یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 269458

حتما می‌دانید كه قهوه كافئین بالایی دارید و زیاده‌نوشیدن آن می‌تواند عارضه‌ساز باشد. اما اگر به‌دنبال جایگزین بهتری می‌گردید، آب طعم‌دارشده با لیمو هم خوب است. اما چرا؟

آبلیمو بهتر است یا قهوه؟

سلامت نیوز: حتما می‌دانید كه قهوه كافئین بالایی دارید و زیاده‌نوشیدن آن می‌تواند عارضه‌ساز باشد. اما اگر به‌دنبال جایگزین بهتری می‌گردید، آب طعم‌دارشده با لیمو هم خوب است. اما چرا؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، هر دوی این نوشیدنی‌ها باعث تقویت متابولیسم و افزایش انرژی می‌شود. ولی آبلیمو از ویتامین‌ها و املاحی برخوردار است كه در قهوه یافت نمی‌شود. لیمو علاوه‌بر این‌كه سرشار از ویتامین C است، مقادیر بالایی پتاسیم هم دارد و به عملكرد بهتر سیستم ایمنی و كاهش اثرات استرس كمك می‌كند.
از سوی دیگر قهوه در صورت مصرف بیش‌ از اندازه می‌تواند اضطراب‌آور باشد. البته ناگفته نماند كه این نوشیدنی محبوب از خواص آنتی‌اكسیدانی و فواید مختلفی برای سلامت برخوردار است. از جمله این فواید می‌توان به تسكین افسردگی و كاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ اشاره كرد. اما قهوه ‌نوشیدن زیاد به‌دلیل وارد شدن مقادیر بالای كافئین به بدن احتمال دارد مسبب ابتلا به اضطراب شود. اما آبی كه با لیمو طعم‌دار شده باشد حاوی كافئین به‌مراتب كمتری در مقایسه با قهوه است.
دیگر اینكه كافئین قهوه اثر ملین دارد. به این معنی كه باعث ترشح هورمون گاسترین در معده و تسریع عملكرد روده‌ها می‌شود. حركات روده‌ای را هم تسریع می‌كند. زیاد نوشیدن قهوه حتی زخم معده می‌آورد و در افراد مبتلا به رفلاكس معده موجب تشدید علائم می‌شود. اما آبلیمو برای سیستم گوارشی كمك بهتری است. لطفا بی‌خوابی را هم به همه اینها اضافه كنید. مصرف قهوه در شب به‌دلیل دارا بودن كافئین بالا توصیه نمی‌شود. البته كه نوشیدن قهوه در مقدار كم چندان اختلالی در خواب ایجاد نمی‌كند. اما چون مقدار كافئین قهوه تقریبا چهار برابر آبلیمو است، زیاده‌روی در مصرف آن ممكن است بی‌خواب‌تان كند.
پس گاهی هم بد نیست به‌جای قهوه، آب طعم‌دارشده با لیمو برای خودتان تدارك ببینید!
منبع: medicaldaily.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha