معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: در برخی از رشته های تحصیلی مانند پزشکی که شیفت شب دارند یا مجبور هستند ایام تعطیل در بیمارستان ها باشند و ارتباط مداوم با بیمار دارند، ممکن است آسیب بیشتری وجود داشته باشد و می توان گفت سطح اضطراب این دانشجویان بیشتر از سایر دانشجویان است.

سطح اضطراب دانشجویان پزشکی بیشتر است

سلامت نیوز:  معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: در برخی از رشته های تحصیلی مانند پزشکی که شیفت شب دارند یا مجبور هستند ایام تعطیل در بیمارستان ها باشند و ارتباط مداوم با بیمار دارند، ممکن است آسیب بیشتری وجود داشته باشد و می توان گفت سطح اضطراب این دانشجویان بیشتر از سایر دانشجویان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،علی اسدی  درباره سلامت روان در دانشجویان پزشکی توضیح داد: پژوهش یا آمار مستندی وجود ندارد که بر اساس آن بگوییم دانشجویان پزشکی نسبت به دانشجویان فنی مهندسی، افسرده تر هستند یا خیر. این موضوع ممکن است بر اساس نظرهای شخصی عنوان شود. در نتیجه نمی توان درباره سلامت روان دانشجویان پزشکی بر اساس آمار و به طور مشخص صحبت کرد.


اسدی گفت: با این حال برخی از دانشجویان بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های روان پزشکی هستند. به طور مثال دانشجویانی که مجبور هستند از شهرستان ها به جاهای دیگری مثل تهران یا شهرستان های دیگر برای تحصیل مهاجرت کنند، در معرض خطر ابتلا به بیماری های روان پزشکی مانند افسردگی هستند؛ زیرا این دانشجویان از خانواده خود جدا می شوند و در نتیجه آسیب پذیری بیشتری دارند. همچنین دانشجویان ترم اول و دوم نیز به علت ورود به محیط های جدید، درجه آسیب پذیری بیشتری نسبت به بقیه دانشجویان دارند.


به گزارش ایرنا، محمد رضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت آبان ماه 97 درباره سلامت روان دانشجویان پزشکی به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: میزان شیوع افسردگی و آسیب های اجتماعی در جامعه 23 درصد و در بین دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود 17 درصد و کمتر از میانگین جامعه است. آمارهایی درباره وجود 30 درصد افسردگی در دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد که اشتباه است اما آمارهایی که درباره آسیب‌های اجتماعی در خصوص دانشجویان پزشکی وجود دارد، از میانگین جامعه پایین‌تر است. این تفاوت معنادار به این علت است که طی 20 سال اخیر در دانشگاه‌های علوم پزشکی دفاتر مشاوره برای رصد آسیب‌های اجتماعی وجود دارد که این مشکلات را رصد کرده و مداخله می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha