مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست: با وجود بارش‌های مطلوب، تنها راه نجات دریاچه ارومیه، اجرای راهکارهای مصوب است.

کمبود 10میلیارد مترمکعبی آب دریاچه ارومیه

سلامت نیوز:مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست: با وجود بارش‌های مطلوب، تنها راه نجات دریاچه ارومیه، اجرای راهکارهای مصوب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه لایروبی منتهی به نهرهای دریاچه ارومیه و رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه مؤثر بوده است، گفت: این اقدامات گرچه مؤثر است اما برای احیای دریاچه و رسیدن به نقطه مطلوب کفایت نمی‌کند و تنها راه چاره احیای دریاچه اجرای راهکارهای مصوب است.


مسعود باقرزاده کریمی درگفت‌وگو با همشهری حجم آب دریاچه ارومیه  را حدود 4میلیارد مترمکعب آب اعلام کرد و افزود: برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید حجم آب دریاچه به 14میلیارد مترمکعب برسد. او گفت: هرچند بارندگی‌ها باعث وضعیت نسبتا خوب دریاچه شده است اما نباید از اجرای راهکارها غفلت کنیم زیرا درصورت تداوم نداشتن بارش‌ها، اگر دوباره حفر چاه‌های غیرمجاز آغاز شود و برداشت بی‌رویه آب ادامه پیدا کند بدیهی است که دریاچه با مشکل مواجه خواهد شد.

هشدار نسبت به حذف اعتبار تالاب‌ها
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست حذف اعتبارات تالاب‌ها با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت را برای تالاب‌های کشور بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: اخیرا در مجلس حذف اعتبارات مربوط به تالاب مطرح شده که درصورت اجرای این تفکر، احیای تالاب‌ها با معضل جدی مواجه خواهد شد. زیرا تا رسیدن به تعادل در محیط، فاصله بسیاری داریم؛ بنابراین، چاره‌ای جز تداوم اجرای راهکارهای مصوب دریاچه ونیز برنامه‌های مربوط به احیای تالاب‌ها وجود ندارد.

باقرزاده کریمی تأکید کرد: راهکارهای مصوب دریاچه باید طبق زمانبندی اجرا شود. زیرا هم‌اکنون، تراز آب دریاچه ارومیه 1271.7متر از سطح آب‌های آزاد است و تا رسیدن به تراز مطلوب حداقل 2متر کمبود آب وجود دارد. این درحالی است که هیچ اطمینانی برای تداوم بارش‌ها وجود ندارد. وی گفت: براساس برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به احیای دریاچه ارومیه است؛ ضمن آنکه مصوبات دولت برای همه دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط در احیای دریاچه لازم‌الاجراست و دستگاه‌ها ملزم به اجرای تعهدات خود در این زمینه هستند. تنها بهانه دستگاه‌ها البته کمبود اعتبار است.

دریاچه ارومیه عمق می‌گیرد
مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر خوشی را هم در گفت‌وگو با همشهری رسانه‌ای کرد. او گفت که در ارومیه اتفاق خوبی رخ داده و آن عمق گرفتن دریاچه است. تا قبل از بارندگی‌ها و ورود آب به دریاچه این تصور وجود داشت که نمک‌های کف دریاچه در آب حل نشود اما خوشبختانه شواهد نشان می‌دهد نمک‌های کف دریاچه در حال آب شدن است و دریاچه عمق می‌گیرد؛ روندی که در ثبات دریاچه بسیار مؤثر است.


 لایروبی و رهاسازی آب سدها باعث افزایش تراز آب دریاچه شد
همزمان با این گفته‌ها معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت که در سال آبی 86-85 بارشی مشابه بارندگی امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشتیم که در آن سال نه‌تنها سطح آب دریاچه بالا نیامد، بلکه در اردیبهشت‌ماه همان سال 27سانتی‌متر کاهش داشت اما امسال شاهد افزایش یک متری دریاچه بودیم.


مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بارندگی‌های اخیر برای حوضه‌های آبریز دریاچه‌هایی مانند دریاچه ارومیه نعمت بزرگی بود و موجب بالا آمدن تراز آبی آن شد. البته باید درنظر داشته باشیم که بارش باران به‌تنهایی این افزایش تراز آب را به همراه نداشت بلکه انجام اقداماتی مانند لایروبی و رهاسازی آب از پشت سدها به این افزایش تراز کمک کرد.


 تجریشی با بیان دلایلی بر صحت این ادعا گفت: چنین بارشی را در سال آبی 86-1385 داشتیم که 414میلی‌متر بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ثبت شده بود، با وجوداین، اردیبهشت86 نسبت به اردیبهشت85 تراز آب دریاچه ارومیه 27سانتی‌متر کاهش یافته بود.

  تجریشی افزود: در سال آبی 89-1388 (تا اول اردیبهشت) نیز 409میلی‌متر بارش داشتیم اما با این میزان بارندگی نه‌تنها تراز آب افزایش نیافت بلکه در اردیبهشت‌ماه 43سانتی‌متر افت داشت، این نشان می‌دهد که بارش‌ها در همین میزان 2بار در حوضه آبریز در گذشته تکرار شده اما تراز دریاچه یک‌بار 27سانتی‌متر و بار دیگر 43سانتی‌متر کاهش داشته است.

وی درباره چگونگی این اتفاق گفت: همان میزان بارش هم امسال آمد اما تراز دریاچه حداقل یک متر افزایش یافت. افزایش ناشی از 2عامل است؛ یکی لایروبی‌هایی که موجب افزایش ورود آب به دریاچه شد و دوم رهاسازی آب از سدها که از دی و بهمن آغاز کردیم.


معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست به تأثیر لایروبی بر افزایش تراز آب دریاچه ارومیه اشاره و تصریح کرد: در آبان و آذرماه سال گذشته تقریبا تمام پروژه‌های لایروبی را انجام دادیم. به گفته وی، امسال نزدیک به هزار و 420میلیون مترمکعب آب از سدها به سمت دریاچه رهاسازی شد که در کنار لایروبی به افزایش تراز آب دریاچه کمک کرد.

نقشه راه احیای دریاچه

به‌گزارش همشهری، نقشه راه احیای دریاچه ارومیه 8تیرماه93 به امضای رئیس‌جمهور رسید و با دستور حسن روحانی، عملیات اجرایی راهکارهای مصوب نقشه راه، لازم‌الاجرا شد.

نقشه راه که ذیل 6بسته کلی مصوب و پس از تصویب در هیأت وزیران به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد شامل سرفصل‌های ذیل است:«کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی» که براساس آن، وزارت نیرو طی دو سال از زمان ابلاغ مصوبه نقشه راه ملزم به کاهش 40درصدی حقابه آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق خرید این حقابه از کشاورزان شد.

وزارت جهادکشاورزی هم به‌طور همزمان ملزم به تهیه و اجرای برنامه‌های افزایش بهره‌وری 60درصد آب باقیمانده در بخش کشاورزی شده است.‌« کنترل و کاهش برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی حوضه»، «اقدامات حفاظتی و کاهش اثرات»، «اقدامات مطالعاتی و نرم‌افزاری»، «تسهیل و افزایش حجم آب ورودی به دریاچه از طریق اقدامات فیزیکی و سازه‌ای» و «تامین آب برای دریاچه ازمنابع جدید» از دیگر راهکارهای نقشه راه احیای دریاچه ارومیه است که به‌رغم گذشت نزدیک به 6سال از لازم‌الاجرا شدن آن، هنوز اقدام کارسازی در این زمینه صورت نگرفته است. دستگاه‌های ذیربط که ملزم به اجرای این راهکارها شده‌اند همواره کمبود اعتبار را یکی از مهم‌ترین موانع اجرای این راهکارها اعلام کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha