سالک یک بیماری پوستی و انگلی مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل زخم دیده می شود، گزش و زخم بیشتر در جاهایی دیده می شود که در دسترس پشه خاکی قرار دارد.

"سالک" در کمین یک سوم جمعیت اصفهان

سلامت نیوز:سالک یک بیماری پوستی و انگلی مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل زخم دیده می شود، گزش و زخم بیشتر در جاهایی دیده می شود که در دسترس پشه خاکی قرار دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، شیوع بیماری سالک در ایران 20 تا 30 نفر در 100 هزار نفر است که این تعداد از میانگین دنیا بالاتر است، براساس گزارش های موجود سالانه حدود 20 هزار مورد جدید گزارش شده اما تخمین زده می شود آمار مبتلایان فعلی بیشتر از این تعداد باشد.
کارشناسان امر، تعداد سالانه مورد جدید سالک در دنیا را بین 700 هزار تا یک میلیون و 300 هزار نفر اعلام کردند و بر پایه آمار ارائه شده هر ساله 20 تا 30 هزار نفر در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.


ایران یکی از کشورهای منطقه خاورمیانه است که شیوع بیماری سالک در آن بالاست و این بیماری براساس گزارش های موجود در 9 کشور دنیا از جمله کشورهای منطقه مانند عربستان، افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق شیوع بالایی دارد.


سالَک یک نوع بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می شود در این بیماری، موش های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از خون خواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده شده و در خون خواری مجدد در فرد سالم سبب انتقال بیماری می شود.
18 استان کشورمان سالک خیز و 9 استان دیگر به طور موردی با این بیماری مواجه هستند و استان های سردسیری مانند اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی و غربی این بیماری را ندارند.


اصفهان یکی از استان های سالک خیز کشور است که حدود 8 شهرستان آن با این بیماری مواجه هستند. شهرستان های آلوده به سالک در استان اصفهان شامل اردستان، نطنز، برخوار، شاهین شهر و میمه، اصفهان (مناطق روستایی جنوب و جنوب شرق)، نایین، کاشان و آران و بیدگل با جمعیت حدود 700 هزار نفر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha