دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 269542

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: دی‌اکسید گوگرد عامل اصلی آلودگی هوا در شهرستان عسلویه مشخص شده که منشا تولید آن نیز پالایشگاه‌های گازی است.

گوگرد، عامل اصلی آلودگی هوای عسلویه

سلامت نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: دی‌اکسید گوگرد عامل اصلی آلودگی هوا در شهرستان عسلویه مشخص شده که منشا تولید آن نیز پالایشگاه‌های گازی است.

به گزارش سلامت نیوز، فرهاد قلی نژاد درگفت وگو با ایرنا افزود: گوگرد استحصالی پالایشگاه‌ها به دلیل نوع متفاوت تولیدی در هرکدام از پالایشگاه‌ها، فضای نامتناسب انبارهای مکانیزه نسبت به تولید ومشکلات بوجود آمده در مسیر فروش این ماده باعث انبارش در انبارهای روباز در حاشیه اتوبان شده است که این امر باعث آلودگی ذرات در هوا در مجاورت اتوبان می‌ شود.

وی بیان کرد: انبار روباز نسبت به شهرهای نخل تقی، عسلویه و بیدخون 2تا 8 کیلومتر فاصله دارد.
قلی نژاد ادامه داد: در مسیر بارگیری گوگرد از پالایشگاه تا انبار روباز ومسیر بارگیری از انبار روباز تا اسکله صادراتی ریزش‌های گوگرد دیده شد که هم‌اکنون مسیرهای پالایشگاه تا انبار گوگرد با جایگزینی کامیون‌های مسقف ریزش گوگرد برطرف شده است.

وی اظهارداشت: اما مشکل انتقال از انبار به اسکله صادراتی به قوت خود باقی است و امیدواریم در آینده نزدیک مشکل انبار مکانیزه وحمل و نقل گوگرد برطرف شود.

قلی نژاد گفت: سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و مجتمع گاز پارس جنوبی متولی برطرف کردن مشکل انبارش و حمل و نقل گوگرد هستند که برنامه هایی نیز در این زمینه ارائه شده است.

وی افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده از طرف سازمان حفاظت محیط زیست در سفر اسفندماه سال گذشته رئیس جمهوری به بوشهر کمیته ملی آلودگی هوای عسلویه تشکیل و نخستین نشست رسمی آن در چهارم اردیبهشت ماه در سازمان برنامه و بودجه کشور تشکیل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: انتظار می رود با بررسی‌های دقیق کارشناسی و همکاری همه سازمان‌های عضو، شرایط لازم برای تحقق کاهش آلودگی‌ها و خواسته‌های بحق مردم عسلویه برآورده شود.

قلی نژاد بیان کرد: با فعالیت هشت پالایشگاه گازی و 15 مجتمع پتروشیمی به صورت متمرکز در شهرستان عسلویه اثرات تجمعی این صنایع آلودگی هوا محرز است و نتایج بررسی‌های به عمل آمده نیز تایید کننده این موضوع است.

وی بیان کرد: با این وجود اطلاعات غیرتخصصی و حدس و گمان و نقل‌قول‌ها در این زمینه می‌تواند برنامه‌های مدیریتی را به سمت و سوی اشتباه هدایت کند.

قلی نژاد اظهارداشت: سازمان حفاظت محیط زیست با استفاده از همه امکانات موجود در منطقه به عنوان متولی قانونی مسائل محیط زیستی در زمینه اندازه‌گیری آلاینده‌ها وارد عمل شده است.

وی افزود: انتشار بوهای آزاردهنده درمنطقه به دلایل متخلف رخ می دهد که به علت تنوع فعالیت های صنعتی، مقطعی بودن و رابطه مستقیم با جهت وزش باد و شرایط جوی تشخیص دقیق آنها به سادگی میسر نیست و اعلام نظر قاطع در این زمینه نیازمند وجود تجهیزات دقیق و پیشرفته است.

قلی نژاد یادآور شد: با توجه به تصویب احداث مرکز پایش آلودگی هوای عسلویه در سفر اسفندماه سال گذشته رئیس جمهوری به این منطقه امید است بزودی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه تجهیز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha