اسماعیل نجار درباره آخرین وضعیت استان خوزستان گفت: برابر گزارش‌های دریافتی در حال حاضر حجم آب ورودی به پشت سدهای استان خوزستان کاهش یافته و به تبع آن خروجی سدها نیز به رودهای کرخه و کارون کاهش پیدا کرده است که همین امر موجب فروکش کردن آب در برخی از مناطق سیل‌زده شده است.

پایان شرایط اضطرار در خوزستان

سلامت نیوز: اسماعیل نجار درباره آخرین وضعیت استان خوزستان گفت: برابر گزارش‌های دریافتی در حال حاضر حجم آب ورودی به پشت سدهای استان خوزستان کاهش یافته و به تبع آن خروجی سدها نیز به رودهای کرخه و کارون کاهش پیدا کرده است که همین امر موجب فروکش کردن آب در برخی از مناطق سیل‌زده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل ،وی با بیان اینکه برابر گزارش‌ها، آب از چندین روستا که در مجاورت رودهای استان خوزستان دچار آبگرفتگی شده بودند، خارج شده است، افزود: جریان آب در حال حرکت به سمت جنوب این استان است و در حال حاضر با گذر از اهواز به مناطقی چون شادگان، خرمشهر و آبادان رسیده اما خطری این شهرها را تهدید نمی‌کند و به زودی جریان آن وارد دریا خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه خوزستان از شرایط اضطرار خارج شده است، گفت: نگرانی اصلی در مورد سیل در استان خوزستان رفع شده و البته دستگاه‌های امدادی همچنان در آماده باش هستند و امدادرسانی‌ها به سیل‌زدگان ادامه خواهد داشت.

وی درباره اینکه آیا بارش‌های پیش رو می‌تواند خطری برای خوزستان محسوب شود، تصریح کرد: آمادگی در برابر سیل باید همواره وجود داشته باشد، اما ارزیابی‌ها و پیش بینی‌ها حاکی از این است که این‌بارش‌ها به احتمال زیاد منجر به ایجاد شرایط بحرانی در استان نخواهد شد.

البته اگر شدت بارش‌ها بیشتر باشد حتماً هشدارهای لازم دوباره به شهروندان داده خواهد شد. نجار با تاکید بر اینکه اقدامات برای جبران خسارات آغاز شده به ایسنا گفت: با تشکیل پرونده و ارزیابی خسارات به زودی مراحل پرداخت خسارات در تمامی مناطق سیل‌زده آغاز خواهد شد و تمام توان‌مان را متمرکز خواهیم کرد تا سیل‌زدگان زودتر به منازل و خانه‌های خود بازگردند.

 ملخ‌ها تهدید جانی برای مردم مناطق سیل زده ندارند

رییس انجمن صنفی متخصصان بیماری‌های عفونی و میکروبیولوژیکی ایران با اشاره به هجوم ملخ‌ها به مناطق سیل زده گفت: ملخ‌ها سلامت مردم را تهدید نمی‌کنند. مسعود مردانی افزود: هجوم ملخ‌ها به مناطق سیل زده از جمله خوزستان سلامت انسانی را به خطر نمی‌اندازد و موجب بروز بیماری نمی‌شود.ملخ‌ها می‌توانند به مزارع گندم و جو آسیب بزنند، مردم نگران بروز بیماری ناشی از ملخ‌ها نباشند زیرا این حشرات تهدید جانی ندارند.

او با بیان اینکه مدیریت بیماری‌های عفونی در مناطق سیل زده به خوبی کنترل شده است، ادامه داد: هیچ بیماری عفونی میان مردم سیل زده شایع نشده و تیم‌های بهداشتی و درمانی بطور مرتب بیماری‌هایی را که ممکن است شیوع یابند، مدیریت و کنترل می‌کنند. این متخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: با توجه به اینکه یک ماه از سیل در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان می‌گذرد و اکنون وقت پاکسازی فضولات ناشی از سیل است، به مردم این مناطق و افرادی که در حال کمک و امدادرسانی هستند، توصیه می‌شود موارد بهداشتی را کاملا رعایت کنند.

به گفته مردانی، شستشوی دست‌ها با آب و صابون برای پیشگیری از بیماری‌های انگلی و عفونی بسیار مهم و ضروری است و اگر موارد مشکوکی از این بیماری‌ها مشاهده شد، باید به مراکز درمانی و بهداشتی برای درمان مراجعه شود  وی افزود: به دنبال بروز سیل بیماری‌های اسهالی، حاد عفونی، عفونت‌های انگلی و وبا بسیار شایع می‌شود که خوشبختانه با مدیریت تیم‌های بهداشتی و درمانی هیچگونه موردی تاکنون در مناطق سیل زده گزارش نشده ولی با گرم شدن فصل گرما ممکن است این بیماری‌ها شیوع یابند.

مردانی خاطرنشان کرد: به مردم توصیه می‌شود قبل از خوردن آب آشامیدنی از سلامت آن مطمئن شده، سبزی و میوه‌ها را قبل از مصرف کاملا شستشو دهند و از مواد غذایی که از سالم بودن آنها اطمینان دارند، استفاده کنند. رعایت بهداشت فردی از سوی مردم مناطق سیل زده به پیشگیری و جلوگیری از اپیدمی بیماری‌ها بسیار کمک می‌کند و باید تیم‌های بهداشتی و درمانی را در این زمینه یاری دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha