پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵

محققان دانشگاه پیتزبورگ در آمریکا دریافتند با استفاده از یک رایحه دلپذیر می‌توان اعتیاد به تنباکو را ترک کرد.

ترک سیگار با رایحه خوش

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه پیتزبورگ در آمریکا دریافتند با استفاده از یک رایحه دلپذیر می‌توان اعتیاد به تنباکو را ترک کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، در این تحقیق 232 داوطلب 18 تا 55 ساله شرکت کردند که برای ترک سیگار اقدام نکرده و از روش‌های جایگزینی نیکوتین مانند آدامس نیکوتین نیز استفاده نکرده‌اند. محققان با انجام مجموعه‌ای از آزمایشات دریافتند پس از بو کردن رایحه‌های خوشایند، مانند رایحه شکلات، سیب، نعناع تند، لیمو یا وانیل تمایل این افراد برای مصرف سیگار کاهش می‌یابد.


به گزارش پایگاه خبری یونایتدپرس،به اعتقاد محققان، ممکن است رایحه‌های خوشایند با منحرف کردن افکار سیگاری‌ها از نیکوتین به خاطرات خوشایند قبلی،‌ موجب کاهش تمایل این افراد به مصرف نیکوتین شود. برای مثال بوی نعناع تند برای برخی از افراد سیگاری خاطرات گذراندن تعطیلات کریسمس را در دوران کودکی، در منزل پدربزرگ آن‌ها تداعی کرد.


با وجود این که آمار سیگاری‌های کشور آمریکا در طول 50 سال گذشته روبه کاهش بوده است، بر اساس آمار مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها، در حال حاضر 40 میلیون نفر در این کشور به سیگار اعتیاد دارند. این در حالی است که حدود نیمی از این افراد در سال گذشته برای ترک سیگار اقدام کردند و نیمی از این افراد ظرف دو هفته مجددا استعمال دخانیات را از سر گرفتند.
به گفته محققان استفاده از رایحه خوش می‌تواند راهکار جایگزینی برای روش‌های فعلی ترک اعتیاد به تنباکو باشد، اما برای ارزیابی کارآیی این شیوه انجام تحقیقات بیشتر ضروری است.
گزارش کامل این تحقیقات درنشریه Abnormal Psychology منتشر شده است.

ا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha