چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 27017
سلامت نیوز : محققان مركز ملی تحقیقات موش تراریخته در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری موفق به تولید موش تراریخته حامل ژن موثر در بروز سرطان پستان و موش تراریخته فاقد یك ژن موثر در باروری مردان شدند.

دكتر حیدری، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اعلام این مطلب به خبرنگار فناوری ایسنا خاطرنشان كرد: طرح مركز ملی تحقیقات موش تراریخته از سال 1388 پیگیری شده و از حدود پنج ماه پیش فعالیت آن آغاز شده است و طی این مدت موفق به تولید سه موش تراریخته شده‌ایم.

وی تصریح كرد: یكی از این موش‌ها، موش تراریخته حامل پروتئین GSP (سبز فلوئورسنس) است كه در نور UV تلالو سبز دارد و هدف از تولید آن صرفا اثبات توانایی مركز در تولید موش تراریخته بوده است. علاوه بر آن یك موش تراریخته حامل ژن PIWIL2 كه در بروز سرطان پستان نقش دارد و یك موش ژن ناقص فاقد ژن ADAM27 كه در باروری جنس مذكر نقش داشته و فقدان آن به عنوان یكی از علل عمده بروز ناباروری در مردان مورد توجه محققان است در مركز تولید شده است.

حیدری خاطرنشان كرد: این دو موش تراریخته می توانند در مطالعات مربوط به درمان ناباروری و سرطان پستان مورد استفاده مراكز تحقیقاتی كشور قرار گیرد.

وی تصریح كرد: با توجه به این كه امكان واردات موش‌های تراریخته از خارج وجود ندارد مركز ملی تحقیقات موش تراریخته امیدوارست بتواند نیاز دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشی مختلف كشور را به انواع این موش‌ها كه قابل تكثیر گسترده بوده و می توانند به عنوان مدلی برای بررسی بیماریهای مختلف به كار روند به طور كامل تامین كند.

حیدری تصریح كرد: برنامه آینده مركز تولید تمام موش‌های تراریخته مورد نیاز مراكز علمی كشور از جمله موش‌های تراریخته هموفیل مورد نیاز سازمان انتقال خون است.

وی خاطرنشان كرد: همزمان با نخستین كارگاه آموزشی بین المللی تولید موش تراریخت: کاربرد فن آوری های تراریخت در زیست شناسی و پزشکی» كه اول تا چهارم خرداد ماه ??90 با حضور دکتر کریم نیرنیا از دانشگاه نیوکسل انگلستان در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار می شود، مركز ملی تحقیقات موش تراریخته پس از پنج ماه فعالیت حضور خود را در این عرصه به طور رسمی به محققان و مراكز تحقیقاتی كشور اعلام می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha