تسلط باکتری های بیماری سل بر سلول های ایمنی شده و بیماران مبتلا به این بیماری حاد را درمان کند.

آسپرین می تواند به درمان بیماری سل کمک کند

سلامت نیوز:محققان دریافتند مصرف آسپرین می تواند موجب توقف تسلط باکتری های بیماری سل بر سلول های ایمنی شده و بیماران مبتلا به این بیماری حاد را درمان کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، محققان مؤسسه سنتنری سیدنی استرالیا دریافتند آسپرین می‌تواند از حمله باکتری‌های بیماری سل به سلول‌های ایمنی پیشگیری کند و به بدن امکان کنترل بهتر عفونت را بدهد. این بیماری عفونی روزانه جان حدود ۴۴۰۰ نفر را می‌گیرد.

محققان دریافتند باکتری‌های بیماری سل با کنترل پلاکت‌های سیستم لخته شدن خون بدن موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند.

«الینور هورتل»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مطالعه ما به خوبی نشان می‌دهد آسپرین می‌تواند برای درمان بیماران مبتلا به عفونت شدید بیماری سل کمک کرده و جان انسان‌ها را نجات دهد.»

محققان با استفاده از میکروسکوپ فلورسنت به مشاهده تشکیل لخته‌ها و فعالیت پلاکت‌های اطراف محل‌های عفونت در مدل بیماری سل در زبرافیش (نوعی ماهی) پرداختند.

آنها دریافتند پلاکت‌های گرفتارشده بواسطه عفونت در مسیر رسیدن به سیستم ایمنی برمی آیند.

حال محققان عنوان می‌کنند درمان عفونت‌ها با داروهای ضدپلاکت، از جمله آسپرین، می‌تواند از این حمله پیشگیری کرده و به بدن امکان کنترل بهتر عفونت را می‌دهد.

هورتل در ادامه می‌افزاید: «این اولین بار است که مشخص شده پلاکت‌ها موجب تشدید بیماری سل در مدل حیوانی می‌شود. این احتمال وجود دارد که داروهای ضدپلاکت بتوانند برای کمک به سیستم ایمنی برای مقابله با داروهای مقاوم به بیماری سل استفاده شوند.»

طبق اعلام سازمان جهانی، بیماری سل یکی از ۱۰ علل مرگ در جهان است. در سال ۲۰۱۷، ۱۰ میلیون نفر مبتلا به بیماری سل شدند و ۱.۶ میلیون به دلیل این بیماری جان شأن را از دست دادند. همچنین این بیماری عامل مرگ ۲۳۰ هزار کودک در سال ۲۰۱۷ بوده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha