یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 268514

پیاز محصولی بسیار مغذی و حاوی ویتامین C، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن است. اما آنچه پیاز را خاص می سازد، آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین است که روند آسیب اکسیداتیو به سلول ها و بافت های بدن را کند می سازد.

نتایج شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز

سلامت نیوز: پیاز محصولی بسیار مغذی و حاوی ویتامین C، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن است. اما آنچه پیاز را خاص می سازد، آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین است که روند آسیب اکسیداتیو به سلول ها و بافت های بدن را کند می سازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، هنگام خرد کردن پیاز خام اشک انسان بی اختیار جاری می شود، اما این ماده غذایی میزبان فواید سلامت جالب توجه ای است.

به گزارش "فود پریونت"، پیاز محصولی متنوع بوده و هزاران سال است که در آشپزی کاربرد دارد. اما مصرف روزانه پیاز می تواند فواید سلامت شگفت انگیزی را نیز ارائه کند که در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می شویم.


تقویت سلامت قلبی عروقی

پیاز محصولی بسیار مغذی و حاوی ویتامین C، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن است. اما آنچه پیاز را خاص می سازد، آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین است که روند آسیب اکسیداتیو به سلول ها و بافت های بدن را کند می سازد.

زمانی که موضوع سلامت قلب مطرح می شود، کوئرستین موجود در پیاز به حفظ فشار خون سالم و انعطاف پذیری و نرمی سرخرگ ها کمک می کند. همچنین، به نظر می رسد که کوئرستین به کاهش سطوح کلسترول بد (LDL) در افرادی که با خطر اختلالات قلبی عروقی مواجه هستند، کمک می کند. این فواید در کنار هم نقش چشمگیری در حفظ سلامت قلب ایفا می کنند.


کاهش خطر سرطان

مصرف منظم پیاز می تواند به نابودی مواد سرطان‌زایی که از رژیم غذایی خود دریافت می کنیم، کمک کند. به طور خاص، ترکیبات ارگانوسولفور از متابولیز شدن عوامل سرطان‌زا به روشی خطرناک پیشگیری می کنند. نتایج یک مطالعه نشان داد که ترکیب پیاز با زردچوبه اثری هم نیروزا دارد که توانایی سرطان برای بقا در روده را کاهش داده و به طور قابل توجهی خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

حتی مصرف متوسط پیاز نیز می تواند برخی فواید سلامت را ارائه کند، اما به گفته پژوهشگران هرچه مصرف این ماده غذایی بیشتر باشد، بهتر است. سیر نیز می تواند نتایجی مشابه را رقم بزند، از این رو، به جای مصرف مقدار زیادی پیاز به تنهایی، می توانید این دو ماده غذایی را در وعده های غذایی خود استفاده کنید.


کاهش خطر مسمومیت غذایی

شاید شنیده باشید که پیاز برش خورده مستعد جذب و رشد باکتری است. اما باید توجه داشت که این ماده غذایی حاوی ترکیبات ضد باکتری است. آبی که هنگام خرد کردن پیاز تولید می شود می تواند انواع مختلفی از میکروارگانیزم ها که به عنوان دلیل مسمومیت غذایی شناخته می شوند را نابود کرده یا رشد آنها را بسیار کند سازد.

از این رو، مصرف پیاز به همراه وعده های غذایی به معنای کاهش احتمال بیماری است. درباره نگهداری از پیاز خرد شده باقیمانده نیز نگران نباشید. در صورت نگهداری مناسب در یخچال، مصرف آنها برای حدود هفت روز مشکلی ایجاد نمی کند.


تقویت عملکرد سیستم ایمنی

کوئرستین برای مقابله با ترکیبات التهابی نیز مفید است. اما زمانی که موضوع عملکرد سیستم ایمنی مطرح می شود، کوئرستین موجود در پیاز به واسطه محتوای سلنیم این ماده غذایی قدرت بیشتری می یابد. سلنیم یک ماده معدنی است که تراکم بالایی در پیاز دارد. سلنیم به کاهش التهاب و تحریک عملکرد سیستم ایمنی کمک کرده، در شرایطی که از واکنش ایمنی بیش از حد نیز پیشگیری می کند.

سلول های که با کمبود سلنیم مواجه هستند، سریع‌تر پیر می شوند و تکثیر آنها ناکارآمد صورت می گیرد. التهاب یک واکنش ایمنی است که به منظور جداسازی منطقه صدمه دیده یا مریض از بافت سالم بدن شکل می گیرد، اما التهاب بیش از حد موجب شرایطی دردناک و خطرناک می شود. به نظر می رسد مصرف پیاز می تواند به حفظ تعادل عملکرد سیستم ایمنی کمک کند.


تسکین آلرژی

از آنجایی که کوئرستین ترکیبات آلرژی‌زا و التهابی را مسدود می کند، این ماده می تواند برای افرادی که از آلرژی های فصلی رنج می برند نیز بسیار مفید باشد. به جای استفاده از داروهای ضد حساسیت، مصرف پیاز را برای توقف تولید و ترشح هیستامین ها امتحان کنید.

هیستامین دلیل خارش چشم ها، احساس خراشیدگی در گلو، و آبریزش بینی مرتبط با آلرژی های فصلی محسوب می شود. اگر بو و طعم پیاز را نمی توانید تحمل کنید، مکمل های کوئرستین نیز در دسترس هستند.


کاهش خطر دیابت

مصرف پیاز می تواند مقدار انسولین موجود در بدن انسان پس از یک وعده غذایی را افزایش دهد. انسولین برای پردازش قند موجود در غذا ضروری است و آلیل پروپیل دی‌سولفید موجود در پیاز می تواند انسولین آزاد بیشتری را برای مدیریت سطوح قند خون باقی بگذارد.

دیابت نوع 2 زمانی رخ می دهد که انسولین در پردازش گلوکز ناکارآمد عمل می کند. با مصرف منظم پیاز می توان از در دسترس بودن انسولین به میزان کافی اطمینان حاصل کرد. این در شرایطی است که همچنان باید بر میزان مصرف قند خود نیز توجه داشته باشید.


کاهش خطر لخته های خون

زمانی که با یک بریدگی یا زخم باز مواجه هستیم، به لخته شدن خون برای توقف خونریزی نیاز داریم، اما لخته های خون که در سیاهرگ ها یا سرخرگ ها تشکیل می شوند می توانند جریان خون را مسدود کرده و حتی مرگبار باشند. پیاز حاوی ترکیبی به نام روتین (Rutin) است که در آزمایش هایی با حضور سوژه های حیوانی توانایی خود برای پیشگیری از تشکیل لخته های خون را نشان داده است.

لخته های خونی که در سرخرگ ها تشکیل می شوند سرشار از پلاکت بوده، در شرایطی که لخته های خون تشکیل شده در سیاهرگ ها سرشار از فیبرین هستند. به نظر می رسد روتین قادر است به هر دو نوع لخته خون حمله کند. در شرایطی که به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است، اما روتین ممکن است در آینده ای نزدیک برای تولید دارویی ارزان برای مقابله با لخته های خون استفاده شود.


بهبود خواب و خلق و خو

هموسیستئین، اسید آمینه ای است که توسط بدن برای شکستن پروتئین ها تولید می شود. مقدار بیش از حد آن در تولید هورمون های سروتونین، دوپامین، و نوراپی‌نفرین اختلال ایجاد می کند که هر سه در پایداری خلق و خو، احساسات خوب، خواب، و اشتها نقش دارند. پیاز سرشار از فولات است که از انباشت هموسیستئین پیشگیری می کند.

از این رو، مصرف فولات به میزان کافی برای کاهش خطر ابتلا و شدت افسردگی کلیدی است. کمبود فولات می تواند موجب خستگی و مشکلات رشد شود که با خواب ضعیف هرچه بیشتر تشدید می شوند.

اگر به بو و طعم پیاز علاقه ای ندارید، همچنان می توانید با مصرف پیاز پخته از فواید سلامت این ماده غذایی بهره‌مند شوید. اگرچه حرارت فواید سلامت پیاز را کاهش می دهد، اما به طور کامل از بین نمی برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha