سلامت نیوز : رییس انجمن جراحان دهان، فك و صورت گفت: آمار دقیقی در ایران درباره كودكان مبتلا به ناهنجاری‌های فك و صورت وجود ندارد چرا كه كودكان در همه نقاط كشور به خوبی معاینه نمی‌شوند یا موارد ابتلا به این ناهنجاریها گزارش نمی‌شود.

دكترحسین مرتضوی در گفت وگو با ایسنا، افزود: آمار مبتلایان به شكاف كام و شكاف لب در ایران وجود داد كه بر اساس آن از بین 700 تا هزار نوزاد در ایران، یك نفر دچار شكاف لب و شكاف كام است.

وی افزود: عامل ناهنجاریهایی كه باعث می‌شوند كودك به شدت چهره ناهنجاری پیدا كند در ایران و جهان كمتر از شكاف لب و شكاف كام است به گونه‌ای كه از هر 50 هزار كودك، یك نفر به آن مبتلاست.

مرتضوی با بیان اینكه برخی از نوزادان از بدو تولد دچار اشكالاتی در فك و صورت خود هستند، گفت: این ناهنجاری‌ها در چهره آنان مشخص است و از جمله آنها به شكاف لب و شكاف كام می‌توان اشاره كرد. برخی از این نوزادان زبان بسیار بزرگی دارند كه مانع از تنفس صحیح آنان می‌شود. برخی از سندرم‌ها و بیماری‌های دیگر نیز از زمان نوزادی بروز می‌كنند كه باید از درمان آن‌ها از همان زمان نوزادی آغاز شود بویژه اگر خطر خفگی به علت اشكالات موجود در فك برای نوزاد داشته باشند.

وی با اشاره به ناهنجاریهای رشدی و تكاملی گفت: برخی از كودكان حین رشد و تكامل دچار عوارض و اشكالات فك و صورت می‌شوند البته ممكن است این ناهنجاریها زمینه ژنتیك داشته باشد اما در سنین كودكی و نوجوانی بروز كند. عمده این ناهنجاریها در مقاطع راهنمایی و دبیرستان خود را نشان می‌دهند كه شامل اشكال مختلفی مانند عقب یا جلو بودن فك یا كج بودن فك دارد.

وی با اشاره به درمان شكاف لب و شكاف كام گفت: شكاف لب باید از ماههای اول تولد درمان شود اما درمان شكاف كام باید از زمانی كه كودك شروع به سخن گفتن می‌كند شروع شود و در حدود 11 سالگی پیوندهای استخوانی آن انجام شود.

مرتضوی در پایان گفت: هفتمین كنگره جراحی فك و صورت ایران در كشورایران تشكیل نمی‌شود بلكه با همكاری متخصصانی از كشور تركیه، شبه جزیره بالكان و مجموعه كشورهای عربی در آنتالیای تركیه برپا می‌شود. این كنگره با پنجمین كنگره فك و صورت تركیه، دومین كنگره شبه جزیره بالكان و دومین كنگره كشورهای عرب از پنجم خرداد ماه برپا می‌شود. علاوه بر آن دومین كنگره انجمن راینولوژی شعبه فارس از 7 اردیبهشت ماه با حضور متخصصان جراحی پلاستیك، گوش و حلق و بینی، فك و صورت در شیراز برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha