دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹

متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش مصرف گل در میان جوانان هستیم که این خود می‌تواند با تبعات منفی بسیاری همراه باشد.

افزایش گرایش زنان به مصرف گل

سلامت نیوز: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش مصرف گل در میان جوانان هستیم که این خود می‌تواند با تبعات منفی بسیاری همراه باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،گفتنی است متاسفانه بسیاری از افراد بر این باور هستند که مصرف گل نمی‌تواند اعتیادآور باشد که این خود یکی از مهم ترین دلایل افزایش مصرف گل در میان جوانان می‌باشد چرا که با پرس و جو از جوانانی که مصرف کننده گل هستند به این مهم دست یافتیم که بیش از ۸۰ درصد آنها بر این باور هستند که مصرف گل به هیچ وجه اعتیادآور نیست و حتی آن در جمع‌های خانوادگی و یا در حضور والدین نیز به راحتی استفاده می‌کنند که این خود می‌تواند نشان از عدم ارائه اطلاعات کافی از سوی دولت و مسئولان در این زمینه به خانواده‌ها باشد.

به طور کلی باید در نظر داشت که گل یکی از مشتقات ماری جوانا است همچنین این گیاه به دلیل برخورداری از حداقل 24 درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی به راحتی می‌تواند دارای اثرات اعتیادآور برای مصرف‌کننده نیز باشد اما این در حالی است که بنا به گفته کارشناسان ماری‌جوانای غیر طبی که از برگ گیاه شاهدانه حاصل می‌شود، دارای کمتر از8 درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول است بنابراین ماری جوانا طبی اثرات سوء مصرف را به دنبال نخواهد داشت هر چند در این مجال باید یادآور شد که این ماده مخدر نیز می‌تواند اعتیادآور باشد.

آشنایی با مضرات مصرف گل

بدیهی است مصرف گل می‌تواند به طور مستقیم بخش‌های مسئول آرامش بخشی در مغز را فلج کند به گونه‌ای که خود جایگزین این بخش شود و فرد تنها به دلیل مصرف نکردن گل دچار اضطراب شدید، بیقراری، وحشت زدگی، تپش قلب شدید و مواردی از این دست خواهد ‌شد از این رو بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که می‌توان با این علائم مصرف گل را در فرد به راحتی تشخیص داد.

باید در نظر داشت که افزایش میل به بروز رفتارهای خشونت آمیز را می‌توان یکی دیگر از عوارض مصرف گل دانست چرا که بسیاری از پزشکان بر این باور هستند افرادی که گل مصرف می‌کنند به نسبت دیگران بیشتر رفتارهای خشونت آمیز از خود نشان می‌دهند به گونه‌ای که در سایه کوچک‌ترین اتفاقات رفتارهای خشونت آمیز بسیاری را از خود نشان می‌دهند که این خود می‌تواند برای سلامت آنها و اطرافیانشان تاثیرگذار باشد.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که فرد مصرف کننده ماده مخدر گل پس از مصرف ضمن احساس دریافت انرژی بالا، سرخوش شده و پس از اثراتی که روی عملکرد سیستم مغزی وی می‌گذارد ممکن است باعث از دست رفتن تعادل،‌ خنده‌های زیاد و بی مورد،‌ خلل در تشخیص واقعیت شده و سرانجام رفتارهای غیرمتعارف از خود بروز می‌دهد.

باید در نظر داشت که مصرف گل می‌تواندانگیزه فرد را به طور کلی از بین ببرد و با توجه به اینکه بیشتر افراد ی که اقدام به مصرف گل در کشور می‌نمایند قشر جوان هستند از این رو می‌توان مصرف گل را زنگ خطری جدی برای آینده کشور دانست، چرا که مصرف این ماده مخدر دیگر انگیزه فکر آینده، تشکیل خانواده، ادامه تحصیل و مواردی از این دست را از بین خواهد برد که این خود می‌تواند با تبعات منفی بسیاری همراه باشد.

شایان ذکر است که مصرف گل نیز به مانند مصرف نوشیدنی‌های الکی می‌باشد می‌تواند عاملی برای مصرف مواد مخدر دیگر باشد ،چراکه این دو، دروازه ورود و مصرف سایر مواد مخدر و محرک بوده و ضریب گرایش فرد به سمت مصرف تریاک، کراک، شیشه و مواد مخدر دیگر را به شدت افزایش می‌دهند.

دسترسی آسان دلیل افزایش مصرف گل

همان گونه که می‌دانیم دسترسی آسان به گل می‌تواند در افزایش تمایل افراد به مصرف این ماده مخدر بسیار تاثیر گذار باشد چرا که بنا به اظهار نظر صاحبنظران این ماده مخدر رامی توان به راحتی حتی در باغچه خانه‌ها نیز کشت کرد، چرا که امروزه کشت گل به تنهایی جرم محسوب نمی‌شود از این رو شاهد افزایش کاشت گل در منازل و یا باغ‌های اطراف تهران هستیم و همچنین به دلیل افزایش فروش این ماده مخدر در پارک ها، اطراف مدارس و دانشگاه‌ها نیز افراد بسیاری تمایل به مصرف آن دارند، هرچند در این مجال باید سفارش اینترنتی خرید گل را نیز یادآور شد، چرا که در حال حاضر برخی از مصرف کنندگان به راحتی از طریق شبکه‌های اجتماعی گل را سفارش می‌دهند و آن را منزل محل کار یا مدرسه تحویل می‌گیرند.

یکی دیگر از دلایل گرایش هر چه بیشتر افراد به مصرف گل را می‌توان راحتی مصرف این ماده مخدر عنوان کرد، چرا که برای مصرف گل دیگر نیازی به پایپ و ادوات دیگر مخصوص استعمال مواد مخدر نیست و افراد به راحتی می‌تواند حتی در جمع نیز این ماده مخدر را استعمال کند که این مهم خود باعث شده تا فرد زیادی هر روزه در پارک‌ها و یا خیابان‌های سطح شهر اقدام به مصرف گل کنند.

بدیهی است نقش افزایش تبلیغات مصرف گل در فضای مجازی را نمی‌توان در افزایش مصرف این ماده مخدر نادیده گرفت، چرا که با نگاهی گذرا در شبکه‌های اجتماعی می‌توان به این مهم دست یافت که امروزه در شبکه‌های مجازی به عناوین مختلف گل تبلیغ می‌شود از این رو تمایل افراد حتی برای یک بار امتحان آن نیز افزایش خواهد یافت.

پر واضح است که یکی دیگر از دلایل رواج مصرف گل را می‌توان در باورهای رایج درباره آن دانست، چرا که امروزه بسیاری از افراد بر این باور هستند که گل یک علف گیاهی است که از مضرات مواد شیمیایی برخوردار نیست و به راحتی و بدون هیچ نگرانی می‌توان آن را استفاده کرد به گونه‌ای که حتی برخی از افراد بر این باور هستند که مصرف گل از مصرف سیگار و قلیان نیز کم ضررتر می‌باشد.

جای خالی روش‌های درمانی

باید در نظر داشت که تا به امروز برای درمان گل از سوی مسئولان و متخصصان هیچ بسته درمانی به خصوصی تعریف و ارائه نشده به عنوان مثال برای درمان اعتیاد به مخدرها مصرف برای فرد متادون تجویز می‌شود، اما این در حالی است که این نوع تجویز‌ها برای درمان اعتیاد ناشی از مصرف گل، حشیش و مواردی از این دست موثر نخواهد بود بلکه باید درمان‌های دارویی خاص برای این موارد تجویز شود.

بسیاری از درمان گران اعتیاد بر این باور هستند که از روش‌های درمانی موثر برای ترک گل رفتار درمانی، حمایت‌های درمانی، کنترل عواطف و احساسات فرد مصرف کننده، کنترل زمینه‌های بروز تلاطم و گرایش فرد به مصرف، مددکاری و مواردی از این دست می‌باشد.از طرف دیگر باید خاطرنشان کرد که برخی از پزشکان نیز مدعی هستند که شیشه یا گل درمان ندارد، هر چند منظور این دسته از پزشکان درمان دارویی است بلکه در مثابل باید اقدام به درمان‌های جایگزین نمایند چرا که ادامه داشتن روند مصرف گل می‌تواند منجر به نابودی فرد و یا بروز بیماری‌های جسمی و روحی جدی در او شود.

افزایش گرایش زنان به مصرف گل

متاسفانه بر اساس تحقیقات صورت گرفته می‌توان به این مهم دست یافت که میزان مصرف گل در میان زنان و دختران افزایش چشمگیری یافته است به گونه‌ای که برخی از این افراد به راحتی در پارک ها، سالن‌های زیبایی و یا باشگاه‌ها به صورت دست جمعه اقدام به مصرف گل می‌کنند که این خود می‌تواند زنگ خطری جدی برای نسل آینده باشد.

آنچه مسلم است اعتیاد زنان ارتباط معناداری با مسائل روان‌شناختی آنها دارد بدین معنا که بالاتر بودن نرخ اختلالات روانی در زنان می‌تواند بر میزان مصرف مخدر در میان این دسته از افراد نیز تاثیرگذار باشد. باید در نظر داشت که بسیاری از رفتارشناسان بر این باور هستند که نبود تفریحات مناسب برای زنان و دختران خود می‌تواند یکی از دلایل اصلی گرایش زنان به مصرف گل باشد، هر چند در این مجال باید یادآور شد به دلیل در دسترس نبودن آمار دقیق از اعتیاد در جامعه این مهم   است.

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که افزایش مصرف گل در جامعه خود می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی مانند افزایش نزاع‌های خیابانی، عدم تمایل افراد به ادامه تحصیل و غیره شود، از این رو ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش میزان مصرف گل در جامعه امروزه به یک نیاز اساسی تبدیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha