چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 268794

مطالعات اخیر محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد داروهای متداول دیابت احتمال بیماری‌های قلبی و نارسایی کلیه در بیماران دیابتی مبتلا به اختلالات کلیه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

محافظت از قلب و کلیه با داروی متداول دیابت

سلامت نیوز:  مطالعات اخیر محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد داروهای متداول دیابت احتمال بیماری‌های قلبی و نارسایی کلیه در بیماران دیابتی مبتلا به اختلالات کلیه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دیابت یکی از مهمترین دلایل نارسایی کلیه است و روش درمانی جدیدی برای محافظت از کلیه‌ها در بیماران مبتلا به دیابت وجود ندارد؛ بنابراین دستاوردهای علمی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،مطالعات اخیر محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد داروهای متداول دیابت در مقابل بیماری‌های قلبی و کلیوی ناشی از دیابت نقش محافظتی دارد.
در این مطالعه آمده است، داروی اینوکانا (Invokana) با نام علمی Canagliflozin که استفاده از آن در بیماران دیابتی شایع است، احتمال نارسایی کلیه را 30 درصد، احتمال مرگ ناشی از نارسایی کلیه و بیماری‌های قلبی را 30 درصد، احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را 20 درصد و احتمال بستری شدن بر اثر نارسایی قلبی را تا 39 درصد در بیماران مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد. این دارو یک مهار کننده است و تابحال عوارض جانبی شدیدی از آن گزارش نشده است.


محققان به دنبال روش هایی برای کاهش آثار مخرب ناشی از دیابت هستند.
دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می‌آید. انسولین ماده ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است.
قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان های بدن تاثیر می‌گذارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو می‌شود.


کلیه یکی از مهمترین ارگان‌هایی است که تحت تاثیر دیابت عملکرد خود را از دست می‌دهد. دفع پروتئین از طریق ادرار می‌تواند یکی از نشانه‌های اختلال عملکرد کلیه باشد. نفروپاتی دیابتی به بیماری کلیه، ناشی از دیابت گفته می‌شود. متاسفانه این بیماری تا مراحل پیشرفته هیچ علامتی ندارد؛ بنابراین به پزشکان توصیه می شود که تمام بیماران دیابتی را از نقطه نظر این بیماری مورد بررسی قرار دهند.
افزایش قند خون به مرور زمان منجر به شکل گیری رسوب چربی در دیواره رگ ها می‌شود و احتمال تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.
عروقی خونی بیماران دیابتی به مرور زمان در ناحیه پاها تنگ می‌شود و بیمار مدام احساس سرما می‌کند. از طرفی عفونت و زخم پا و احساس درد در ناحیه پا هنگام راه رفتن، از دیگر علایم کاهش جریان خون است.
نتایج این مطالعه در نشریه Medicine منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha