سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 270202

تصور اکثر ما این است که نیترات در فست فودها و غذاهای ناسالم یافت می شود، اما برخی سبزیجات هم دارای نیترات هستند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

نیترات کدام سبزی ها بیشتر است؟

سلامت نیوز:  تصور اکثر ما این است که نیترات در فست فودها و غذاهای ناسالم یافت می شود، اما برخی سبزیجات هم دارای نیترات هستند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند، هرایرانی سالانه حدود ۵۶ کیلوگرم سیب‌زمینی مصرف می‌کند. پس ازسال‌ها انکار، سازمان تحقیقات کشاورزی ایران اعلام کرده است که ٣٠‌درصد یا چیزی معادل یک‌سوم سیب‌زمینی‌هایی که در بازار ایران فروخته می‌شود، بالاتر از حد مجاز کشورهای اروپایی، آلوده به ماده‌ای سرطان زا به نام نیترات است.

شمس‌علی‌ هادیزاده معلم، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی می‌گوید که نه‌ تنها سیب‌زمینی که نیترات در خیار، گوجه‌فرنگی و کاهو در ایران بیشتر از حد استاندارد و معمولا تشخیص محصولات حاوی این ماده برای مشتریان بسیار دشواراست.

میزان بالای نیترات، حتما به معنی استفاده زیاد از سم و کود نیست. در بسیاری مواقع استفاده نادرست یا بی‌توجهی به زمان‌بندی‌های مشخص، موجب بالارفتن نیترات در صیفی‌جات می‌شود.


حد مجاز نیترات چقدر است؟

میانگین جهانی میزان نیترات در سیب‌زمینی، بین ۱۰۲ تا ۵۲۴ میلی‌گرم در هر کیلوگرم سیب‌زمینی است. در بررسی‌های داخلی، حد مجاز نیترات در سیب‌زمینی متفاوت و گاهی متناقض است، به همین دلیل پژوهشگران این تحقیق حد مجاز ۲۴۶ میلی‌گرم بر کیلوگرم را برای ایران پیشنهاد کردند.


 نیترات کجا ذخیره می‌شود؟
سبزیجات

حدود ۸۰‌درصد از جو کره زمین از «نیتروژن» تشکیل شده که تمام موجودات زنده برای ادامه حیات به آن احتیاج دارند ولی گیاهان و جانوران به‌طور مستقیم قادر به استفاده از نیتروژن نیستند. گیاهان با کمک باکتری‌های موجود در خاک، نیتروژن را به شکل «نیترات» جذب می‌کنند.


 کدام محصولات غذایی نیترات بیشتری دارند؟

سیب‌زمینی که نیترات بیشتری دارد، شیرین‌تر است و به ماهی‌تابه می‌چسبد؛ این بخشی از گفته‌هایی است که به صورت علمی ثابت نشده و نمی‌توان روی آن حساب کرد. البته برخی کارشناسان بر این باورند که سیب‌زمینی‌های حاوی نیترات بالا هم بسیار زود جوانه می‌زنند و هم پس از پوست گرفتن و خرد کردن، به‌سرعت سیاه می‌شوند.

کلفت و باز بودن گردن پیاز هم می‌تواند نشانه تجمع نیترات زیاد در محصول باشد. جالب است بدانید برگ کاهوهایی که تجمع نیترات دارند، زودتر خراب و پلاسیده می‌شوند. ضمن این‌که معمولا نیترات در برگ‌های پیر و مغز سفید و سفت وسط کاهو تجمع می‌یابد و پرهیز از مصرف این دو قسمت، می‌تواند راهی برای پیشگیری از ورود نیترات احتمالی به بدن باشد‌ اما در کلم هم مانند گوجه‌فرنگی وجود نیترات نشانه خاصی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha