شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴

گاهی اوقات برخی از عوامل به دور از انتظار، منجر به احساسات ناخوشایند در ما می‌شوند و رفتار ما را نسبت به محیط اطراف و اطرافیان تغییر می‌دهند.

سلامت نیوز: گاهی اوقات برخی از عوامل به دور از انتظار، منجر به احساسات ناخوشایند در ما می‌شوند و رفتار ما را نسبت به محیط اطراف و اطرافیان تغییر می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها، زمانی که ما به عصبانیت و استرس فکر می‌کنیم، ذهن مان به سمت مسایلی، چون روابط عاطفی، مسایل کاری، مالی و غیره... می‌افتد. اگر شما هم گاهی بدون هیچ دلیلی عصبی می‌شوید و زود از کوره در می‌روید، به مواردی که در ادامه برایتان آورده ایم، دقت کنید. شاید یکی از موارد گفته شده، دلیل عصبانیت شما باشد.

دور بودن از طبیعت

شاید این مورد برایتان کمی عجیب باشد، اما تماشای گیاهان و طبیعت، به آدم روحیه و انرژی مثبت می‌دهد. از این رو زمانی که ما به مدت طولانی گل و گیاهی را در اطرافمان نمی‌بینیم، کمی عصبی و زودرنج می‌شویم. در بسیاری از بیمارستان ها، پزشکان برای تسریع بهبودی بیماران شان از گل و گیاه استفاده می‌کنند. تماشای گیاهان توسط بیماران، نه تنها حال روحی آن‌ها را بهبود می‌بخشد، بلکه استرس شان را نیز کاهش می‌دهد. از این رو اگر احساس می‌کنید که در طول روز استرس دارید، کمی از وقت تان را صرف گلکاری یا باغبانی کنید.

نشستن طولانی مدت

احتمالا شما فکر می‌کنید که پس از یک روز سخت کاری، نشستن روی مبل به مدت طولانی، شما را ریلکس و آرام خواهد کرد، اما واقعیت چیز دیگری ست. تحقیقات نشان داده که نشستن طولانی مدت حتی استرس را نیز تشدید می‌کند که در نهایت منجر به عصبانیت زود هنگام می‌شود؛ بنابراین پس از این که از سر کار به خانه آمدید، پس از کمی استراحت، بلند شوید و به فعالیت‌هایی که دوست دارید مانند پیاده روی، ورزش یا نقاشی و آشپزی... بپردازید. مطمئن باشید که نشستن طولانی مدت هیچ کمکی به حال جسمی و روحی تان نخواهد کرد.

دور بودن از نور طبیعی

نور و تاریکی تاثیر زیادی در روحیه ما خواهند داشت. مطالعات ثابت کرده که نور طبیعی می‌تواند در ما حس خوب و مثبتی را بوجود آورد. به عنوان مثال هرچه خانه‌ها کوچک‌تر و تاریک‌تر باشند، تنش‌های خانوادگی نیز افزایش می‌یابد. از این رو بهتر است که حتما ساعتی از روز را به بیرون از خانه بروید و از نور طبیعی استفاده کنید یا این که اگر در خانه هستید، پرده‌ها را کنار بکشید تا روشنی خانه، انرژی مثبت را به شما منتقل کند.

فضای کثیف و بهم ریخته

تحقیقات نشان داده، خانم‌هایی که در خانه‌های بهم ریخته و کثیف زندگی می‌کنند، سطح استرس بیشتری را نسبت به خانم‌هایی که به تمیزی خانه شان اهمیت می‌دهند، تجربه می‌کنند. دلیل اش هم این است، زمانی که ما خانه مان را بهم ریخته می‌بینیم، تمیز کردن آن مثل باری روی دوش مان سنگینی می‌کند. در واقع ما در ذهن مان مدام به کار‌های ناتمامی که در مقابل چشم مان است، فکر می‌کنیم و نمی‌توانیم تمرکز لازم را برای دیگر کار‌ها به دست آوریم. همین موضوع استرس فرد را افزایش می‌دهد. اما اگر خانه شما تمیز و مرتب باشد، دیگر همچین تصویری در ذهن تان ایجاد نمی‌شود. در واقع محیط می‌تواند تاثیر زیادی روی حالت روحی ما داشته باشد.

خوردن هله هوله

ما برای این که خوشحال شویم، به سوپر می‌رویم و خوراکی‌های خوشمزه‌ای که دوست داریم را برمی داریم و می‌خوریم، اما در حقیقت خوردن زیاد هل هولی نه تنها ما را خوشحال نمی‌کند، بلکه منجر به تندخویی و عصبی شدن نیز می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید جدا از جسم سالم، اعصاب آرامی هم داشته باشید، اسنک‌های سالم مانند میوه و سبزیجات را جایگزین هله هوله‌هایی که هیچ ارزش غذایی ندارند، کنید.

حذف وعده‌های غذایی

گاهی ما وقت کافی برای درست کردن یا حتی غذا خوردن نداریم، اما همین مورد می‌تواند روی اعصاب ما تاثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال اگر شما صبحانه نخورید، سطح قند خون تان کاهش می‌یابد که نتیجه منفی روی اعصاب شما خواهد داشت. حتی نخوردن دیگر وعده‌های غذایی و نرسیدن مواد لازم بدن مانند ویتامین ب منجر به تندخویی می‌شود. افرادی که به یک باره رژیم غذایی می‌گیرند و موادی، چون مرغ، گوشت، آجیل، سبزیجات و میوه را از فهرست غذایی شان حذف می‌کنند، به مرور احساس افسردگی، ناراحتی و تندخویی را در خود احساس خواهند کرد.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی، چون اینستاگرام و فیسبوک اگر چه سرگرم کننده هستند، اما اعتیاد به آن‌ها پس از مدتی تند خویی و افسردگی می‌آورد. تحقیقات نشان داده مردم در شبکه‌های اجتماعی به طور ناخودآگاه خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند و همین موضوع باعث ایجاد استرس در آن‌ها می‌شود. شما در این فضا مدام عکس‌های دوستان تان را می‌بینید که به مسافرت می‌روند، در میهمانی‌ها شرکت می‌کنند و با شریک زندگی شان زندگی عاشقانه‌ای دارند.. شاید فکر کنید که تماشای آن‌ها برایتان جالب است، اما در ناخودآگاهتان احساس عصبی، سرخوردگی و افسردگی خواهید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha